hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 38 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


1 2 3 [4] 5 6 7

Orgaandonatie

27-08-12 23:33:24
bsur
Erelid


WMRindex: 921
OTindex: 5.819
Op pagina 1 las ik dat DEvH "vooralsnog tegen" is.
Dus er is nog een - zij het gering - kansje dat een of meer gelukkigen toch nog gebruik mogen maken van DEvH's geharde organen :jeej

27-08-12 23:35:40
nietmeer
Quote @bsur:
Op pagina 1 las ik dat DEvH "vooralsnog tegen" is.
Dus er is nog een - zij het gering - kansje dat een of meer gelukkigen toch nog gebruik mogen maken van DEvH's geharde organen :jeej


_O_ _O_ _O_

27-08-12 23:41:34
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
@bsur: Alle 11 centimeter maar liefst.(A):P ;)

27-08-12 23:43:39
nietmeer
kojak: het darmstelsel alleen al is een paar meter.

27-08-12 23:46:03
Chillingg
Senior lid

WMRindex: 509
OTindex: 127
Wnplts: Antwerpen
DEvH: Kojak heeft het over je geharde orgaan.

27-08-12 23:47:05
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
@Chillingg: Jij snapt mmm..  ;)

27-08-12 23:47:16
nietmeer
@Chillingg: no shit. Maar die wordt wel langer bij zo'n discussie als dit hoor!

27-08-12 23:51:13
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
Ik zie het al helemaal voor me._O-

27-08-12 23:53:04
nietmeer
kojak: irrelevant, Pinokkio is overal hard en kan dus niet de relativiteit van hard/zacht kenmerken op diens lichaam.

(A)

28-08-12 00:01:42
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
Pinokkio is ook ongevraagd donor geworden...hoe ironisch..._O-

28-08-12 00:03:02
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
Wil iemand proberen On topic te blijven s.v.p. :P

28-08-12 00:04:35
Frostbite
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 3.311
Ik kom even wat waarde aan dit serieuze topic toevoegen, gewoon, puur door mijn aanwezigheid (A)

edit: en ik verlaat jullie ook meteen weer ;)

28-08-12 00:20:26
lepeltjes
Oudgediende


WMRindex: 2.486
OTindex: 5.862
Wel grappig dat de reclamebanner zegt: stem VVD:P

28-08-12 01:26:57
Yue
Erelid


WMRindex: 1.745
OTindex: 5.325
Orgaandonatie verplicht? Yes/No.

Ik vind dat deze keuze bij iedereen zelf moet liggen en niet door iemand anders mag worden beslist...

Ik ben zelf wel voor orgaandonatie, maar het iedereen verplichten vind ik niet echt kunnen.
Ja je kunt aangeven dat je niet wilt doneren, maar dan zijn er altijd nog mensen die vergeten om dat door te geven. Hebben zij pech :(

Het zou veel beter zijn als iedereen een brief thuis gestuurd krijgt waarin ze kunnen aankruisen of ze wel of niet willen doneren na hun dood. Volgens mij kiezen de polipartijen gewoon voor de makkelijkste weg.."Hoppa iedereen is orgaandonor PUNT, next topic please"!.. maar politiek is niet zo mijn ding, dus veel kan ik er niet over zeggen.

28-08-12 03:02:17
nietmeer
Quote Mikke:
...Ik ben voor verplichte orgaandonatie, weet je wel hoeveel mensen er per jaar overlijden omdat er niet op tijd een orgaan beschikbaar is?...


In iedergeval te weinig want er zijn teveel mensen op deze aardkloot.
Iedereen word ouder en leeft langer, en als je dan ziek bent, krijg je ineens de kans om van een ander een orgaan te krijgen omdat ie van jou het niet doet.

Meestal doet ie het ook niet voor niets meer. Je hebt dan ook nog kans dat het gekregen orgaan niet word geaccepteerd door het lichaam, en dat je dus uiteindelijk weer op een wachtlijst komt of sterft!
En de erfelijkheid ik weet niet hoe het daarmee zit, maar ja mocht dat wel zo zijn dan kun je de rest wel invullen.

Maar even terugkomen op de vraag of ik voor of tegen verplichte donorschap ben, ik ben daarop tegen. Ik ben zelf geen donor (heb daar ook een donorcodicil van op zak). En die keuze heb ik heel bewust gemaakt.

Vroeger als kind dacht ik van ach maakt het uit ik heb er niks aan, maar ja je leest er wat meer over en dan ga je nadenken. Als ik wat aan mijn organen krijg zou ik geen orgaan van een ander willen hebben enkel voor mijn plezier. Ik zou de consequensies aanvaarden en het lot accepteren.

Het is mijn lichaam en ik bepaal wie er aan komt, wanneer en hoe. En daar kan geen regering ineens van gaan zeggen dat zij de eigenaar zijn van jouw lichaam, tenzij je bezwaar aantekent.
Het is de omgekeerde wereld.8O

28-08-12 08:12:41
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
TAZ wil niet doneren, maar zal ook niet nemen. Dat is in ieder geval consequent en te waarderen. En zo hoort het ook te zijn.

Al denk ik dat wanneer de situatie zich werkelijk aandiend dat de keuze gaat tussen sterven of nog decennia lang mee kunnen met een donororgaan het wel eens anders zou kunnen worden.....

Quote DEvH:
@ledi: ik ben enorm gehard. Ik kan keihard zijn tegen mensen


Voorwaar iets om trots op te zijn. Ooit zul je misschien begrijpen wat ik bedoel. Al hoop ik dan wel dat het lot je zelf treft en niet een geliefde derde (zijn die er? Zoals Tom Manders al zei: dhr. .... is een gelukkig mens. Hij houdt namelijk alleen van zichzelf en heeft dit tengevolge geen mededingers)

28-08-12 08:29:44
nietmeer
@Invisible: ja, maar ethisch verantwoord zijn naar de groep heb ik geen boodschap aan, eigenlijk.

28-08-12 11:22:49
nietmeer
Hmm, Taz heeft wel een goed punt! Door orgaandonatie af te schaffen kom je misschien wel van de overbevolking af (alhoewel ik van mening ben dat die overbevolking niet aan de mensen in Nederland maar meer aan de Chinezen/Indiers/Afrikanen ligt)

Dus hier afschaffen komt niet echt nuttig op mij over.

Maar inderdaad, de keuze van Taz is zeker te waarderen, niet geven en niet nemen.


28-08-12 11:43:06
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Inderdaad, respect voor Taz. Heel erg consequent en eerlijk O+ :D

28-08-12 11:46:52
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
Quote Taz:
Het is mijn lichaam en ik bepaal wie er aan komt, wanneer en hoe. En daar kan geen regering ineens van gaan zeggen dat zij de eigenaar zijn van jouw lichaam, tenzij je bezwaar aantekent.
Het is de omgekeerde wereld.


Precies! Het is zelfs in de grondwet vastgelegd, je hebt altijd beschikking over je eigen lichaam en je mag altijd zelf bepalen wie of wat er aan je lichaam komt, dus ook op medische grond. Het zou heel raar zijn, sterker, dan ga ik er tegen demonstreren, als ik na de dood verplicht* opengesneden wordt om die organen eruit te halen.

*totdat je aangeeft dit niet te willen - maar dan is het nog wel fout.

28-08-12 12:50:47
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Eigenlijk lopen hier twee verschillende discussies door elkaar.

De eerste is of de staat "verplicht tenzij uitdrukkelijk nee" mag invoeren.

De tweede is of iemand die niet wil geven wel recht heeft op krijgen.

Als we dat gescheiden houden wordt e.e.a. wel helderder.

Wat betreft de eerste heb ik ook mijn bedenkingen. Want wat volgt er nog meer? En op welke helling stappen we dan?

Wat betreft de tweede ben ik zoals gezegd voor "wie niet geven wil zal ook niet of pas als laatste krijgen".

28-08-12 12:59:15
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
@Invisible:

Verplicht: Nee. Vanaf welke leeftijd moet dit gelden? Baby's kunnen geen keuze maken, en het is en blijft MIJN lichaam, en zonder mijn toestemming kan iedereen daar beter vanaf blijven.

Recht op: Nu is dat ook al zo dat iedereen op de wachtlijst kan. Het is mooi als het kan en mensen zich beschikbaar stellen voor donorschap. Het geeft hoop en daardoor draagbaar, ook al werkt het lang niet altijd.


28-08-12 13:26:49
Retep
Senior lid


WMRindex: 190
OTindex: 1.046
Dood is dood dus veel zul je er niet van merken als iemand een nier uit je staat te snijden.

28-08-12 13:51:00
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
@Retep: Ooit gehoord van een 'zombie'? Met voodoo kunnen ze je zodanig vergiftigen, dan niet vast te stellen is dat je nog leeft, terwijl je volledig bij bewustzijn blijft. Als ze dan in je gaan snijden...

28-08-12 13:55:10
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
@Madarian: dergelijke lui zullen je echt niet naar een officieel ziekenhuis sturen, dus dat voorbeeld loopt mank.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 [4] 5 6 7

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven