hr
jaargang -23 - laatste artikel 20-4 10:00 - 74425 artikelen - nu online 26 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


1 2 3 4 [5] 6 7 8

Rechts mislukt

04-09-10 15:55:57
nietmeer
Ontwikkelingshulp moet op de schop. Niet meer allemaal organisaties steunen, slechts sporadisch dat. En geen geld meer geven aan ontwikkelingslanden...
Maar zelf projecten opzetten om persoonlijk mensen te helpen. Dan komt hulp beter aan, en heb je werkgelegenheid voor je bevolking. Win-win.

En die JSF-geilers moeten ook een keer hun waffel houden. Miljarden ingestoken, ding is nog steeds niet operationeel, laat Nederland toch lekker specificeren. Landmacht: Bezuinigen. Luchtmacht: Bezuinigen. Marine: Uitbreiden. Daar kunnen we internationaal mee van dienst zijn, hebben we expertise en ervaring, kunnen we verschil maken. + het is leuk voor onze nationale trots.

Herorganisatie boven bezuinigen lijkt me.

04-09-10 15:58:53
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
NG: Inderdaad, goed plan voor de defensie enzo :ja

En de ontwikkelingslanden, ik denk inderdaad ook wel dat dat een leuk idee is :O En je kunt ook nog in een ander land zijn, soort van werkvakantie :ja

04-09-10 15:59:01
Caster
Oudgediende


WMRindex: 2.086
OTindex: 16.129
NordicGuardian, dat is appels met peren vergelijken. Het is natuurlijk niet waar dat een studie aan een openbare universiteit in principe even duur is als een studie aan een particuliere universiteit. Je betaalt voor de persoonlijke aandacht en kleine groepen, en op een openbare universiteit betaal je minder omdat de groepen groter zijn en je dus minder persoonlijke begeleiding van een docent zult kunnen krijgen.
Natuurlijk, universiteiten krijgen subsidie van de staat, maar het is mijns inziens belachelijk om te stellen dat de staat 70% van je studie betaalt.

De opmerking 'stufi is peanuts' duidt er op dat jij 95 euro per maand, of 250 als je uitwonend bent [bron], weinig geld vindt. Nu ga ik niet beweren dat ik het nodig heb, want ik heb het geluk dat mijn ouders goed voor me kunnen zorgen en al vanaf mijn geboorte geld opzij zetten voor later - nu dus. Maar voor heel veel gezinnen is de stufi een berg geld, iets dat ze nodig hebben om hun kind te kunnen laten studeren.

04-09-10 16:10:47
nietmeer
@Caster: Ik krijg 250 euro per maand als uitwonende, dat is bijna genoeg om m'n kamer te kunnen betalen. Voor de rest moet ik doorkomen met niet zo bijzonder veel geld.
Maar als ik de stufi vergelijk met hoeveel geld je studie eigenlijk kost, is het erg weinig.
Bij gebrek aan een betere bron gebruik ik nu een WMR-Artikel waarin staat dat de tweede studie niet wordt gesubsidieerd (ivm de eerste) waardoor collegegeld oploopt van 1672 per jaar naar 6800.
Ofwel: De subsidie op je studie is ruwweg 6800-1672, ruwweg 70-75% van je collegegeld.

(peanuts is wellicht overdreven dan, maar zelfs bij een uitwonende beurs zou je stufi nog maar ongeveer 40% van de staatsbijdrage zijn, subsidies aan universiteiten nog niet meegerekend)

Bij mij hebben mijn ouders ook geld opzij gezet om me te kunnen laten studeren. (dankzij onfortuinlijke beleggingen is dit flink gedaald, dus zal ik later tijdens m'n studie moeten bijlenen).

04-09-10 16:18:32
Caster
Oudgediende


WMRindex: 2.086
OTindex: 16.129
NordicGuardian, goed, laten we zeggen dat de staat 70% van je studie financiert. Studeren is nu betaalbaar, en zoals ook uit jouw WMR-artikel blijkt: zonder staat is studeren (in ieder geval voor bijna iedereen) onbetaalbaar.

Het lijkt misschien heel veel geld wat de staat elk jaar aan stufi spendeert, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat later ruim wordt terugbetaald door de belasting die de (dan) hoogopgeleide mensen over hun (dankzij hun studie) hoog salaris moeten betalen. En ik betaal tegen die tijd graag belasting om mensen die dan jong zijn de kans te geven ook te studeren.

Wat jou betreft: ik vind het heel spijtig dat je moet bijlenen, ik kan je wel een tip geven: er zijn studentenleningen waar je geen rente hoeft te betalen. :)

04-09-10 16:27:49
nietmeer
@ Caster: True, je hebt wel weer een punt dat onderwijs een investering voor de toekomst is.

Mijn voornaamste argument om de stufi echter in een leenstelsel om te zetten is dat het hypocriet is om
-De ouderen te laten inleveren: AOW verhogen.
-De forenzen te laten inleveren: Kilometerheffing.
-De werkelozen te laten inleveren: WW verkleinen
-De koophuizen te laten inleveren: Hypotheekrenteaftrek.
-De studenten dan hun stufi te laten behouden.

We moeten allemaal inleveren, ieder een deel, om ons uit de crisis te trekken. En zelf ben ik bereid m'n persoonlijke behoeftes opzij te zetten voor staatsbelang, ben te chauvinistisch opgevoed vrees ik ;)

04-09-10 16:32:10
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
persoonlijk behoeftes worden niet opgeofferd - ze worden ge-expandeert - dat heet economische vooruitgang.

Inleveren en korten heeft geen zin
Geld moet rollen en dat heeft als
effect dat er meer geproduceerd wordt.

voor wie is het uiteindelijk een
voordeel als er bezuinigd wordt?

04-09-10 16:33:05
Caster
Oudgediende


WMRindex: 2.086
OTindex: 16.129
NordicGuardian, ik zeg ook niet dat ik het verschrikkelijk zou vinden als de stufi minder zou worden of zelfs zou verdwijnen, ik zeg alleen dat heel veel mensen dan niet meer kunnen gaan studeren, waardoor Nederland achter gaat lopen op andere landen met alle gevolgen van dien.
Het is dus mijns inziens ook voor de staat van belang om studenten te financieren ;)

En natuurlijk zou ik ook liever hebben dat niemand hoeft in te leveren, maar blijkbaar werkt het zo dat er altijd bezuinigd moet worden op het een of ander 8-)

04-09-10 17:34:52
nietmeer
Hebben we uiteindelijk weer het topic compleet verpest door off-topic te gaan he jongens :P

Njah, om dan maar in de mood te komen om de rechtsdenkenden onder ons te pesten:

Wij dansen op de pluchen stoel die voor Wilders was bedoelt, joohoo met een glas vol thee 8)

04-09-10 19:50:57
Roclan
Senior lid

WMRindex: 470
OTindex: 104
Wnplts: Hilversum
S
Ik ben echt blij dat het mislukt is, dankzij de VVD en CDA hebben we de gezichten van armoede gezien in Nederland. We worden meer en meer beroofd, onze pensioenen verdrinken, onze verkeersboetes gaan omhoog(en alweer met onze mooie demissionaire VVD/CDA) om de kassa te spekken, onze zorgstelsel is zwaar achteruit gegaan.. en ga zo maar door. PvdA vertraagde dit soort dingen tenminste door eerst er niet mee eens te zijn.. al gingen ze vervolgens helaas wel draaien omdat ze in de minderheid waren.
De 18 miljard bezuinigingen van rechts zouden niet van de rijken komen, niet van onzinnige projecten als JSF of nutteloze tunnels. Die zouden komen uit onderwijs, zorg en onze eigen portemonnee's.

God heeft ons gered van de achterlijken die persee genaait willen worden door de VVD en CDA, maar voor hoe lang als ze niet wakker worden??

04-09-10 19:57:11
nietmeer
@Roclan: Kan God Nederland niet gewoon even onder curatele stellen :P?

(ow sorry, verkeerd forum, dat zou thuis horen in vragen des levens...)

Wederom edit om nog on-topic te blijven.
Als Wilders had beseft dat hij als gedoogsteun dezelfde zo niet meer verantwoordelijkheid had bij de formaties, was het misschien niet misgelopen. Bij het regeren was hem verantwoordelijkheid ontzegd, maar bij formaties kon hij een bepalende factor spelen. Daarentegen besloot hij zichzelf te zijn, een provocateur ipv politiek correct even te onderhandelen. De fout van 't falen der onderhandelingen liggen wat mij betreft ook wij Geert. Met hem valt nauwelijks te onderhandelen als persoon.

04-09-10 20:24:40
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
NordicGuardian: Uiteraard de beroemde Nanathee _O-

Roclan, de VVD is niet, nog niet, demissionair ;) De CU en het CDA nog wel 8O

04-09-10 20:34:47
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Of is links mislukt..

04-09-10 20:36:21
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Kweenie Heraux, ik ben rechtshandig maar leg aan op links 8)

04-09-10 20:39:27
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
of we zijn allemaal mislukt...
want wie stemde allemaal op de
Meeuw.. of wat het moge voorstellen..

Meeuwen zijn echte gelegenheids rovers..

een beetje te veel waarheid in het symbool

04-09-10 20:41:43
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Marine uitbreiden en investeren in verkenning en informatie - drones - i-spy - silent-c

05-09-10 08:22:58
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
We zullen zien wat het wordt. Misschien is het maar het beste dat het niets wordt, de formatie en nieuwe verkiezingen 2 jaar op zich laten wachten.... Kan er niet geregeerd worden en dus ook niets worden verknald en herstelt de economie zich beter dan iedereen had kunnen denken omdat er niets verprutst word door "sturende" politici . . .


05-09-10 17:55:49
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
NordicGuardian:

jij weet dat een studie in amerika 2 keer zoveel kost als een studie hier? omdat daar de overheid de kosten in de hand houd! ondanks dat er bij de overheid nog wel geld wordt vergooit houd het zich zelf nog wel in de hand (meer dan bij het heilige marktwerking van de vvd en cda)

bovendien is een bezuiniging in de toekomst 1tje die zich terug betaald. nu heb je een paarmiljard minder uitgaven. over een paarjaar heb je een tientallen miljarden minder inkomsten nederland is een kennis land. we moeten het niet hebben van onse goedkope arbeidskracht laten we dan niet op onze kenis bezuinigen

iedereen klaagt altijd nog over de wachtgeld regeling en de roante salerissen van politici

ik snap niet dat dan niet iedereen op de SP heeft gestemd

hun zijn de enigste partij die daar tegen in opstand komen nog maar een jaar geleden wouden ze in dehaag hun salarisen met 30% verhogen de enigste partij die dat naar buiten naar het volk gebracht heeft was de sp waardoor de rest toch maar van het plan af moest zien

de SP strijd zo ook al jaren voor het afschaffen van de wachtgeld regeling en het invoeren voor de WW voor oud ambtenaren

rechts is mislukt al heel wat jaren waarom dan niet links de boel weer laten repareren (het enigste nadeel is dat rechts geheid de boel weer een keer komt slopen)

05-09-10 22:29:31
AdPatat
Senior lid

WMRindex: 445
OTindex: 22
Links aan zet

05-09-10 22:49:03
nietmeer
@deeese:
In Amerika moet je en beurs of een rijke pappa hebben om te kunnen studeren: Resultaat, chinezen vliegen massaal naar de USA om daar de betere banen in te nemen.

Ik denk alleen niet dat door 't afschaffen van Stufi je meteen een elitair universiteitssysteem krijgt. Nederland is de meest gulle gever als 't gaat om stufi, in zat andere landen in Europa met goede kenniseconomieën (Duitsland, Engeland, Zweden) is stufi al gewoon een lening ipv een gift. Weliswaar tegen lagere rentes dan normale leningen, maar dat kan ook nog wel.

Ik zou liever studeren zonder studieschuld, maar als ik de eerste 10-15 jaar van m'n tijd na afstuderen een klein bedrag per maand zou moeten afbetalen ivm studieschuld kan ik daar mee leven.

(Mits er ook goed wordt bezuinigd op andere dingen, das wel zo eerlijk. Als stufi weg gaat, moet ook die kilometerheffing komen. Ook die hypotheekrenteaftrek aan banden, en ook die JSF eens van die taxibaan.)
Als ik Stufi bespreekbaar houdt, moet ook alles eraan geloven. Of we leveren niets in, of alles levert eerlijk in. Wil niet enkele dingen kapot bezuinigen zoals Rechts, en ook niet zuinig bezuinigen zoals Links.

05-09-10 23:34:53
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
NordicGuardian: je hebt blijkbaar niet door dat je nog een leven hebt na je studi. dat het bezuiniging boven bezuiniging is en dat er nog veel meer zou komen als het zo door gaat

je realiseert je blijkbaar niet dat 30jaar geleden mensen een opleiding konden volgen zonder dat ze het koste net zoals wij nu. hun werd verteld na 40jaar werk kan je er uit. mag je met pensioen. die mensen hebben hun leven betaald hadden het in den beginnen niet breed maar betaalde voor de oudjes die aow kregen nog wat voor hun eigen pension. immers op hun 56/57konden ze er uit. altans dat dachten ze toen ze al weer een paarjaar aan het werk waren en langzaam plannen begonnen te maken besloten ze in den haag te besluiten 57eruit vergeet het maar we maken er mooi 62 van. het papier was nog niet droog of ze besloten maar dat ze zich echt weer aan de oaw gingen houden. dus 57werd 62 werd 65 en hoelang is dat nu alweer geleden? een jaar of 15.

in een jaar of 15 hebben ze de hard werkende man al 8 jaar pensioen ontnomen (oftewel elk jaar een halfjaar pensioen) dan willen ze nu ook nog de pension leeftijd om hoog doen. van 65naar 67 denkje dat het daarbij blijft als ze hun zin krijgen? dat wordt nog wel 70 of wel 72.

oftewel je mag over een paar je eigenstudie gaan betalen (de kosten gaan geheid omhoog dat is met elke zelf reguliering nog geweest kijk maar naar de zorg) dit gaat je waarschijnlijk zo 2 jaar salarisen kosten. leuk veroor uit zicht wordt dat. eerst mag je de eerste 5 tot 10jaar gaan betalen aan je op gebouwde schuld tenslot van rekening kan je niet al je salaris gebruiken om af te lossen. voordat je afgestudeert bent ben rond de 20 kan je nog ruim 60 jaar werken de eerste 5jaar heb je totaal geen geld. de laatste 20jaar totaal versleten en als je geluk hebt mag je 3 jaar met pensioen. als je ondertussen al niet dood gewerkt bent.

06-09-10 00:27:08
nietmeer
Blijkbaar heb jij nog niet door dat er leven is naast werk ;)

Je kan inderdaad alleen kijken naar het deel van het geld dat je af moet staan aan de belasting. Waar je onderwijs van werd betaald. Waar de zorg van wordt betaald, waar de politie van wordt betaald, waar de wegen waarop wij rijden, de treinen die wij te vaak vertraging vinden hebben en de hulp voor lui die letterlijk zo weinig hebben dat ze het water drinken waar ze in schijten.

Ik ben bevoorrecht met een goed stel hersenen. Deze zal ik benutten door eerst te studeren. Hier zal ik later voor betalen. Vervolgens zal ik werken en zorgen dat hier een faire beloning tegenover staat. Een deel hiervan zal ik afstaan. Als ik mijn baan niet leuk vind is dat mijn eigen schuld, en wellicht zal ik lang moeten doorwerken. Weliswaar worden mensen steeds ouder. De tijd die men meer heeft, wordt eerlijk verdeeld onder een tijd om te werken en een tijd om te rusten. De pensioensleeftijd zal stijgen, ik zal meer dan 40-45 jaar werken.

Weliswaar gaat 't leven niet geheel om werk en geld. Werk is niet alleen om geld te verdienen, het is een belangrijk punt, om een goede leefstandaard te behouden...

Maar werk is voornamelijk een manier om voldoening uit je leven te halen, om te kunnen stellen dat je een verschil maakt. Hetzij voor jezelf, hetzij voor de samenleving, hetzij voor je gezin.
Mensen mogen zeiken wat ze willen dat ze teveel betalen. Ik weiger naar een pensioen toe te werken. Als je dat doet zal je je werk haten.
Mij zal je echter nooit horen zeiken dat ik belasting moet afleggen of dat ik moet werken, dat zou alleen maar m'n humeur verpesten, en dat klinkt mij als tijdverspilling ;)

06-09-10 13:20:07
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
NordicGuardian: wat voor een studie doet weet ik niet. zelf zal ik het wat betreft ook niet de minst ongelukige zijn (ben momentel bezig met mbo-4 en wil hierna (deeltijd)hbo gaan doen) gedurende mijn leven zal ik mijn lichaam niet kapot worken

als ik 40-45 zou gaan werken dan mag ik op mijn 60-65 stoppen ik teken daarvoor. ik zal later geen lichamelijk werken hebben dus ik hou dat wel vol.

maar je vergeet blijkbaar dat er ook minder bedeelden zijn (als ik dat zo mag zeggen) mensen die niet goed kunnen leren.

die van af hun 16de al in de fabriek staan een mbo 1 diploma hebben of mischien zelfs wel een mbo-2 die ze met heel veel moeite gehaald hebben. het enigste kan is lichamelijk arbeid. na 35-40jaar is de lichaam van zoon persoon versleten oftewel op zijn 50/55ste is hij versleten dan moet hij tegenwoordig nog 10/15jaar. en als het aan denhaag ligt 15/20jaar. ze mogen hun toch al lage opleiding volgens jou dus zelf gaan betalen waardoor ze nog minder over houden de eerste jaren ze zijn laag opgeleid dus verdienen ook niet veel.

maar ze betalen wel hun leven lang pensioen en aow premies voor wat ze waarschijnlijk nooit zullen krijgen en als ze het krijgen alleen maar de laatste paarjaar van hun leven de meeste laag opgeleiden (met het bij behorende werk) worden namelijk geen 70

dat jij later naast je werk een leven wil hebben vind ik prima

zelf verkies ik liever dat ik werk om te leven

na je pensioen toe leven op onze leeftijd is idd een verkeerde zak en dan duurt je loopbaan nog heel lang. maar vergeten dat je ook ooit nog met pensioen wilt is een heel ander verhaal

mocht je afvragen waarom ik over de pensioen begin als je voorstander bent van bezuinigen op onder wijs ben je geheid ook een voorstander voor 65 naar 67

veel beter zou zijn om op daadwerkelijke onozele dingen te bezuinigen zo wil onze gemeente een nieuw stadhuis bouwen waarom? ik weet het niet het oude is nog gewoon goed. kosten plaatje een kleine 200miljoen euro.

er is een nieuw mbo gebouwd dit moest er mooi uitzien kosten plaatje van de overbodige mooigheid wordt geschat op zeker 20miljoen totaal overbodig een schoolgebouw hoeft er niet mooi uit tezien. fficial%26biw%3D1366%26bih%3D587%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=390&oei=ncyETJGdFt-VOLSg0IMO&esq=1&page=1&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=90&ty=76" target="_blank" rel="nofollow">link die punt is 1 van de dingen die ik bedoel totaal overbodig

zo zijn er alleen al op gemeentelijk niveau zoveel projecten die niet bijdragen aan de gemeent waar zoveel geld mee kan worden bespaart als het allemaal wat minder hoeft (wat geen eens afbreuk hoeft te doen op het algemene plaatje) dan hebben we het alleen maar op ge meentelijk niveau om provinciaal en landelijk nog maar te zwijgen. als ze dat soort projecten niet zouden maken hoeft er nog amper wat van de rest bezuinigt te worden

06-09-10 14:47:56
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Met name de locale overheden zullen niet bezuinigen op de status projecten. Hun plek moet opgestuwd worden in de vaart der volkeren en pronken met wat je hebt tegenover je vriendjes bij de andere gemeentes geld als hoogste goed.....

Bezuiningen moet i.h.a. wel, maar wat je in de discussie mist is toch 1 van de grootste kostenposten die nu al 7 miljard per jaar kost en stijgend is. Maar die niet besproken mag worden. Wrang als je beseft dat de AOW verhoging maar 4 miljard opleverd, waarvan de kosten van langere uitkeringen nog af moeten.


06-09-10 14:52:31
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Komt ie weer met de "massa-immigratie" wie door voornamelijk rechtse kabinetten tot stand is gekomen _O_

Jammer dat ik zo weinig hoor over wachtgelden op alle fronten, over bonussen wie uiteindelijk door jan met de pet worden uitgekeerd, over politici wie er zelf voor zorgen dat we tonnen aan geld uitgeven aan hun beveiliging, jammer.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 [5] 6 7 8

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven