hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 16:00 - 74449 artikelen - nu online 29 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1] 2 3 4 5 6 7

Orgaandonatie

25-08-12 15:58:04
nietmeer
Verplicht doneren. Van D'66 en PVDA weet ik al dat zij het verplicht willen maken tenzij anders aangegeven. Een beetje als dienstplicht.

Ik ben vooralsnog tegen. Noem mij immoreel, noem mij een eikel, noem mij een egoïstische klootzak. Maar ik heb vooralsnog beschikking over mijn eigen lichaam, ook na de dood.

Ik vind het zelf stemmentrekkerij. Alle moraalridders die in zichzelf op de borst kloppen, omdat zij het wel doen, mogen wat mij betreft eens wat respect opbrengen voor de mensen die niet willen doneren. :ja

Want zo voel ik mij net een roker. Een zwart schaap van een regering die moraalridders de vlag laat zwaaien. Wat is uw idee over orgaandonatie? Moet het verplicht worden, of moet het vrij blijven?


25-08-12 18:34:34
bouwboy
Erelid


WMRindex: 673
OTindex: 2.097
vrij lijven is wl een gekke gedachte voor nabestaan hij/zij is niet compleet omdat er vanalles is uitgehaald

25-08-12 18:44:46
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Mensen die wél doneren mogen zichzelf op de borst kloppen, omdat ze in deze graaicultuur tenminste nog wat willen afstaan om een ander zijn of haar leven te verbeteren.

Mensen die niet doneren mogen zich schamen, en eens flink nadenken of zij wel in deze samenleving plaats moeten nemen. Als je iemand kunt helpen, hoor je dat gewoon te doen, volgens mij is dat de opvoeding die iedereen zo'n beetje meekrijgt en in mijn ogen ook de juiste.

Als mensen onderscheid maken tussen orgaandonatie voor -bijvoorbeeld- rokers en niet-rokers, kan ik daar nog wel een beetje bergip voor opbrengen. Maar als je mensen zo laat stikken, kijk dan niet op als je zelf in de steek gelaten word en ga dan niet huilen. O+

26-08-12 10:56:56
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet kunnen beslissen. Dus verplichten? Nee.

Ik ben overigens wel donor, want wat heb ik aan mijn lichaam als ik dood ben? Ook vanuit een religieus standpunt gezien vind ik het juist goed, omdat je leven geven voor een ander het hoogste goed is volgens Jezus. Dus als jij met een orgaan het leven van een ander kunt redden, waarom zou je dat dan niet doen?

26-08-12 13:17:18
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
DEvH: m.i. is de consequentie dat je ook zelf nooit een donor orgaan zult willen ontvangen maar de dood verkiest.

Als donorschap algemeen ingevoerd wordt komt er geheid een optie dat mensen bewust voor "nee" mogen tekenen en dat dat gerespecteerd wordt. Maar ik vind wel dat er dan ook geregistreerd moet worden dat de weigeraar zelf ook nooit in aanmerking komt voor een donororgaan.

26-08-12 15:43:11
nietmeer
@Kameleon: wat die mensen graaien, is het gewenste respect en de odes van anderen. Kijk eens, ik heb goed gedaan! Moralfags.

En nee, mij mag nog steeds niet recht op zorg ontnomen worden omdat ik een andere keuze maak. Helaas. Als dat jouw perfecte wereld is, dan wil ik graag dat je kijkt naar de consequenties voor anderen, en niet anderen chanteert om je eigen ideeën door te drukken en op te leggen.

Chanteren is namelijk niet zo heel erg moreel, in mijn wereld.

@Invisible: We laten de keuze voor anderen, want dat is moreel verantwoord. Maar die mensen dan hun recht op zorg ontnemen. Chantage, pure chantage.

26-08-12 17:09:36
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Het is geen chantage, maar de logische consequentie.

Als je zelf niet bereid bent organen af te staan voor anderen, mag je ze ook niet van anderen op eisen als je ze zelf nodig hebt.

Dat toch doen is inconsequent en ontneemt iemand anders, die zelf ook donor is en bereid leven te schenken, maar ze nu nodig heeft, een levenskans. Omdat het orgaan naar iemand zou gaan, die zelf niet leven wil schenken maar het dus wel normaal vind om het op te eisen.

Je kan moreel niet zelf donorschap afwijzen terwijl je aan de andere kant wel verwacht organen te krijgen als je ze zelf nodig hebt.

Als gezegd: dat heeft niets met chantage te maken maar wel alles met eerlijkheid en consequentheid.


26-08-12 20:27:35
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Gio schreef: Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet kunnen beslissen. Dus verplichten? Nee.
--------------------

Niemand wordt verplicht. Alleen moet je opgeven als je GEEN donor wilt zijn. Dat is alles. Moet je eens kijken hoeveel andere formulieren je in je leven hebt moeten invullen zonder daar moeilijk over te doen.
Niet zeuren dus!!!!!!!!!!

26-08-12 20:33:31
nietmeer
@ledi: en als mensen het nu niet begrijpen? die mensen heb je genoeg. Mensen die te lui zijn, of de brief raakt kwijt. Die worden even later wel van hun organen beroofd omdat een stel moralfags dat nu eenmaal willen.

Nogmaals, mijn lichaam is niet van de staat tenzij anders aangegeven. Mijn lichaam is mijn lichaam. Zelfbeschikkingsrecht heet dat.

@ledi: dit gaat over of ik mij lichaam vrij geef of niet. En dat mij opgelegd wordt dat ik wel donor wil zijn, vind ik vreemd, en staat haaks op het zelfbeschikkingsrecht. De staat mag niet eigendom van mij lichaam claimen, onder geen beding. Ook niet als ik anders kan aangeven. Genoeg situaties waarin iemand niet anders kan aangeven, en later wel opengesneden wordt.

Geen zin om voorbeelden te geven, die bedenkt men zelf maar :ja

26-08-12 20:42:26
nietmeer
Ik ben voor verplichte orgaandonatie, weet je wel hoeveel mensen er per jaar overlijden omdat er niet op tijd een orgaan beschikbaar is?
Nee zeggen moet kunnen, maar ik snap niet waarom je dat zou willen.

"Mijn lichaam is mijn lichaam, zelfbeschikkingsrecht" is allemaal heel leuk en aardig, maar hoever wil je dat laten gaan? Ik kan dat ook zeggen en vervolgens organen weigeren omdat ik geen 'vreemde' onderdelen in mijn lichaam zou willen.

Persoonlijk vind ik geen donor zijn maar wel verwachten dat je ze krijgt, nogal hypocriet.

26-08-12 20:48:17
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
DEvH: wat Mikke zegt en voor de rest zie jij beren waar ze niet zijn.

26-08-12 20:50:35
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
DEvH: Het is heel jammer, we kunnen vaak met elkaar eens zijn, maar je hebt hier gewoon compleet de plank misgeslagen.

Daarnaast kun je wel blijven inhameren op de leden hier, maar het werkt toch niet in dit topic, give up.

26-08-12 21:39:42
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.861
OTindex: 90.717
@Giovanni:
Quote:
Dus als jij met een orgaan het leven van een ander kunt redden, waarom zou je dat dan niet doen?
misschien omdat je "in alle rust wilt sterven".. sterven is een proces, en wie bepaalt op welk moment je echt gestorven bent, en helemaal van je lichaam gescheiden bent?

bovendien, als je lichaam echt helemaal dood is, hebben die organen geen waarde meer, want dan zijn ze ook dood, dus in principe worden die organen er altijd uitgehaald als je lichaam nog niet dood is... lijkt mij..

?!?

26-08-12 21:39:43
nietmeer
Mikke: hypocriet of niet, het is zo.

Quote:


"Mijn lichaam is mijn lichaam, zelfbeschikkingsrecht" is allemaal heel leuk en aardig, maar hoever wil je dat laten gaan? Ik kan dat ook zeggen en vervolgens organen weigeren omdat ik geen 'vreemde' onderdelen in mijn lichaam zou willen.


sure. Why not. Ik zie geen probleem.

@Kameleon: mensen wíllen het niet van mijn kant bekijken, omdat mensen bang zijn dat ze buiten de dodelijke morele boot vallen. Schop jezelf eens naar de andere kant, je wordt er echt wijzer van.


26-08-12 22:27:57
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
DEvH: os het niet eerder dat jij niet kunt omgaan met het idee dat er later in je gesneden wordt?
Wat allone zegt, hoef je niet bang voor te zijn, want kunstmatig in leven gehouden worden tbv van de organen is echt wat anders dan leven.
Vergelijk het met een operatie, daar heb je ook geen weet van.

26-08-12 22:33:00
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
Mijn twee centen:

Er wordt omgekeerd gedacht. Nu is het zo dat je zelf moet aangeven of je donor wilt worden. Je geeft dus aan de je na je dood je lichaam onder beschikking van de instantie die je open gaat snijden stelt. Echter, als de regels worden ingevoerd, dan heeft die instantie recht op jouw lichaam, totdat je anders aangeeft. In mijn ogen is dat een verkeerd idee. Je wordt geboren en volwassen met het recht om keuzes te maken wat er met jou gebeurt na je dood, niet om een bedrijf of de staat dat recht te geven totdat je een brief stuurt.

En het mensen gezondheidszorg verbieden vanwege een persoonlijke keuze, ik denk dat iedereen wel begrijpt dat zoiets niet mogelijk is. Niet in Nederland, waar we een gezondheidszorg hebben die voor iedereen zorgt ongeacht afkomst, ideeën of geschiedenis.
Ik hoop dat ik mijn verhaal een beetje duidelijk heb neergepend.

26-08-12 22:42:47
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
Davh11: je bent heel duidelijk.:ja
Het gaat er alleen om dat het tekort aan donoren in een klap opgelost kan zijn met een 'omgedraaide' donor registratie. 3/4 van de mensen die er bewust over hebben nagedacht wil donor zijn. De helft daarvan 'vergeet' zich te registreren als donor. Uitkomst?? Verlies.8O
De verwachting is dat ook ongeveer de helft van de mensen dat er niet voor kiest om donor te willen zijn, of er niet over nagedacht heeft, zich registreert om geen donor te zijn. Uitkomst?? Pure winst.!

26-08-12 22:46:32
nietmeer
@kojak: ja, maar die oplossing gaat volledig tegen de mensenrechten in.

26-08-12 22:47:09
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
kojak vanuit die motivatie is het ook meer dan begrijpelijk dat zo'n idee wordt bedacht en uitgevoerd. Maar het zijn wel mensenrechten, en ik ben van mening dat die buiten alles om moeten worden nageleefd, wat voor belangen er in Nederland ook zijn.

Mensen bewust maken van de mogelijkheid tot donorschap wordt al gedaan. Daar heeft BNN een enorm aandeel in gehad. Ik heb nog steeds respect voor die zender voor die actie ok.

Vanuit het idee dat de staat niet de baas is over wat er met mijn lichaam gebeurt als ik eenmaal daarboven zit, vind ik het erg lastig om dit idee te steunen. Helaas voor de mensen die een orgaan nodig hebben, dat wel :(

26-08-12 22:50:44
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
Davh11: Soms moet je je ergens overheen zetten.8)

26-08-12 22:52:16
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
DEvH: Ik denk dat de 'mensenrechten' er zijn gekomen met een andere bedoeling.:ja

26-08-12 22:55:33
nietmeer
kojak: Ik heb het recht om mij erop te beroepen, al was het maar om mijn gevoel. En daarbij eist de staat eigendom van lichaam in ruil voor zorg.

26-08-12 23:03:55
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
kojak ik hecht meer waarden aan die mensenrechten dan de regels die mij opgelegd worden vanuit de TK ;)

Als je helemaal niets meer hebt behalve jezelf, en zelfs dat is nog eigendom van de staat na je dood, wat heb je dan nog? Het klinkt bijna communistisch (ok, overtrokken, ik weet het - maar wilde het toch noemen)

27-08-12 11:07:08
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
DEvH: je blijft om de inconsequentie heen draaien. Het is je goed recht vind ik om te weigeren en ook ik heb mijn bedenkingen bij het verplichte donorschap.

Wat blijft is dat het inconsequent is zelf geen donor te willen zijn, maar in nood wel organen te willen ontvangen. Als je niet bereid bent af te staan moet je ook niet verwachten dat anderen dat wel voor jou doen. Dan hebben mensen die zelf ook bereid waren/zijn andere levens te redden meer rechten dan jij. Juridisch misschien niet, maar moreel wel.


27-08-12 11:10:06
nietmeer
@Invisible: inconsequent en immoreel? Volgens de mensenrechten niet. En die gebruik ik, heel lui, nu als richtlijn.

Ook volgens de Nederlandse wet niet trouwens. En dat moet vooral zo blijven.

Je ziet niet dat ontvangen een deel van zorg is, die men mij verplicht is te bieden. Geven is mijn eigen democratische keuze, maar mij de zorg ontzeggen als ik die keuze maak, is geheel tegen de mensenrechten in en chantage.

Want ik wil die zorg wel ontvangen als ik dat nodig heb, maar niet donor zijn.
Ik ben arrogant olléé olléé. Jullie hebben het er maar mee te doen, met inconsequent en ander gejammer en abstracte begrippen kom je bij mij niet ver.

Al helemaal niet nu ik de mensenrechten en het zelfbeschikkingsrecht achter mij heb staan. Ik heb het vaak genoeg uitgelegd aan jullie.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4 5 6 7

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven