hr
jaargang -23 - laatste artikel 4-5 18:00 - 74492 artikelen - nu online 28 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 .... 87 88 89 90

Evolutie, wat is de missing link

04-06-06 12:39:16
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@laurens
sorry hoor maar, wat heeft die reactie van jou nou uberhaupt met die van Anacho te maken?????

04-06-06 13:40:34
nietmeer
@Laurens, ik vraag me werkelijk af wanneer de mens nu inderdaad eens wat slimmer wordt en in zijn/haar eigen goedheid gaat geloven ipv een stoffig boek wat ook weer door vele mensen met hun eigen wensen is be- en herschreven.

05-06-06 16:11:29
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Kpuc
Jij hebt pas recht van spreken als je dat stoffige boek ook werkelijk hebt gelezen.;)

05-06-06 16:23:18
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
En het lezen als een serieus boek,niet als een sprookjesboek.

Ik weet niet of ik het serieus zou kunnen lezen en niet bij veel dingen mijn twijfels zou zetten.

05-06-06 16:35:04
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Luna
Begin met het nieuwe testament, dat is al heel wat.
Vooral bij het oude testament is het altijd wel handig als je iemand kent die je het een en ander kan uitleggen als je vragen hebt want vaak is het zo dat als je iets niet meteen begrijpt, men het vaak afdoet als niet waar.
Ik zou zeggen: doe een bijbelstudie Luna.;)

05-06-06 19:25:56
alweerdood
winnaar PW 06


WMRindex: 852
OTindex: 5.796
vraagje: wie heeft hier allemaal de bijbel al gelezen?

vraag2: wie heeft de koran al gelezen?

vraag 3: wie heeft ze allebei al gelezen?

05-06-06 19:27:10
Voogeltje
Administrator


WMRindex: 1.751
OTindex: 3.684
T S
Ik heb alleen de kinder bijbel gelezen...

05-06-06 19:56:52
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Me to

05-06-06 19:58:34
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
de bijbel wel maar nooit helemaal in 1 ruk, gewoon allemaal stukjes, maar eigenlijk wil de koran ook wel es lezen en de bijbel in het hebreeuws, zoals ie geschreven is maar ja

05-06-06 20:03:28
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Ik ben ook van plan beide boeken te lezen, maar de manier waarop het geschreven is is zo.. Saai.. en dat ondanks dat ik gek ben op boeken.

05-06-06 20:04:48
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
ben ik helemaal met je eens! elk verhaal duurt zo lang door bijvoorbeeld omschrijvingen van een stamboom!

05-06-06 20:58:18
bartman
Senior lid

WMRindex: 272
OTindex: 422
Wnplts: Boxtel
T S
Quote alweerdood:
vraagje: wie heeft hier allemaal de bijbel al gelezen?

vraag2: wie heeft de koran al gelezen?

vraag 3: wie heeft ze allebei al gelezen?

Ik vrees dat ik op geen van de drie vragen een positief antwoord kan geven

06-06-06 00:23:25
Lonely Wolf
Senior lid

WMRindex: 234
OTindex: 75
Wnplts: Rotterdam
De bijbel wel en ik sluit me geheel bij mij en Mmore aan dat veel gedeeltes saai zijn. Sla deze gedeeltes ook gewoon over ;) Overigens zet alles ook in het juiste perspectief. Voorbeeld: Als Jezus zegt dat het makkelijker is voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen, dan bedoelt hij het poortje naast de grote poort van Jeruzalem. Is wel leuk dat het een letterlijk spreekwoord is geworden :lol:

Koran wil ik wel eens lezen. Overigens best wel grappig dat zowel de Bijbel, als de Talmud (Joodse Bijbel) alswel de Koran dezelfde beginboeken hebben. En toch bestrijden ze elkaar - zucht -

06-06-06 03:05:50
nietmeer
Quote Ikje:
@ Kpuc
Jij hebt pas recht van spreken als je dat stoffige boek ook werkelijk hebt gelezen.;)
De waarheid zit niet in een boek. Het zit in ons zelf. Iedereen weet hoe je goed moet leven. Velen kennen de bijbel tot in den treure uit het hoofd maar dat zegt niets maar dan ook niets over wat er in hun hoofd omgaat. Je moet gewoon doen wat je voelt dat goed is.

06-06-06 07:28:05
nielsano
oud Forum Moderator

WMRindex: 242
OTindex: 102
Wnplts: almere
S
Quote Kpuc:
Je moet gewoon doen wat je voelt dat goed is.
en zo is het...

06-06-06 11:05:46
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Kpuc
Het is een combinatie van. Gods woord is waarheid en het moet in je zitten om ernaar te willen leven. Overigens zijn er verschillende opvattingen over hoe je goed leeft. Ik ken bv iemand die winkels leegjat. Dit vind ze niet zo erg want ze steelt van een bedrijf en niet van particulieren.:?
Daarom hebben wij de bijbel als gids om elkaar of jezelf te corrigeren, terecht te wijzen ed.
En als je iets doet wat niet kan volgens de bijbel, moet de nederigheid in je zitten om dit te veranderen. In plaats daarvan wordt de uitleg in de bijbel vaak zo verdraaid tot het klopt met wat jij verkeerd dat zodat het nu niet meer zo verkeerd lijkt. Die houden dus zichzelf voor de gek. Het is dus ook niet de schuld van de bijbel maar van de mens zelf als er bijbelteksten verkeerd uitgelegd worden.
Dus
Quote:
Je moet gewoon doen wat je voelt dat goed is.
is voor iedereen anders.
Nou, het is weer een heel verhaal en uiteindelijk zijn we het toch weer niet met elkaar eens.;)

06-06-06 20:35:48
nietmeer
@Ikje, zelfs iemand die denkt dat van een bedrijf stelen niet slecht is komt uiteindelijk toch eens tot de conclusie dat dit fout is. Ofwel het moet wel een heel echte halve zachte zijn of een kleptomaan. Mijn gevoel van normen en waarden is in de loop der jaren ook bijgeschaafd, raar woord eigenlijk want iets schaven betekent dat er iets af wordt gehaald... Maar goed, je snapt best wat ik bedoel en ik weet dat dit gevoel bij mij sterk aanwezig is. Handel naar eer en geweten met een gezonde geest.

08-06-06 07:48:48
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Kpuc
Gelukkig is dat bij jou wel het geval, maar ik denk niet dat dat bij iedereen zo werkt. Je leest de laatste tijd veel over criminele bejaarden op deze site.;)

08-06-06 16:56:20
Japs
Junior lid

WMRindex: 9
OTindex: 3
Ik wil graag het een en ander kwijt (vooral ontopic ontopic). Reacties zijn welkom, maar niet te kort door de bocht aub; daar staat dit deze discussie al vol van. Het is ten alle tijde belangrijk om kritisch te blijven.

Over Japs:
Geloof: ik geloof in mezelf
Kennis van Bijbel: alleen enkele belangrijke/principiële stukken

Geloof en Bijbel
Ik vind de Bijbel een goed boek. Als mensen namelijk leven zoals vermeld dan zijn ze best goed voor deze wereld. Dat is het belangrijkste eigenlijk. Zelfs als de theorie \'God\' niet klopt, dan zijn de bedoelingen van de mensen die Hem verzonnen hebben goed geweest en heeft het geloof op velen een positieve uitwerking gehad. Het waarheidsgehalte van de Bijbel is daarom irrelevant voor de waarde ervan.
Wetenschappelijk gezien loopt de Bijbel wel even wat achter, maar dat is niet erg. Zoiets kun je ook niet verwachten van een boek uit die tijd. Wetenschap is volgens mij ook niet het doel geweest van het geloof.

God & de Schepping
Het scheppingsverhaal vereist een hogere macht, die door de christenen God wordt genoemd. Voor het scheppingsverhaal bewezen kan worden is het natuurlijk van essentiëel belang dat het bestaan van de hogere macht wordt aangetoond. Immers, zelfs als het leven in één week is ontstaan zegt dat nog niet dat het dan ook daadwerkelijk het werk van God is.
Maar helaas is de theorie God ontoetsbaar: het valt niet te bewijzen dat God bestaat, maar ook niet dat Hij niet bestaat. Daarmee moet God als wetenschappelijke theorie, met alle respect, ook verworpen worden en daarmee het scheppingsverhaal. Wetenschappelijke theorieën moeten namelijk toetsbaar zijn. Het enige dat rest is het geloof in God en het geloof in het scheppingsverhaal. Je kunt daarom niet beweren dat het scheppingsverhaal de waarheid is, maar ook niet beweren dat het niet de waarheid is. Beide partijen kunnen hier nog wat van leren!

De Evolutietheorie
De Evolutietheorie is een wetenschappelijke theorie. De wetenschap streeft naar het vinden van de waarheid. Het is alleen daarom al waarschijnlijker dat iemand die niet gelovig is opgevoed automatisch deze theorie aannemelijker vindt.
Evolutietheorie en Schepping gaan eigenlijk over twee verschillende dingen en dat wordt nogal eens vergeten. De Evolutietheorie gaat alleen over het ontstaan van soorten, niet over het ontstaan van het leven.
Over het onstaan van leven is wetenschappelijk gezien nog weinig bekend en de evolutietheorie doet daar ook geen uitspraken over. Belangrijk voor de wetenschappelijke visie over het ontstaan van leven is het Miller-Urey experiment:
Miller-Urey op Wikipedia
In het kort:
Het ontstaan van organische stoffen, zonder dat daarbij organismen zijn betrokken.
aantal gassen + water + elektriciteit/bliksem = organische stoffen (oa. aminozuren)
De eerste stap naar leven.
Terug naar evolutie:
Het valt wetenschappelijk niet te ontkennen dat de mens een diersoort is. Het valt ook niet te ontkennen dat mens en aap relatief op elkaar lijken, meer dan een giraffe en een champignon in ieder geval. Als je hier al vraagtekens bij plaatst dan heb je het discussiepunt niet helemaal begrepen.
Dat mensen volgens de evolutietheorie van de apen afstammen is een veelgemaakte fout. De evolutietheorie zegt dat mens en aap afstammen van dezelfde voorouder.
Veel tegenstanders haken af bij het toeval dat een mutatie ooit wel eens een positief effect kan hebben. Maar het heeft de evolutie dan ook heel veel tijd gekost om al deze toevalligheden op te sparen tot de huidige organismen. Het is overigens bewezen dat de wereld langer bestaat dan sommige mensen hebben uitgerekend mbv de Bijbel.

Tips voor de discussie:
- Het gebruiken van het bediscussieerde als argument is een drogrede:
Die fiets is van mij, want ik ben de eigenaar.
Gebruik dergelijke argumenten niet.
- \'Ik weet gewoon dat het zo is\' is ook een onjuiste benadering. Niemand gaat hierin mee.
- Argumenten tegen het een zijn niet automatisch argumenten voor het ander.

PS: Het valt me op dat sommige mensen het hebben over \'harten\'. God kijkt in je hart of het goed is ed. Ik hoop dat \'hart\' hier niet letterlijk bedoeld is. Iedereen weet dat het hart slechts een bloed pompende spier is en geen plaats voor gevoelens/geweten. Bovendien is het meteen zo\'n opvatting waarvan we nu weten dat men er vroeger fout mee zat.

Edit mij: link gefikst

08-06-06 17:06:05
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
@Japs, ik heb zonet alleen nog maar even snel je psje gelezen, maar het lijkt mij toch wel duidelijk en logisch dat het gaat om je geestelijk hart! dus niet letterlijk!
zometeen kom ik misschien nog wel met ene andere reactie op de rest van je verhaal ;)

08-06-06 17:12:28
Anacho
Erelid


WMRindex: 1.615
OTindex: 406
S
Ik neem aan dat het woord hart hier gebruikt wordt in de betekenis van "binnenste" of liever nog "kern van je bestaan."

08-06-06 20:21:34
nietmeer
Knonne, zo zie je maar hoe een topic oftop kan gaan, dacht dat t over evolutie ging maar je wordt hier met de bijbel doodgegooid...

09-06-06 07:58:56
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Kpuc
Nou niet zeuren hè, er staan nu 7 bladzijden volgepraat over de bijbel EN de evolutietheorie. Stel dat de helft daadwerkelijk over evolutietheorie gaat, is dat toch al heel wat. Toch?;)

09-06-06 08:06:57
nietmeer
@Ikje, je zou eens met Sjef moeten praten, een onvervalste Fransiscaner broeder. Ik denk dat je zal schrikken van mans uitspraken over het met de bijbel om de oren slaan. Ik doel nu op het plaatsen van enkel citaten, je zou meer bereiken met iets uit je hart zeggen meis.

09-06-06 08:30:21
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Kpuc
Ik snap wat je bedoeld, maar het één kan niet los staan van het ander. Het is een combinatie van wat je geleerd hebt uit de bijbel en hoe prachtig je dat vind. Aangezien er niet veel zijn die de bijbel lezen... citeer ik wel eens wat eruit, zodat ik hierop verder kan discussieren. De bijbel is de basis van mijn geloof (van vele geloven) en daarom wordt dat boek er ook zo vaak bijgehaald.
Sinds ik de bijbel ben gaan bestuderen is voor mij alles heel duidelijk geworden. Het boek zit heel logisch in elkaar. Soms vraag je je wel eens af: wat is met deze wereld aan de hand. In de bijbel wordt alles duidelijk. Het leven is als het ware een grote puzzel, en dankzij de bijbel, kan ik die nu oplossen. Iedere keer als ik wat bijleer is dat weer een stukje van de puzzel die in het geheel past. Nou, heb je wel eens een ingewikkelde puzzel gedaan? Geeft toch een fijn gevoel als je weer een gedeelte hebt opgelost, niet? En deze grote puzzel gaat over het leven en het bestaan en de doel van het leven en ga zo maar door. Als je een gedeelte hebt hebt 'opgelost' dan vind je dat zo geweldig en wil je dat met anderen delen. Het boek legt uit waarom alle dingen om ons heen zo zijn, dus grijp je daarop terug.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 .... 87 88 89 90

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven