hr
jaargang -23 - laatste artikel 14-5 16:00 - 74530 artikelen - nu online 67 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 3 4 .... 9 10 11 [12] 13 14

Geloof en wat je daar van vindt

08-02-09 22:13:03
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Het grootste probleem wat ik met Atheïsme heb is dat een groot deel van hen mij probeert te vertellen wat ík geloof, om hun serie 'bewijzen' los te kunnen laten dat wat ik geloof niet klopt. Als ik daar iets tegenin breng krijg ik uiteraard om de oren gesmeten dat ik 'geïndoctrineerd, niet zelfdenkend, onvolwassen, geestelijk afgestompt, krankzinnig, geestelijk-leiders-namurmelend, enz.' ben.

Ja, er zijn natuurlijk ook gelovigen die woorden als 'heiden' in de mond nemen naar iedereen die niet/anders gelooft. Maar als je jezelf daarboven verheft met woorden zoals ik ze zojuist geciteerd heb; ben je mijns inziens minstens net zo fout bezig.

Ik probeer ieders mening te respecteren, maar er dan maar meteen van uitgaan dat iemand die het niet met je eens is 'niet nadenkt', tja... is dat 'respecteren'

Sta ik daarboven? Stel ik mezelf daarboven? Ik constateer wat ik zie. Gelukkig voor het Atheïsme zitten er ook daar nog mensen die enig respect voor anderen kunnen opbrengen.

16-02-09 12:03:16
ZusMina
Senior lid


WMRindex: 699
OTindex: 250
S
Voor Lentebriesje en de anderen: ik heb net bij de Darwin-theorie-forum-discussie een ander neergezet en ga dat hier net herhalen.
en Pietjevlip: ik respecteer je mening dat je in een god gelooft en zelf ik vind dat Jezus en mooi voorbeeld voor mensen is geweest (aangenomen dat hij echt bestaan heeft), maar dat neemt niet weg dat ik ook vind dat een ieder die blijft geloven in de bijbel als absolute en enige waarheid grote oogkleppen op heeft.

16-02-09 12:11:03
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@pietjevlip: uitgaande van de stelling "God bestaat" val ik die stelling aan en verdedig jij haar. Ik val je niet aan op jouw keuze om dat te doen, ik constateer wat er uit die keuze volgt en ik ben ook niet bang mijn mening daarover te geven. Hoe dan ook blijft het jouw geloof. Ik heb het recht op mijn mening en jij hebt het recht om het daar mee oneens te zijn.

Doh, dit hoort in het evolutietopic te staan :S

16-02-09 12:15:18
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Dat is nu de pest met geloof en evolutie, het komt altijd samen door voor en tegenstanders van het één of t ander 8O

16-02-09 12:30:59
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Leuke stelling Kpuc... was de pest ook een vorm van evolutie? O+ of van geloof? :|

16-02-09 12:33:15
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Dat kan ook anders worden gesteld, was de Grote Brand in London werk van de duivel of van God?

16-02-09 12:36:28
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
nope, natuurlijke selectie... de hardste renners hadden veel meer overlevingskans...

Dan vraag ik me toch af wat er de afgelopen triljoen jaar in Ethiopië aan de gang is geweest 8O

16-02-09 12:51:47
ZusMina
Senior lid


WMRindex: 699
OTindex: 250
S
Even flauw doen: triljoen geleden bestond de aarde nog niet eens, laat staan Ethiopië. Maar je bedoelt: die veel Ethiopiërs kunnen hard rennen? Dus de bacteriën voor blijven of zoiets ...?! 8O :D
Goed kunnen rennen (vooral uithoudingsvermogen) is zeker in ons voordeel geweest het afgelopen half miljoen jaar. Al is dit nog niet het overleven van de 'sterksten'; is vertaalfoutje: moet "best aangepasten aan de omgeving" zijn ('to fit' is 'passen'). Onze neefjes in het oerwoud deden het ook prima met hun krommere benen en handvormige voeten maar op de open vlakte waren 'loopbenen' in het voordeel.
Dat het nu een zooitje is dat dat land lijkt me geen argument tegen welke theorie dan ook.

16-02-09 14:27:45
ZusMina
Senior lid


WMRindex: 699
OTindex: 250
S
Overigens, atheïsten die de
geschiedenis kennen zouden zich moeten schamen! :D

16-02-09 16:35:25
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Quote:
Dat het nu een zooitje is dat dat land lijkt me geen argument tegen welke theorie dan ook.
Aha... dus alles wat iemand zegt moet een argument zijn tegen een theorie? Soms uiten mensen gewoon hun gedachten... Maar wacht, dat is waar ook, volgens jou doe ik dat nooit, dat denken. Laat het nu net mijn denk-patroon zijn dat volgens een aantal wetenschappers zo bijzonder interessant is. Het is interessant, maar het bestaat niet... dát is pas interessant.

Maar ik ben dan ook geen mens. Ik stam er waarschijnlijk wel van af, of heb misschien een gemeenschappelijke voorouder, maar een mens ben ik niet :nee

Dat inferieure ras dat zichzelf zo hoog ontwikkeld vind, daar wil ik niet eens deel van uitmaken.

En zo'n filmpje is nou weer een typisch voorbeeld van geen idee hebben van hoe zaken lopen.

Als je geloof veroordeeld op basis van acties van een aantal gelovigen in het verleden dan is iedereen die wetenschap belangrijk vindt en steunt een massamoordenaar. In naam van wetenschap zijn namelijk al een flink aantal zogenaamde 'onderzoeken' gedaan die op z'n zachtst gezegd 'onethisch' genoemd kunnen worden.

Voorbeeldje zou te vinden kunnen zijn in kamparts Joseph Mengele. Is iedere wetenschapper van nu en iedereen die een wetenschappelijke aanpak steunt verantwoordelijk voor die expirimenten?

07-03-09 01:13:39
JLV1960
Junior lid

WMRindex: 7
OTindex: 2
Wnplts: Ternat (Bi
Het Geloof? Kan goed en kwaad doen ... Ikzelf ben agnostisch ... (wel rooms katholiek opgevoed .. omdat het van moetes was) ... Maar men kinderen (heb 2 zoons) die hebben zelf mogen beslissen of ze hun kleine en plechtige communie deden. (Feestjes waren voor de kinderen en niet voor de volwassenen) ... Maar dit terzijde ..

Het Geloof -algemeen bedoeld- heeft al meer doden en miserie op het geweten dan iets anders indien je de geschiedenisboeken induikt. En nu anno 2009 is er nog steeds dood en verderf door Het Geloof. Omdat in sommige landen Het Geloof gelijk staat aan de wetten van het land ... en dat .. in se, is meer dan des duivels

07-03-09 14:05:15
nietmeer
allereerst wil ik graag duidelijk maken dat ik zelf geen enkel geloof aanhang... 8)

Ik vind dat iedereen zelf mag beslissen wat ze geloven of doen zolang dit geen overlast geeft voor andere mensen die dat zelfde geloof niet aanhangen.

1. BV: bij mij in de buurt staat een moskee
die iedere dag 2x via luidsprekers een de
moslims naar de moskee roept... er staat
dan en of andere moslim met mic vanaf dit
toren de blere in een taal die ik niet
versta.

We zijn hier niet in istambul of turkije
dus vind ik dit niet kunnen... ik ga niet
naar een moskee en ben geen moslim... maar
ik kan met goed fatsoen de tv niet meer
verstaan door dat geouwehoer...

Ik zie meneer pastoor dat nog niet doen
vanaf de kerktoren, doe effe normaal zeg.

2. Ook als je vanwege je geloof een gevaar
vorm voor een andere (zoals Bin Laden en
zijn aanhangers) ben je wat mij betreft
niet welkom in nederland.

3. Je moet niet verwachten dat een ander zich
maar aanpast aan jou geloof en dat alleen
jou geloof maar belangenrijk is.
Mijn buurman doet aan de ramadan en wij
mochten dus blijkbaar niet bbq'en van hem
omdat hij ervoor gekozen heeft te vasten
en wij hem in de verleiding brachten, hij
belde zelfs de politie...

Je geloof is prive, en wat je geloof ook is vind ik dat je een ander daar niet mee lastig mag vallen of je geloof aan een ander mag opdringen...

Dat er mensen zijn die in vampieren gelofen zoals die gast uit de uri geller show dan mogen ze dat van mij... als ze mij er maar lekker buiten laten en ik er geen last van heb 8)

07-03-09 14:28:14
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
@Denaer
Kunnen we dan meteen het klokkenluiden van de kerken afschaffen :P?

07-03-09 14:34:28
nietmeer
Ik ben het volgende van mening:

Het leven, ons leven, mag niet door een boek bepaald worden.
Het leven, ons leven, kan niet door een boek bepaald worden.

Ons leven mag niet bepaald worden door iemand waarvan we het bestaan niet kunnen aantonen.
Ons leven kan niet bepaald worden door iemand waarvan we het bestaan niet kunnen aantonen.

Iedereen heeft zijn/eigen leven in de hand, iedereen bepaalt voor zichzelf wat hij/zij doet. Daar kan geen boek iets over zeggen, dat ligt bij de mensen zelf. Daar mag geen boek iets over zeggen, dat ligt bij de mensen zelf.

Je leven staat niet in dienst van een hogere macht, je leven staat in dienst van wat je zelf wil.

En Christenen die zeggen: dit en dit is een straf van god, maar nooit zal god hen straffen, want hij is toch zo barmhartig :|
Beng, tsunami, 300.000 doden...barmhartige god...
Natuurlijk speelt de levensstandaard van de mensen hier ook een rol.

Waarom moeten Christenen nou zo verschrikkelijk moeilijk doen over het Darwinjaar? Willen zij soms dat wij niet in zijn theorie geloven? Moeten wij ons maar bekeren, omdat wij anders in de 'hel' zullen branden?

Dat soort kinderachtig gedrag vind ik wansmakelijk.

Geloof zorgt voor teveel onrust, teveel strijd, teveel geruzie.

Geloof is onzin.

07-03-09 15:00:46
nietmeer
Quote stormzoeker:
Denaer
Kunnen we dan meteen het klokkenluiden van de kerken afschaffen :P?


Daar heeft niet hele dorp last van...
Die gast begint s'ochtend om 7 uur al te blere en dat gaat zeker met meer dan 100db

07-03-09 15:45:34
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Quote Denaer:
Daar heeft niet hele dorp last van...
Die gast begint s'ochtend om 7 uur al te blere en dat gaat zeker met meer dan 100db

Hahahaha, zullen we ruilen? Iedere ochtend om 8 uur, 's middags om 12 uur en nog een keer om 6 uur.... dan moet er niet toevallig een begravenis of bruiloft zijn, want dan luiden ze rustig nog een paar keer extra ;) Kijk we hebben hier vrijheid van Godsdienst. Je kunt het niet aan de ene partij toestaan en tegelijk tegen anderen zeggen dat het niet mag. Of voor iedereen verbieden, of voor iedereen toestaan. Een tussenweg is wat lastig ;)

Quote Vailan:
Geloof zorgt voor teveel onrust, teveel strijd, teveel geruzie.

Als er niet zoiets als geloof zou bestaan, dan slaan we elkaar wel om een andere reden de hersens in ;)

07-03-09 18:47:28
nietmeer
@stormzoeker: Natuurlijk, de strijd om de olievelden en zo ;) Maar zonder geloof zou sowieso een zeer belangrijk broeinest van conflict wegvallen...

07-03-09 19:40:16
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Mwah, ik denk niet dat het geloof verantwoordelijk is voor de acties van mensen. Het is nog altijd de mens zelf wie besluit een ander wat aan te doen. En of dat nu uit naam van een geloof is of niet, het blijven menselijke daden. Of je moet zeker weten dat de mens naar Gods evenbeeld is geschapen. Wat dan weer een andere vraag oproept, wil je dan nog wel in zo een god geloven?

08-03-09 07:08:35
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Ben ik niet met je eens Kpuc:nee

Klik

08-03-09 10:04:42
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Gio, dat zijn gewoon zeer ernstig gestoorde mensen, geïndoctrineerd door een nog grotere malloot. Puur menselijk falen lijkt me 8O

08-03-09 10:14:31
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
En die malloot is god. En zonder god geen geloof, dus is het geloof verantwoordelijk:r

Die psychopaten kennen hun bijbel niet, want Jezus zegt: Oordeel niet opdat gij niet geoordeeld word.

08-03-09 10:19:29
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Met, en zonder een God, geloof blijft altijd Gio. Het zijn mensen die hier misbruik van maken, mensen, met hun zieke geesten :(

08-03-09 10:30:47
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Maar zonder de bijbel, Koran of hoe die sprookjes ook allemaal heten, hebben ze geen reden om te zeggen wat zeggen:)

08-03-09 10:34:07
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Ook zonder zulke boeken zullen mensen in iets geloven Gio. Die boeken zijn trouwens ook mensenwerk 8-) En zeker geen meesterwerkjes, aangezien ze door de eeuwen heen steeds zijn herschreven, door?

08-03-09 10:37:57
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Voor hun is de bijbel geen mensenwerk Kpuc.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 9 10 11 [12] 13 14

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven