hr
jaargang -23 - laatste artikel 26-4 14:00 - 74454 artikelen - nu online 33 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 3 4 5 [6] 7 8

Vertaalfoutje zet scheppingsverhaal op zijn kop

24-10-09 20:42:58
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Quote heraux:
Wie kan nu zeggen dat het oudste geloof het jodendom is?

Wat geloofde de eerste mens, in moses?

Jodendom wordt doorgegeven via de moederbuik. Als het oudste geloof dus het Jodendom is was Eva Joods en van Adam is het dan onbekend. Hij was de eerste mens dus kan dan geen Jood geweest zijn. Phoe wat ben ik nog scherp op de late avond.
:D

25-10-09 13:09:17
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
@heraux: Nee... Alle gekheid op een stokje... Het jodendom is als ik me niet vergis niet het oudste geloof.

Ik heb ooit gelezen/gehoord dat het oudste geloof het had over meerdere 'goden' en dat we als slaaf waren gemaakt. Een 'god' wou namelijk ook slaven, en toen deze vroeg aan een andere 'god' om slaven te maken, wou die tweede god een geintje uithalen, dus zorgde hij ervoor dat we ons konden voortplanten. In de jongere jaren viel dat niet op, totdat we volwassen werden. Daarna werden we op de aarde gedropt. Een soort 'gevangenis zonder muren.'

Waar ik dit gelezen/gehoord heb, weet ik niet meer, dus dan wordt het moeilijk te verifieren...

25-10-09 18:25:30
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Wat de mens het eerste geloofde kan niet als religie geldig zijn geweest.

Ik duid op het ALLEREERSTE geloof.. of de overstijgende ervaring (singlulair)

Niet binnen een groeps verband.

25-10-09 20:02:15
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Daar heb jij gelijk in Heraux
ze zeggen niet voor niets
daar waar het Christendom begint
houd het Christen zijn op

Er was toen waarschijnlijk een zeker weten :D

25-10-09 22:23:26
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@Kristel: opgepast, er is een dun lijntje tussen 'Joden' als geslacht/volk en 'Joden' als religie... Ik ken een aantal Nederlandse Joodse Christenen... kan het verwarrender? :)

Iets meer ontopic: op z'n kop, op z'n kop... da's meer de sensatie die mensen erachter proberen te proppen... scheiden/scheppen, ineens beweert iemand het wiel uitgevonden te hebben... maar wie garandeert je dat deze 'nieuwe' versie juist is? ;)

De wereld staat op z'n kop, maar dat wisten we toch ook al langer? :)

25-10-09 22:45:57
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
De eerste mens die opeens het idee had- er is iets groters..of kleiners..iets speciaals..
daar is het allemaal om begonnen..

maar dat betekende helemaal niets- totdat..

het teken werd uitgevonden - zonder teken geen betekenis - en zonder betekenis geen religie of geloof..

rots tekeningen zijn wellicht het eerste medium geweest.

25-10-09 22:48:02
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@heraux: dat, of het gesproken woord... welke van die twee was nou eerst? Vind ik een stuk interessanter dan dat hele kip/ei gezwets :)

25-10-09 22:59:14
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Wat maakt het geschreven cq het gesproken woord zo belangrijk

- economie?
- politiek?
- gezondheid?

Als een samenleving groeit
neemt de behoefte in administratie
toe - ergens moet men begonnen zijn
met het registreren.

kip-ei

er is groei, daaruit volgt het schrijven : groei=schrift

er wordt geschreven en daarom ontstaat er groei : schrift=groei

Religie en volks-binding kan ook een motor achter de ontwikkeling van het woord zijn.

Maar zeker is dat de religie veel voordeel heeft gehad aan het woord.

27-10-09 19:06:59
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Een religie is nutteloos als niemand
wilt luisteren - als het niet past
in de huidige maatschappij - denkwereld -
gedachtengoed - ideologie etc..

Ga midden op de markt staan
en gil "Geloof in Oemba"

Oemba beloofd lekkere salamiworst
en heerlijke schnitzel.

Hoeveel aanhangers zul je oogsten?

01-11-09 13:31:46
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Je kunt een geloof niet overbrengen heraux, het is een beleving en wie of wat die beleving veroorzaakt daar zijn vele nog niet uit. Ik ben er van overtuigt dat wij dat zelf zijn.

01-11-09 15:35:04
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Kristel : waarom scharen de kerk bezoeken - zich laten verlichten -

Er wordt heel wat religie overgedragen..

02-11-09 16:32:07
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Helaas gebeurt het al te vaak dat religie er met de paplepel wordt ingeslagen...:(

05-11-09 14:03:46
DennyColt
Erelid


WMRindex: 655
OTindex: 2.445
Quote Madarian:
Helaas gebeurt het al te vaak dat religie er met de paplepel wordt ingeslagen...:(


Dat gaat soms heel letterlijk.

Ik kom uit Azie. Mijn oom is al heel lang een christen, gedoopt en al. Ik vroeg hem eens waarom hij vroeger een christen was geworden. Antwoord: dan kreeg hij een zakje rijst mee naar huis. Soort van beloning.......

05-11-09 19:08:18
LuckyMe
Erelid


WMRindex: 86
OTindex: 1.897
Ieder heeft zijn eigen geloof. Hoe de een in Christus gelooft, hoeft niet hetzelfde te zijn als hoe een ander erin gelooft. Ook al ga je naar dezelfde kerk, hoor je uit dezelfde bijbel, door dezelfde dominee, toch heb je beiden je eigen invulling.
Als je het hebt over waar Kristel mee begon, de bijbel is fout vertaald, daar kan ik mij volledig in vinden. We weten niet wat er met bepaalde woorden bedoeld werd. Ik denk dat de bijbel bestaat uit ontzettend veel beeldspraak. En dat gaat verloren of wordt met onze huidige kennis en invulling vertaald.
De bijbel is het beste boek dat ooit geschreven is. Ik wilde dat ik daar de rechten van had (A)

14-11-09 00:18:51
DennyColt
Erelid


WMRindex: 655
OTindex: 2.445
@LuckyMe:
Ik ga er even van uit dat jij een christen bent. Anders moet je dit maar gewoon skippen.
Als de bijbel door iedereen andere geïnterpreteerd kan worden. Hoe weet jij dan welke bijbel de juiste is (er zijn er nogal een paar verschillende in omloop)?
En van wie heb jij dan de wijsheid over je geloof gekregen/gelezen?

Gewoon een paar vragen uit interesse.

14-11-09 23:46:15
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
@DennyColt: Ik denk dat het geloof misschien wel met de bijbel begint of in het begin ligt maar daarna ontwikkel je jezelf. Ik denk naar mate je jezelf verder ontwikkeld de bijbel minder belangrijk worden. Het gaat dan niet meer om het Christen zijn maar om het Christesbewustzijn.

15-11-09 09:09:31
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Quote Kristel:
Je kunt een geloof niet overbrengen heraux, het is een beleving en wie of wat die beleving veroorzaakt daar zijn vele nog niet uit. Ik ben er van overtuigt dat wij dat zelf zijn.


Je moet je laten dopen nadat je vergeving gevraagt hebt voor je zonden. Met dopen bedoel ik volledig onder water en NIET je laten besprenkelen zoals in de RK-kerk. Dat is géén dopen. Wordt ook nergens beschreven in het NT.
Na je doop ontvang je de Heilige Geest. Hij zal je verder vertellen wat je moet doen. Als ik het goed begrepen heb ben je zonder die doop NIET gered. En kan je de bijbel ook niet goed begrijpen.

15-11-09 09:16:33
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
@Giovanni; ja
Het is zelfs zo dat er (ik dacht in de bijbel) staat dat je niet zelf voor G*D kunt kiezen, G*D kiest voor jou. Dopen en al die dingen zijn wat mij aangaat rituelen . Je ouders maken uit of je wordt gedoopt.
Dopen werd in mijn jeugd en daarvoor voornamelijk gedaan zodat wanneer je ouders kwamen te overlijden, je in een weeshuis kon worden opgenomen. Daar mocht je alleen in indien je gedoopt was.

Maar precies het fijne weet ik daar ook niet van.

Wat dat besprenkelen aan gaat, daar zou ik me in moeten verdiepen dat weet ik zo niet.

Het geloof staat wat mij aangaat los van de doop.

15-11-09 10:56:44
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
@Kristel: Als kind gedoopt worden heeft geen enkele zin, want een baby heeft nog helemaal geen benul van wat er gaande is. Die kan zijn zonden niet belijden, want weet niet eens wat dat zijn. En dopen is volgens mij belangrijk. Lees Handelingen en de brieven van Paulus. Ik heb geen zin om dat weer allemaal op te zoeken:)

Volgens mij ben je ook gered door je geloof, maar je kan dacht ik alleen de Heilige Geest ontvangen na de doop.

20-11-09 09:15:25
koentjah
Actief lid

WMRindex: 2
OTindex: 210
Wnplts: winterswij
@Giovanni, als een kind niet gedoopt hoort te worden omdat hij geen besef ervan heeft.
wanneer dan wel? als ie 8 is? of moet ie dat zelf bepalen?

en als de doop was voor het beleiden van zonden, waarom liet jezus(volmaakte mens, geen zonden) zich dan dopen?

20-11-09 10:05:14
kashmir
Senior lid

WMRindex: 311
OTindex: 150
Wnplts: Aalten
S
@koentjah:
Ik denk dat het wel zo is dat de persoon zelf moet aangeven of je gedoopt wil worden of niet.
Net als jij zelf hebt gekozen voor jouw manier van geloof belijden.

20-11-09 13:56:53
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
@koentjah: Vanaf het twaalfde levensjaar dacht ik:)

Waarom Jezus zich liet dopen, weet ik veel:) Google even zou ik zeggen8)

20-11-09 14:56:14
koentjah
Actief lid

WMRindex: 2
OTindex: 210
Wnplts: winterswij
ik weet het al, het word in dat deel van de bijbel zelf uitgelegd, dat doet ie zelf.
:D

20-11-09 17:05:10
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
jezus heeft zich niet eens laten dopen :O. zeer zeker niet. hij was joods, dat is ook in de bijbel zo.

20-11-09 17:06:36
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Jezus en joods... NOWAY!

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 5 [6] 7 8

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven