hr
jaargang -23 - laatste artikel 14-5 16:00 - 74530 artikelen - nu online 60 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 3 4 .... 10 11 12 [13] 14

Geloof en wat je daar van vindt

11-03-09 18:52:47
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766

13-03-09 20:06:02
nietmeer
Quote SkewtuR:
@Txerseu: Het kwaad (ook wel de duivel genoemd) bestaat alleen als je ook in een God geloofd, de duivel is namelijk een ''verzinsel'' in de bijbel om een tegenhanger tegen het goede te hebben.
In principe komt het erop neer dat er slechte dingen gebeuren die een god niet voorkomen kon dus verzonnen ze er een duivel bij zodat die de schuld kon krijgen, en dus uiteindelijk kon men dan zeggen dat de mensen wat iets slechts overkwam voor de verkeerde kant hadden gekozen of iets dergelijks.
Maar ieder zijn eigen visie natuurlijk, mij kan niemand wijsmaken dat bijvoorbeeld slechte dingen die kinderen overkomen een keus van hunzelf is geweest, ze hebben namelijk nog niet eens die ontwikkeling om die keuze te maken.
Maar ieder mag natuurlijk denken zoals hij het betaamd ik druk alleen mijn idee uit en kan niet zeggen of het goed is of niet.


Mijn reactie:
Quote:
de duivel is namelijk een ''verzinsel'' in de bijbel

dat is wat jij ervan maakt :ja

Quote:
Maar ieder mag natuurlijk denken zoals hij het betaamd ik druk alleen mijn idee uit en kan niet zeggen of het goed is of niet.

waarom zeg je dan wel dat de duivel een verzinsel is? ik vind jouw mening net zo'n verzinsel als jij de duivel :ja maar da's mijn mening :ja

13-03-09 20:09:23
SkewtuR
Oudgediende


WMRindex: 3.645
OTindex: 3.447
S
Ok ik zeg dat omdat God volgens de overlevering eerst bestond, toen er slechte dingen begonnen te gebeuren werd in de bijbel een duivel toegevoegd, als die duivel echt bestond zou die dan niet al ingegrepen hebben voordat die God er was?

13-03-09 20:11:11
nietmeer
@SkewtuR, die duivel bestond al :ja hij was de aartsengel van de muziek, Lucifer of Beëlzebul, en toen kwam er een breuk tussen hem en God en vertrok de duivel met een groot aantal engelen = de demonen :ja
zo staat het in de Bijbel, heb ik geleerd O+

13-03-09 20:12:03
nietmeer
Op de vorige pagina is in ieder geval te lezen hoe ik tegen het geloof aankijk ;)

13-03-09 20:12:36
SkewtuR
Oudgediende


WMRindex: 3.645
OTindex: 3.447
S
De duivel was een gevallen engel, dan zal god toch eerst bestaan moeten hebben want de engelen waren immer dienaars van god?

13-03-09 20:16:21
nietmeer
@SkewtuR, dat weet ik niet, voor zover ik weet staat er nergens in de Bijbel wanneer er engelen kwamen, maar ik ken ook niet de hele Bijbel :nee

13-03-09 20:25:02
SkewtuR
Oudgediende


WMRindex: 3.645
OTindex: 3.447
S
Ieder het zijne daar zal nooit iemand uitkomen men geloofd wat men geloofd en dat is ook goed zo.
*weer terug naar muziektopic* :P

14-03-09 15:01:52
xDior
Junior lid

WMRindex: 18
OTindex: 3
ik vind het dom dat er geloven zijn want door die geloven zijn er oorlogen en ruzies ontstaan :S


14-03-09 16:09:16
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
Quote xDior:
ik vind het dom dat er geloven zijn want door die geloven zijn er oorlogen en ruzies ontstaan :S



WO1 en WO2, niet religieus... kom op, oorlog en religie, intern in religie worden er koppen ingetikt, en onderling... oorlog is er ook zonder religie.. drogreden van de bovenste plank, waar mensen zijn is ruzie :ja

- - -

wat betreft de duivel,

als ik het me goed herinner is de duivel een gevallen engel, god schiep adam en eva en zei tegen zijn engelen (iets in de trant van): aanschouw de perfecte schepping, en buig voor hen

de engel had zo iets van "wtf, ik was er eerder, ik ga niet buigen voor hen" hatseflatse ruzie, verbannen etc. etc. :)

het komt uit een boek wat niet in de bijbel is opgenomen :) evangelien van ... iets :) met dank aan "banned books of the bible" (youtube het maar) :)

24-03-10 13:00:52
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766

24-03-10 13:40:35
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Quote:
Vanuit religieuze hoek wordt atheïsme vaak een gebrek aan tolerantie voor andere meningen verweten. Is het omgekeerde dan ook niet waar?"


Of het 'omgekeerde' waar is is niet relevant, da's een hij-begon scenario, nogal kinderachtig. de definitie van 'Agressie' vraagt niet naar wie er begon. "Zij doen het verkeerd, dus wij mogen het ook verkeerd doen! :D"

Ja, er is agressie in religie
Ja, er is agressie in atheïsme
Ja, er is agressie in kinderen
Ja, er is agressie in dieren
Ja, er is agressie in etc.

Quote:
I don't think it's possible to be too aggressive in defending {input_whatever_you_like}


Is al een redenatiefout, zelfs als iets 'absolutely sacred' is (zoals voor veel gelovigen hun 'God') zijn er grenzen in hoe agressief je in de verdediging mag zijn.

Neem me dus niet kwalijk als ik afhaak voor de rest van het verhaaltje, zal ook niet veel soeps zijn.

24-03-10 13:55:34
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Geloven in iets waarvoor geen enkel bewijs is, is ook niet veel soeps:)

Maar geloof wat je wil geloven en als je er gelukkig van wordt8)


24-03-10 14:02:06
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
'geen enkel bewijs' is eigenlijk best een relatieve term, want wat je als bewijs accepteert varieert per persoon (welk 'bewijs' je gelooft, dus eigenlijk:P)

Er zijn ook mensen die nog steeds onvoorwaardelijk in het IPCC geloven, doe ik niet... 'Groenen' kunnen daar best agressief in worden, maar dat geeft mij dan toch niet het recht om agressie (in welke vorm dan ook) richting hen te uiten?

19-04-10 22:03:49
MichaelOuwens
Ik vraag me wel altijd af waarom mensen zo erg in de bijbel kunnen geloven en er wijsheid uit kunnen halen, terwijl ik op school leer dat je meer dan 1 bron nodig hebt voor je iets betrouwbaar kunt noemen..

19-04-10 23:01:13
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Tja, maar is jouw school een betrouwbare bron? ;)

19-04-10 23:03:30
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Je leraren hoef je niet op hun woord te geloven. Je kunt zelf op onderzoek uitgaan. Goede leraren moedigen dat ook aan, want een kritische en onderzoekende houding is veel belangrijker dan alle informatie die je op school te verteren krijgt.

19-04-10 23:05:54
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Dan zijn er nogal weinig goede leraren Ikke :|

19-04-10 23:06:57
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Alsof de Bijbel betrouwbaar is, kom op zeg, een superding uit de oertijd, hoe geloofwaardig kan t zijn 8O

19-04-10 23:08:08
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Blijkbaar toch nog geloofwaardig genoeg voor vrij veel mensen Kpuc :)

19-04-10 23:09:30
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Tja, en dat is nu precies het geloof, je denkt t maar zeker is t niet. Daarom geloof ik niet, mij te wazig ;)

19-04-10 23:11:06
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Tja, dat is afhankelijk van hoe je 'geloof' definieert... Voor jou is het 'vaag', voor mij is het een zekerheid die sterker is dan 'weten', (waar weten dan weer 'twijfelachtig' is)

19-04-10 23:14:06
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Wat ik ook niet snap, hoe hard ik ook schop naar de Roomse papen, die gasten willen me maar niet excommuniceren, daar baal ik van als een stekker want ik wil niets maar dan ook niets met welk geloof ook te maken hebben in m'n leven. Zijn ze bang om zieltjes te verliezen soms? Of moet ik de Paus afschieten om eindelijk uit alle registers te verdwijnen?

Uiteraard bedoel ik niet de enige en echte Paus alhier op wmr 8)

19-04-10 23:36:04
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Nagel 95 stellingen aan de deur van de kathedraal van Wittenberg vast 8-)

19-04-10 23:45:46
MichaelOuwens
Ach weet je, als mensen zich beter voelen als ze geloven, zodat ze dan het gevoel hebben dat ze beschermd worden vind ik het goed.
Maar alleen als ik er niet mee lastig word gevallen of erop word benadeelt dat ik niet geloof... Wat helaas nog wel eens wil gebeuren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 10 11 12 [13] 14

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven