hr
jaargang -23 - laatste artikel 13-5 18:00 - 74525 artikelen - nu online 66 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 3 4 ...8 9 10 [11] 12 13 14

Geloof en wat je daar van vindt

05-02-09 14:50:58
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
@Giovanni

humanist?

chapeau mooi parade, maar als je niet geloofd in een god of in de bijbel kun je dat moeilijk aanhalen als bewijs, ofwel 8)

"gods wegen zijn ondoorgrondelijk" :P

05-02-09 14:57:50
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
De hersenen schiepen god

LB gelovigen moeten mij overtuigen. Dat kunnen ze niet nav de bijbel.

05-02-09 15:05:53
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
@gio

ik ben geen gelovige, ik zal wel gek zijn als ik je probeer te overtuigen van iets waar ik zelf niet in geloof *8

ik ben slechts tegen mensen die tegen enkeltje van geloof schoppen :) net zoals ik tegen geloof ben als ze tegen enkeltje van wetenschap schoppen :)

er is niet zoiets als een perfecte verklaring van alles, en een ieder, wetenschap of religie, die zich zo presenteert, daar heb ik een probleem mee :P


05-02-09 15:10:21
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Ik hoef niemand te overtuigen hoor. Zolang ik zelf maar overtuigd ben. Ik kán een ander niet overtuigen, net als een ander mij niet kan overtuigen...

you can't blame one for trying ;)

05-02-09 16:03:01
MuseMatt
Oudgediende


WMRindex: 3.360
OTindex: 21.667
In een reactie op de vragen m.b.t. de vestandskiezen;

deze hadden we eerst nodig omdat we een ander voedingspatroon hadden. Omdat wij ons levenspatroon hebben veranderd zijn onze lichamen fysiek veranderd.

Zie het als een mutatie; zie het als evolutie... Er zijn veel mensen waarbij danwel de hoeveelheid verstandskiezen afvalt of waarbij ze totaal verdwijenen. Om dezelfde reden hebben wij ook geen lange vliezen meer tussen onze vingers (erg ver terug in de evolutie); we wonen nu op het land en zwemmen niet meer vast.

ik geloof in evolutie zoals inmiddels duidleijk is

05-02-09 20:12:57
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
@MuseMatt

je hebt het over herbivoor -> omnivoor?

mens kan zich minder makkelijk terug toveren naar herbivoor door het gemis van verstandskiezen...

dat verstandskiezen voor het moment geen nut hebben wil niet zeggen dat ze geen nut hebben :-: en we raken verstandskiezen wel kwijt, maar wat krijgen we ervoor terug? wat is onze nieuwe benefit in ruil voor verlies van verstandskiezen *8

evolutie of degeneratie? toekomst kan het alleen leren ben ik bang :?

dat de dodo het vliegen verloor was de grootste evolutionaire (degeneratieve) fout die ze hebben gemaakt, hun uitgestorven status getuigt ervan :? als de dodo nou nog had kunnen vliegen... wie weet waren ze er dan nog....

05-02-09 21:50:17
ZusMina
Senior lid


WMRindex: 699
OTindex: 250
S
Heeeeeeeeeeeel veel mensen snappen eigenlijk niet wat evolutie precies inhoudt. Evolutie is niet: altijd maar iets beters. Evolutie is niet: aanpassen aan een omgeving en deze aanpassing doorgeven. Evolutie is geen toeval. Evolutie heeft geen doel.

Ten eerste: een van de belangrijkste kernen van evolutie is: het overleven van de beste (en voldoende) aangepaste organismen aan hun omgeving op dat moment (en dus het niet overleven van het overschot aan nakomelingen die niet goed genoeg zijn uitgerust voor hun omgeving). Een hele mond vol, maar wat ik bedoel is dit: er zijn altijd meer nakomelingen dan er kunnen overleven en daardoor is er strijd om het bestaan. Er is bovendien (vooral door seksuele voortplanting) variatie en daardoor selectie op erfelijke eigenschappen. Als een eigenschap niet persé nodig is, maar ook niet echt in de weg zit of veel energie kost, is er geen evolutionaire druk om deze weg te selecteren. Andersom gebeurt dit wel.

De dodo's waren geen evolutionaire blunder: op het eiland waar zij, geëvolueerd uit een duifachtige voorouder, hun vliegvermogen verloren, waren geen roofdieren. Vliegen, en dus 'dure' vleugels waren niet nodig. Ze waren prima aangepast aan hun omgeving. Dat er om een gegeven moment mensen op hun eiland kwamen was domme pech voor ze.

Ook verstandskiezen van mensen zijn niet echt nodig. We hebben kleinere keken gekregen omdat we geen veel en hard plantaardig materiaal hoeven te kauwen, maar evolutie gaat ook weer niet zo snel dat de overbodige kiezen plotseling bij gen enkel mens meer verschijnen, al zijn er veel mensen bij wei ze nooit doorkomen of klein zijn.

Een andere mutatie die bij mensen voor komt en ook beslist geen degeneratie te noemen is, is de afwijking om om op volwassen leeftijd melk te kunnen verteren. Alle andere zoogdieren (en mensen uit bevolkingsgroepen waar van oudsher geen veeteelt-traditie bestaat, zoals bijvoorbeeld Japanners), verliezen de mogelijkheid om het enzym lactase aan te maken dat lactose (melksuiker) verteerd. Is 'in het wild' ook niet nodig, alleen jongen drinken bij hun moeder. Bij 'ons' en enkele volken uit midden Afrika en Azië die koeien of geiten molken, was het in tijden van voedselschaarste 'handig' om dit wel te kunnen en zo was er evolutionaire druk zodat deze mutatie meer voor is gaan komen.

Evolutie is heel langzaam (per generatie: hoe langer de generatietijd is hoe langzamer evolutie gaat: bij bacteriën gaat het en stuk sneller! Vandaar resistentie tegen antibiotica bijvoorbeeld). En soms lijkt evolutie zelf stil te staan: haaien zijn nauwelijks veranderd sinds 300 miljoen jaar. Maar als een soort goed aan een omgeving is aangepast, is een verandering alleen maar nadelig. En als die omgeving stabiel is 9zoals de oceaan) veranderd er dus niet veel. Als je daarentegen als uitstekend zwemmend en prima door kieuwen zuurstofopnemend visje in een vijver leeft die langzaam opdroogt heb je pech met je omgeving en doet je debiele 'neefje' dat een zwemblaas heeft die als een primitieve long kan functioneren en rare stompe vinnetjes heeft, waarmee ie echter wel door de modder kan kruipen om op zoek te gaan naar een andere vijver, het toch beter in de strijd om het bestaan En dan zal die wel overleven, ondanks dat-ie met zwemwedstrijden altijd van je verloor. Het overleven is dus niet door de 'sterksten', maar door de best aangepasten aan hun omgeving op dat moment.

Als je het nog niet helemaal snapt, moet je het boek van Bas Haring "Kaas en de evolutietheorie" maar eens uit de bieb gaan lenen. Dat geschikt voor lezers vanaf 10 jaar of zo.

05-02-09 21:52:22
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Blinde darm, staartbeen. En zo zullen er meer dingen in t lichaam zijn welke de mens niet zozeer gebruikt omdat de mens een bepaalde weg is ingeslagen ooit in een grijs verleden 8)

Rudimentaire aanhangsels _O_

05-02-09 22:25:08
ZusMina
Senior lid


WMRindex: 699
OTindex: 250
S
Sterker nog, het menselijk lichaam zit vol met 'bewijzen' voor de evolutie. Evolutie moet 'roeien met de riemen die ze heeft' en kan niet zomaar even het netvlies omdraaien omdat het eigenlijk toch handiger is om de uitlopers van de staafjes en kegeltjes niet voor maar achter het netvlies bij elkaar te laten komen, zodat er geen 'gat' in het netvlies nodig is op de plek van de oogzenuw en waar ij dus nu een blinde vlek hebben. Geen intelligent ontwerp!
Ook niet 'handig' is: slokdarm achter luchtpijp waardoor lucht en voedsel elkaar in de keel moeten kruizen en verslikken mogelijk is, de bij elkaar bijna een halve meter lange zaadleiders die vanaf de testikels een lange omweg naar de penis maken en nog meer van dat soort dingen. Wél te verklaren vanuit onze afstamming (evolutie dus).

Ook een heel goed en zeer leesbaar boek o.a. hierover: "De vis in ons" van Neil Shubin.

Kijktip: BBC2, a.s. zaterdag, 21.00-22.00: Darwin and the Tree of Life, door David Attenborough: voorproefje

05-02-09 22:31:34
ZusMina
Senior lid


WMRindex: 699
OTindex: 250
S
Oh ja, was ik nog vergeten: wat hebben we teruggekregen in ruil voor het verlies aan functionerende verstandskiezen door onze kleinere kaak? Meer ruimte in onze schedel: grotere hersenen! Prima ruil zou ik zeggen. :ja
De ontwikkeling naar grotere hersenen kon overigens pas goed op gang komen toen onze voorouders meer vlees (aas?) gingen eten. Minder kauwspieren nodig en bovendien meer en betere (dierlijke) eiwitten) om hersenen te laten groeien.

05-02-09 23:08:45
ZusMina
Senior lid


WMRindex: 699
OTindex: 250
S
afbeelding
bewijs maar eens dat het niet zo is! :)

En waarom atheïsten af en toe fanatiek) terug schreeuwen: deze cartoon
afbeelding

07-02-09 09:40:38
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
God is liefde zeggen ze. Wat is dat voor liefde een vrouw 17 jaar in coma houden?

07-02-09 09:43:15
nietmeer
Quote Giovanni:
God is liefde zeggen ze. Wat is dat voor liefde een vrouw 17 jaar in coma houden?

vergeet niet dat er ook kwaad is in de wereld...

07-02-09 09:46:56
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
En dat kwaad is het Vaticaan met aan het hoofd die zogenaamde vertegenwoordiger van god op deze aardkloot.

Wat zegt Jezus? Voor wie gelooft is niets onmogelijk. Waarom gebruikt hij zijn geloof dan niet om die vrouw te laten ontwaken uit haar coma?

07-02-09 09:50:10
nietmeer
dat van het Vaticaan is wat jij ervan maakt. vergeet niet dat het mensen zijn, en mensen maken fouten en verkeerde keuzes :ja

dat weet ik niet. waarom krijgt de ene mens kanker en de andere niet? waarom gaat de ene mens vroeg dood en de andere niet? ik heb daar geen antwoord op. maar wat het antwoord dan ook zal zijn, het maakt me niet uit, ik blijf van Jezus houden :ja

07-02-09 12:49:50
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
@Giovanni

er zijn protestanten voor de gene die vaticaan niets vind, en nog andere ge hervormde stromingen :?


07-02-09 13:00:05
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Bovendien is de opzet van sceptici (zoals ik dus) niet de gelovige te kwetsen, maar juist hem of haar te stimuleren tot het zelf kritisch nadenken, tot het zelf waarnemen van die wondere wereld waarin wij leven; tot het zelf conclusies te trekken uit alles wat wij over die wereld ontdekt hebben, en om nieuwsgierig te blijven naar al datgene dat nog steeds moet worden ontdekt. Over de oorsprong van leven bijvoorbeeld, of over de geschiedenis van de aarde, of over de omvang van het universum.

07-02-09 13:07:45
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
gio

ik denk dat ze daartoe zelf wel instaat zijn hoor :? de grote mate aan stromingen binnen christendom getuigd ervan dat ze niet zomaar alles geloven :?

maar juist beïnvloeding van buitenaf werkt ze volgens mij het harnas weer in :S zoals een racist niet van een getint persoon wil horen dat hij het fout doet :?

07-02-09 13:13:47
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766

07-02-09 13:18:25
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
gio

die website van positief atheisme is persuasief :?

zachte heelmeesters maken stinkende wonden

opsomming van de feiten zou overtuigender zijn...

als het product zo geweldig is verkoopt het zichzelf wel en heb je geen verleidelijke praatjes nodig :nee

vooral het woordje positief :S als ik een website maak, positief religie dan denk je ook gelijk, he, positief, positief is goed :D

walgelijke site :S

07-02-09 13:19:06
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
waarom dan?

ze noemen namelijk wel feiten. de bijbel nl.

07-02-09 13:56:52
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
gio,

ik zal strax even opnieuw typen.. ik had spul netjes in elkaar gezet had ik hem niet op automatisch ingelogd staan ofzo en kreeg ik

je moet lid zijn om te reageren :-:

had tekst niet gekopieerd / geselecteerd :S

dus ff geduld, heb nu eerst andere verplichtingen :)

07-02-09 14:17:26
ZusMina
Senior lid


WMRindex: 699
OTindex: 250
S
Hee, Lentestormpje, heb je nog even nagedacht over mijn posts (over evolutie en zo en die cartoons)? Ik had wel een reactie verwacht ...

Overigens, ik zat nog even over jouw stellingnames na te denken: probeer jij bij wiskunde (ik neem eigenlijk aan dat je nog op school zit gezien je reacties) ook te 'bewijzen' dat 2 + 2 geen 4 is? En ben je bij geschiedenis altijd kritisch geweest? Heb je aan je natuurkunde docent wel eens gevraagd om atomen aan te tonen o.i.d.?
En is filosofie geen studieadvies voor jou? Wellicht moet je dan ook eens wetenschapsfilofofie proberen. Hoor je eens wat meer over de wetenschappelijke methode en wat de waarschijnlijkheid van de 'waarheid' is. Doe maar geen biologie, daar wordt je doodgegooid met de evolutitheorie, omdat dit nu eenmaal de basis is van de biologie, zoals het periodiek systeem der elementen dat voor scheikunde is.

Misschien moet je maar eens aanvaarden dat het ene verhaal dat probeert de waarheid te beschrijven niet automatisch gelijk staat aan het andere verhaal qua logica en geloofwaardigeheid. Atheïsten en aanhangers van de evolutietheorie komen een stuk dichter bij de waarheid dan gelovigen die de bijbel letterlijk nemen. Zelf Andries Knevel onderschrijft dit nu (voor wat betreft evolutie althans).

07-02-09 14:47:39
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
gio

oke, ik ga mijn betoog even proberen te reconstureren...

--

dat er misschien een grote mate aan waarheid en feiten inzit wil niet zeggen dat de suggesties ook juist zijn :S

de beste leugens zijn juist de leugens die veel waarheid in zich hebben... je verkoopt de leugen makkelijker als je vertrouwen hebt door waarheid te hebben verkocht :-:

dat wist jij toch ook wel?

anyways, positief atheisme site is net zoiets, zal nu ff vertellen waarom het zon bagger website is...

punt 1: positief atheisme, positief = goed, dus atheisme is goed? gevolg trekking die natuurlijk nergens op slaat...

positief is een signaal woord om het opvolgende woord een positieve draai te geven, conclusie = :r

punt 2: ik citeer
Quote:
beperkingen aan de werking van de religieuze geest


beperking, wie zegt dat ze beperken, ik zou graag willen zien waar deze knakker heeft gevonden dat religieuze geesten zich beperken en ook nog een stukje generalisatie :S

daar komt bij dat beperkingen over het algemeen slecht zijn, beperking in combinatie met religieuse geest betekend dat religieuse geest slecht is... owja?, probeer die stelling maar eens te verdedigen... je zult je gelijk niet halen hoor... mensen met atheïstische kijk hebben echt geen oordelend vermogen voor andere mensen hoor... datzelfde recht meent religie te hebben :S

oftewel conclusie : :r

punt 3: ik citeer
Quote:
onschuldige Deense cartoons
...

owja onschuldig? dat is een claim die je niet hard kunt maken... onschuldig roept compassie, compassie voor de deense cartoon die niet goed behandeld wordt...

yeah... persuasief? lijkt me duidelijk.. er is maar 1 iemand die kan zeggen hoe deense cartoon bedoelt was... en die persoon zal nooit eerlijk meer kunnen vertellen hoe hij bedoeld was... dus...

conclusie: :r

punt 4: ik citeer
Quote:
kunstmatig begrensde denkwereld


kunstmatig begrenst? hoe wie wat waar wanneer waarom?

wederom, atheïsme kan niet beoordelen of het kunstmatig begrenst is, en kunnen het niet presenteren als een feit, wat ze wel doen :S

conclusie :r

moet ik doorgaan?

positief atheisme site is een persuasieve website.... doelgericht met signaalwoorden religie ondermijnen, het verlaagd (in mijn mening verlagen) zich tot hetzelfde niveau als religie :-:

ik kan zon site echt niet serieus nemen, als je signaal woorden nodig hebt om de boodschap een beetje schokkender en overtuigender te maken, ben je mij kwijt.. en hopelijk prikken er nog veel meer mensen doorheen :S

zelfs als er een klein beetje waarheid op de hele website staat interesseert het me niet... weetje waarom?

omdat ik constant het idee heb dat er gepoogd wordt mij te neppen op die website..

ik ben toch niet achterlijk :S of je verteld het straight, eerlijk, zonder al die poespas en dan oordeel ik zelf... of je spoelt de boodschap maar door de plee :o en dan hoef ik er geen kennis van te nemen :S

er wordt een misselijk (naar mijn mening) psychologisch spelletje met je gespeeld op die website..

ik vergat iets :s edit:
dat het een site is om zieltjes te winnen voor atheisten oke, maar presenteer het in theo's naam niet als objectief, want dat is het alleszins niet!

@zus

ik ben geen ster op gebied van evolutie, maar ik kan je wel vertellen dat dat niet de klassieke theorie van evolutie is :-:

ik ga niet vechten met aangepaste theorien die gemaakt zijn om gelijk te halen :-:

wat betreft cartoon... geeft wel beeld weer van religie, maar atheisme is op dezelfde manier bezig op religie te slaan met natuurkundige theorien :-: munt met 2 kanten :-:

en ja ik ga nog naar school ja en wat heeft dat ermee te maken?

kan ik nu ineens geen kennis hebben omdat ik op school zit? daar dient school toch voor?

07-02-09 16:37:19
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
ik voeg graag nog een puntje 5 toe...

deze vind ik vrij schokkend

Quote:
Totdat ze eindelijk als zelfstandige volwassenen niet blijven nazeggen wat hun misleidende, op eigen macht beluste geestelijke leidslieden ze inprenten, maar dat ze zelf eens hun conclusies gaan trekken uit de dagelijkse werkelijkheid om hen heen; een werkelijkheid die alles weerspreekt wat hun religie ze altijd heeft voorgehouden.


dus atheisme bepaald dat mensen die geloven onvolwassen zijn ? en bepaald ook wanneer mensen wel volwassen zijn..

dit kun je niet menen...

misleidende op eigen macht belust :? dat is een serieuze aantijging... is er ook maar enig bewijs voor?

ik heb het idee dat vaticaan dit ook als lastering mag zien...

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 ...8 9 10 [11] 12 13 14

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven