hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 18:00 - 74423 artikelen - nu online 14 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1] 2 3 4

Hoofdpunten regeerakkoord

29-10-12 14:29:59
nietmeer
Elsevier.nl heeft net een lijst met de hoofdpunten van het regeerakkoord dat zojuist door de VVD en PVDA is goedgekeurd gepubliceerd.

Quote:
AOW-leeftijd
De AOW-leeftijd wordt sneller verhoogd. Volgens de plannen komt de AOW-leeftijd in 2021 uit op 67 jaar

Belasting
Het hoogste belastingtarief gaat van 52 naar 49 procent

De derde schrijf van inkomstenbelasting gaat in 2014 van 42 naar 38 procent

De assurantiebelasting wordt verhoogd

De forensentaks is geschrapt

Ondernemers krijgen meer tijd om de effecten van de btw-verhoging op te vangen

Defensie
Defensie krijgt meer geld voor vredesmissies

Gemeenten
Op termijn alleen nog maar gemeenten met meer dan 100.000 inwoners

Hedwigepolder
De Hedwigepolder in Zeeland wordt onder water gezet

Hypotheekrenteaftrek
De hypotheekrenteaftrek wordt beperkt. Vanaf 2014 wordt de maximale aftrek elk jaar met 0,5 procent verminderd

Kilometerheffing
Er komt geen kilometerheffing

Koopzondag
Gemeenten mogen voortaan zelf bepalen hoeveel koopzondagen er komen

Ontwikkelingshulp
VVD en PvdA gaan 1 miljard euro extra bezuinigen op ontwikkelingshulp

Provincies
De twaalf provincies worden samengevoegd tot vijf 'landsdelen'

Studeren
De basisbeurs wordt afgeschaft. Het kabinet voert een leenstelsel in

De langstudeerboete wordt voor 2013 afgeschaft

Trouwambtenaren
Zittende ambtenaren mogen passen voor homohuwelijk. Nieuwe trouwambtenaren moeten alle huwelijken sluiten

Zorg
De zorgtoeslag wordt afgeschaft

De ziektekostenpremie wordt inkomensafhankelijk

Geen eigen bijdrage geestelijke gezondheidszorg

Geen liggeld voor ziekenhuis


Mijn mening is gemengd. Blij dat gemeenten de vrijheid krijgen qua koopzondag, en ik denk dat ze een goed compromis hebben gesloten qua homohuwelijk. Ben ook blij dat ze eindelijk wat doen aan de HRA na ellenlang gezeur, dat er geen forensentaks komt en dat de ziektekostenpremie inkomensafhankelijk wordt.

Ik ben er niet blij mee dat de inkomensbelasting alleen verlaagd wordt voor de 2 hoogste schijven. Het zijn de mensen die in de laagste schijven zitten die de verlaging echt kunnen gebruiken. De centralisering van grote gemeentes en het samenvoegen van provincies... ik heb het idee dat dat veel geld gaat kosten, en dat het ervoor zorgt dat mensen met meer bureaucratie en minder democratie te maken krijgen. Ook is het jammer dat ze blijven bezuinigen op onderwijs, maar er meer geld kan naar defensie.

Al met al... ben ik iets positiever dan in 2010, maar dat kan snel omslaan.

29-10-12 17:21:49
nietmeer
Nog meer details op nu.nl: Klik.

Zo te zien zijn er heftige bezuinigingen... waardoor ik nog minder begrijp waarom er belastingverlagingen zijn op de hoogste 2 schijven. Onderaan staan wat kleinere punten die ik nog niet genoemd had en waar ik wel blij mee ben:

- Olympische Spelen niet naar Nederland (zou teveel kosten).
- Wietpas vervalt (mooi, want door die pas is de drugscriminaliteit in de grensgebieden enorm gestegen, en het zorgt ervoor dat meer mensen aan de harddrugs gaan).
- Wilde dieren in het circus worden verboden. (Wat gek dat ze dit doen terwijl GroenLinks of Partij vd Dieren niet eens aan tafel zaten).

29-10-12 17:52:52
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Er zijn wat mooie plannen om te nivelleren, maar ook genoeg punten die ik jammer vind, maar ik ben wel positief over het regeerakkoord. Ik denk dat dit toch wel redelijk de goede kant op gaat.

29-10-12 17:53:40
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
@Kameleon goed.. ik vraag het me af.

29-10-12 18:03:52
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Nou ja, ik ben blij met nivellering dus ik denk dat dit de goede richting op gaat. Alleen studenten worden wel teveel uitgekleed.

29-10-12 18:22:51
Little Queen
Oudgediende


WMRindex: 267
OTindex: 26.691
@Kameleon: Ook de zorg wordt uitgekleed.. echt die Rutte mag wel eens een weekje meelopen, weet hij ook eens hoe het er aan toe gaat :-:

29-10-12 18:35:33
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
@Little Queen: Ook mee eens, ja. Het was al erg zwaar voor de zorg, maar het wordt er niet beter op...

29-10-12 19:21:56
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Er wordt weer één ding vergeten: het is een BANKENcrisis. Zolang die de knip dicht houden, gebeurt er geen moer, en betaalt de consument de rekening.

De studenten moeten geld lenen om te studeren. Hoe draai je een KENNISeconomie de nek om?

De een moet meer betalen voor ziektekosten dan de ander, terwijl een pil voor de een net zoveel kost als de ander. Hoe kan het dat de prijzen zo explosief gestegen zijn? Moet de pillenfabrikanten niet eens onder de loep genomen worden?

Waarom die polder onder water? Laat ze Brussel maar onder water zetten!

29-10-12 19:24:48
Retep
Senior lid


WMRindex: 190
OTindex: 1.046
Maar... Intussen, waar blijft mijn nasi compleet met babi pangang?

29-10-12 19:24:51
Harold
Erelid


WMRindex: 1.767
OTindex: 206
Meer accijns op Diesel en LPG, wordt ik niet vrolijk van...

29-10-12 19:27:46
nietmeer
Quote:
Hypotheekrenteaftrek
De hypotheekrenteaftrek wordt beperkt. Vanaf 2014 wordt de maximale aftrek elk jaar met 0,5 procent verminderd


op zich goed, omdat mensen dan niet boven hun budget een hypotheek nemen. Aan de andere kant zal dit ook zijn weerslag hebben op de huizenmarkt. Vandaar waarschijnlijk de lichte verandering.

Leenstelsel voor studeren is kut :|

29-10-12 19:30:49
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Dat leenstelsel kan maar op één manier van de baan: zodra het kan stoppen met leren en een baantje zoeken. Als er geen leerlingen meer zijn, dan worden ze misschien wakker in Den Haag.

29-10-12 19:36:24
nietmeer
Er moet veel worden ingeleverd, komt het over bij mij.
Ik kan het begrijpen. Om er weer bovenop te komen, ben je nou eenmaal wat meer kwijt dat normaal.

Wat ik niet begrijp is waarom er zulke maatregelen zijn voor studenten. Was een studie niet belangrijk, of moet iedereen in de kassen of iets dergelijks gaan werken?

Dat OV-kaart en kortingskaart is voor mij ook onduidelijk. Bedoelen ze dat de studenten-OV verdwijnt, en dat de studenten hun eigen reiskosten moeten betalen met korting?

29-10-12 19:37:31
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Alev: Studenten krijgen in plaats van gratis OV nu een kortingskaart. Als ik mij niet vergis. ;)

29-10-12 19:38:58
Harold
Erelid


WMRindex: 1.767
OTindex: 206
WW maximaal 2 jaar 8O

29-10-12 19:39:38
nietmeer
@Kameleon: En een kortingskaart houdt in dat je voor een deel je eigen reiskosten betaalt?

Dat zou ik vervelend vinden. Dat een universiteit te ver is voor jou om te kunnen studeren en dat de reiskosten te duur is voor je.

29-10-12 19:44:02
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Alev: Je betaalt met de kortingskaart 40% van de rit. ;)

29-10-12 20:36:23
Harold
Erelid


WMRindex: 1.767
OTindex: 206
Quote NOS teletekst:

Er komt geen boerka-verbod.Wel verliest
iemand met gezichtsbedekkende kleding
het recht op bijstand.


Dit is toch wel redelijk absurd.

29-10-12 20:53:58
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
@Harold, ik ga even speuren of ik dat terug kan vinden. ;)

29-10-12 20:58:27
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Gezichtsbedekkende kleding wordt verboden in het onderwijs, de zorg, het openbaar
vervoer en in overheidsgebouwen. In de openbare ruimte kan de politie ten behoeve
van identificatie gelasten de gezichtsbedekkende kleding af te leggen. Wie deze
kleding draagt, voldoet niet aan de eisen voor een bijstandsuitkering.

29-10-12 21:05:19
nietmeer
Omdat je kleding draagt dat een ander niet leuk vind, raak jij je bijstandsuitkering kwijt?
Zelfde met het Nederlands. Mijn moeder heeft de inburgeringscursus gewoon gevolgd en gehaald. Ze is naar veel taallessen geweest, maar moest stoppen vanwege haar problemen. Wanneer zij in paniek is, kan zij geen woord Nederlands meer.
Als er dus zo'n gozertje langskomt en zij raakt hysterisch, kan mijn moeder haar uitkering kwijt raken?

Gaat lekker.

29-10-12 21:07:37
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Alev: Het gaat niet om het "niet leuk-vinden" van gelaatsbedekkende kleding, maar om de mogelijkheid tot identificatie.

Ik snap dat het erg naar klinkt/lijkt, maar ik denk dat het minder erg is dan jij denkt. ;)

29-10-12 21:10:15
nietmeer
@Kameleon: Als jij kunt bewijzen dat jij de persoon bent op de ID-kaart, wat is dan het probleem?
Om daarvoor een uitkering in te trekken vind ik wel extreem.

29-10-12 21:24:10
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Alev: Dat ben ik met je eens, het is erg extreem, het is dan ook een maatregel van de VVD. ;)

29-10-12 21:31:44
Harold
Erelid


WMRindex: 1.767
OTindex: 206
Quote Alev:
@Kameleon: Als jij kunt bewijzen dat jij de persoon bent op de ID-kaart, wat is dan het probleem?
Om daarvoor een uitkering in te trekken vind ik wel extreem.


Hoe wil je dat bewijzen als je een boerka aan hebt?

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven