hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 12:00 - 74297 artikelen - nu online 20 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 3 4 5 6 [7] 8

Vertaalfoutje zet scheppingsverhaal op zijn kop

20-11-09 17:12:38
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Quote David:
jezus heeft zich niet eens laten dopen


Wel: Matteüs 3,13 Toen kwam Jezus vanuit Galilea naar de Jordaan om door Johannes gedoopt te worden. 14 Maar Johannes probeerde hem tegen te houden met de woorden: ‘Ik zou door u gedoopt moeten worden, en dan komt u naar mij?’ 15 Jezus antwoordde: ‘Laat het nu maar gebeuren, want het is goed dat we op deze manier Gods gerechtigheid vervullen.’ Toen stemde Johannes ermee in. 16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde

20-11-09 17:29:41
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
...jezus was joods, en joodse mensen kennen geen dopingsritueel naar mijn idee.

20-11-09 17:39:49
Maan
Senior lid

WMRindex: 21
OTindex: 460
just my 2 cents...

link

01-12-09 21:00:23
nietmeer
@Giovanni: 'Dogma's. Belangrijk woord. Jezus is woorden in de mond gelegd. Ik geloof écht niet, maar dan ook zeker niet, dat jezus "gedoopt" is. Dit is een later ritueel geworden.

Het "christen-dom" is ontstaan ná de dood van christus. Het hield de toen nog joodse volgelingen van jezus in. De christenen, wat toen nog een kleine groep was, geloofden heilig in Jezus als Mesji'ach. Hij zou gezegd hebben: ik kom deze generatie nog terug.
Hierna zijn er een aantal "aanhangers" ontstaan, die de joodse regels niet zo nauw namen.

Dit gaat ook over het hele verhaal wat betreft het dopen.

@David.: Het jodendom heeft een soort van dopen. Het is het volledig ondergaan in schoon en heilig water. ( in de Mikwe) Dit betekent: koppie onder. De christenen maakten op en eigenwijze manier een eigen regeling: gewoon even met de kop onder de kraan bij wijze van spreken, en dan was je wel weer klaar. Het grootste verschil: De joden doen het vaak (er zit geen moeten aan vast, wat bij de kerk wel is) iedere vrijdagmiddag vlak voor de sjabbath, en de kerk maar één keer.

Dit is één van de dingen die,net als pasen en de zondagsrust, afgepakt zijn van de joden, of, om het naders te noemen, gebaseerd op.

Het raarste vind ik, is dat zij Jezus gelijke gods stellen. Een grotere godslastering is er niet. Je stelt namelijk dat God GEBOREN is, en daarmee gelijk zondig aan zichzelf, en dat hij net als u en ik zijn luiertje vol gescheten heeft. Je stelt hem ook gelijk aan een sterfelijk wezen.
een grotere lastering ken ik niet.

Probleem is, dat de kerk het in zoveel jaren allemaal zo verdraaid heeft dat mensen uit angst of onwetendheid zich erbij gevoegd hebben. De kerk is zijn basis kwijt,zijn doel.

04-12-09 10:52:58
Koekiemonster
Senior lid

WMRindex: 588
OTindex: 17
Wnplts: Zeeuws Vla
Het zijn allemaal meningen, gedachten die ik hier lees. Iets anders hebben we ook niet, maar geen van deze meningen hoeft te kloppen, dus naar wie moet ik luisteren?
Voor mij staat dit vast: Er gebeuren dingen die leven bevorderen en er zijn dingen die leven verhinderen/vernietigen. De God in wie ik geloof is Liefde, en liefde is nooit tegen het leven en zal leven altijd de ruimte geven. Jezus heeft volgens mij de ultieme Liefde getoond, door zelfs te vragen aan zijn Vader "Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen" voor de mensen die Hem doodden. Dat was geen zwakte (hij had ze met een woord allemaal kunnen doden), maar een weigering om de mens af te vallen en hem te veroordelen. Dat is Liefde en daarom geloof ik en dat bevalt goed, ik kan het aanbevelen.

25-12-09 20:22:14
nietmeer
het doel van geloof is inderdaad om een betere wereld te scheppen, of in ieder geval een leefbare. Het probleem met het christelijk geloof is dat zij de strikte regels van het jodendom, waar het onomstotelijk vanaf stamt, aan z'n laars lapt, om daarna een veel simpelere vorm aan te nemen. Dit maakt het niet beter.

02-01-10 12:44:19
Koekiemonster
Senior lid

WMRindex: 588
OTindex: 17
Wnplts: Zeeuws Vla
@daniel120: Prima als iemand ook de strikte regels van het jodendom erbij wil, alleen zie ik (nog) niet hoe de wereld daarvan verbetert. Het probleem met strikte regels is dat men elkaar weer in de gaten gaat houden: waarom hou jij je niet aan die regels? Die dat dan wel doen zijn dan de goeden en die het niet doen de twijfelachtigen..

02-01-10 15:06:32
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
daniel120: maar die strikte regels van het Jodendom gelden niet. Jezus heeft je vrij gemaakt van de wet. Lees de Galatenbrief maar eens:)

02-01-10 17:42:25
nietmeer
@Koekiemonster: de strikte regels zijn er om een beter en fijner leven te geven/hebben. een regel is bijvoorbeeld dat je geen watere mag drinken waar lijken of uitwerpselen in liggen. dat is een open regel, je mag ermee doen wat je wilt, maar het is er wel.Het is niet zo dat je uit angst (...zoals bij het christendom) maar uit eigenbelang de regels aanhoudt.

@Giovanni: Jezus heeft je vrijgemaakt van de wet? Hij was een goed JOOD, die de regels altijd strak gevolgd heeft. Hij zou tegen god ingaan door deze met de voeten te treden. Dit is een van de dingen die bij jezus in de mond gelegd zijn.

03-01-10 12:24:33
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
daniel120: Nogmaals lees de Galatenbrief:)

Maar begin met de Romeinenbrief. Als ik me goed herinner, hoofdstuk 8 t/m 11:)

03-01-10 18:13:36
dusseldorp
Erelid


WMRindex: 76
OTindex: 2.370
S
hou het simpel mensen, geloof niet :D

03-01-10 18:22:17
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
Joden beschouwen alleen het Oude Testament als de Heilige Schrift, de Christenen ook het Nieuwe Testament, dus het idee dat de Christenen de regels aan hun laars lappen is niet correct.

05-01-10 20:11:41
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Quote dusseldorp:
hou het simpel mensen, geloof niet :D


Ik geloof dat er geen god is8)

12-01-10 19:47:18
Everzwijn
Erelid

WMRindex: 750
OTindex: 616
Wnplts: Apeldoorn
Hier kan ik een aantal dingen over zeggen:

- Dat de bijbel verkeerd vertaald is kan nauwelijks verwonderend worden genoemd, lezen is immers interpreteren. En een interpretatie is nooit honderd procent.

-Plato (je weet wel, die met die baard) vergeleek, in de persoon van Socrates, het geschreven woord met een schilderij. Je kunt de mensen vragen stellen, maar ze zullen nooit antwoorden. Het geschreven woord is ook slechts een zwijgende imitatie van een levend filosofisch gesprek.

- Schrijven is, net als lezen, ook al interpreteren. Als God niet zelf de pen ter hand heeft genomen om ZIJN woord op te schrijven, dan is de geschreven versie niets anders dan een interpretatie van de inspiratie, en dus tweedehands.

Desalniettemin is God een dankbaar onderwerp van filosofen, vooral in de middeleeuwen, en kan ik daar zelf ook de vruchten van plukken. Ik dank dan ook God voor zijn bestaan, ook al bestaat hij misschien niet. :P

23-01-10 16:43:11
Koekiemonster
Senior lid

WMRindex: 588
OTindex: 17
Wnplts: Zeeuws Vla
Quote Giovanni:
Quote dusseldorp:
hou het simpel mensen, geloof niet :D


Ik geloof dat er geen god is8)

Zonder God geen atheist:)

27-01-10 15:03:15
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Zonder mens geen god:)

29-01-10 19:18:32
nietmeer
@Pluppel: Het oude testament is dus de verkeerde vertaling, om te zeggen dat joden daarin geloven is niet correct.

Als het een slechte vertsling is, zullen de joden dat weten en dit boek inruilen voor de Thora en de Talmoed e.d.

29-01-10 19:20:38
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Juh, al die heilige boeken zijn verkeerde vertalingen. Hoelang geleden geloofden we nog in heksen?! (A)

29-01-10 19:22:46
Pablo
Oudgediende


WMRindex: 1.461
OTindex: 22.116
oude testament is in het hebreeuws geschreven, ik mag aannemen dat de joden wel weten wat er in staat..

29-01-10 19:28:31
nietmeer
@Pablo: je bedoelt of de thora, of de vanuit het grieks hervertaalde bijbel, die ook niet klopt vanwege de nieuwe opvattingen.

01-02-10 12:02:58
Pablo
Oudgediende


WMRindex: 1.461
OTindex: 22.116
daniel120: de thora is de eerste 5 boeken uit de bijbel in het hebreeuws. de vanuit-het-grieks-hervertaalde-bijbel is de bijbel gebruikt door christenen meestal.
ik heb het over de hele hebreeuwse bijbel die de eerste keer in het hebreeuws en een beetje aramäisch werd geschreven.(voornamelijk eerste testament)

18-10-10 17:58:15
nietmeer
Quote Pluppel:
Joden beschouwen alleen het Oude Testament als de Heilige Schrift, de Christenen ook het Nieuwe Testament, dus het idee dat de Christenen de regels aan hun laars lappen is niet correct.
ze lappen een heleboel regels aan de laars. De meeste regels zijn beschreven in de Kasjroet, en die wordt bij het christendom compleet genegeerd. Als je dan een geloof wil kopiëren, doe het dan goed. En ga het andere geloof daarna niet vervolgen omdat zij wel een constructief geloof hebben zonder enorme gaten.
Quote Pablo:
daniel120: de thora is de eerste 5 boeken uit de bijbel in het hebreeuws. de vanuit-het-grieks-hervertaalde-bijbel is de bijbel gebruikt door christenen meestal.
ik heb het over de hele hebreeuwse bijbel die de eerste keer in het hebreeuws en een beetje aramäisch werd geschreven.(voornamelijk eerste testament)


die is er, inderdaad. Dat is het verhaal dat Jezus de Messji'ach is, maar dit verhaal kon door de joden met profetiën makkelijk weerlegd worden. (de profetiën weet ik niet het fijne van.)De joden hebbne zich hiertegen verzet en uiteindelijk is zo de splitsing veroorzaakt. Om de christelijke "thora" te "ontjoodsen" zijn een heleboel dingen aangepast, die op hun beurt verkeerd vertaald werden.

17-11-10 13:57:57
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Iedereen geloofd - de inhoud van belang - of niet.

Elke dag ben je overtuigt dat iets is zoals het lijkt dat het is - dieper onderzoek neemt niet plaats - het zou wat worden.

als je twee lichten in de mist ziet..
ben je vrij overtuigt dat het een auto is.

Die aanneme kan namelijk je leven verlengen.

-> overtuigt
-> geloof

welke is het?

20-11-10 12:15:03
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766

20-11-10 18:03:00
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@Giovanni: gelezen - begrepen -

Wie wordt lid van de Sunclub?

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 5 6 [7] 8

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven