hr
jaargang -24 - laatste artikel 30-4 08:00 - 76048 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens

1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11

Ignorance is bliss

07-05-07 14:13:29
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Blend:
@Hoskeu
Het verschil tussen een genie en een dwaas is toch alleen hoeveel mensen zijn ideeën geloven?

Nee, hoor.. dat ik je niet geloof betekend nog lang niet dat je een dwaas bent.. of juist een genie..

07-05-07 14:15:33
Blend
Oud Moderator

WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
Elk persoon is een genie, ieder heeft zo zijn eigen ideeën. Maar je bent pas een dwaas als je ze openbaar maakt. Mochten er toch hordes mensen zijn die jouw ideeën waarderen wordt je ineens als genie bestempeld.

Maar dat was je al, eindelijk die erkenning. Dat is wat mensen willen, dus vandaar dat er zoveel mensen met dwaze ideeën komen.

07-05-07 14:25:30
Hoskeu
Erelid

WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Quote Blend:
@Hoskeu
Het verschil tussen een genie en een dwaas is toch alleen hoeveel mensen zijn ideeën geloven?

Als jouw ideeen gedachten en bedoelingen puur zijn... dan hoef je mensen er niet van te overtuigen...
Je kan mensen niet naar een bepaald level van zogenoemende "wijsheid" dwingen... je kan het alleen zelf berijken...
Een boeddishtisch gezechde is dan ook: "Een leeraar kiest niet zijn leerling... een leerling kiest zijn leraar..."

Je kan wel zo veel mogelijk volgenlingen proberen te dwingen met gladde praatjes enzzzz... maar mensen waarbij het echt van binnenuit komt komen vanzelf naar je toe...

Vaak zijn het de grootste bedriegers die het hardste schreeuwen... daarom is ignorants ook niet echt bliss... want zonder enige kennis kan je niet kritisch kijken naar wat iemand zegt...

Blijf altijd kritisch en geloof niet zomaar iets wat iemand zegt of schrijft... wie dan ook...

07-05-07 14:28:04
heraux
Oudgediende

T S
Quote Blend:
Elk persoon is een genie, ieder heeft zo zijn eigen ideeën. Maar je bent pas een dwaas als je ze openbaar maakt. Mochten er toch hordes mensen zijn die jouw ideeën waarderen wordt je ineens als genie bestempeld.

Maar dat was je al, eindelijk die erkenning. Dat is wat mensen willen, dus vandaar dat er zoveel mensen met dwaze ideeën komen.

daarom is zwijgen eigenlijk het ergste
en soms ook het beste

07-05-07 14:37:33
Blend
Oud Moderator

S
@Hoskeu
Nou, ik bedoelde ook niet echt dat je als dwaas/genie je ideeën aan iedereen moet opdringen, maar als mensen er hetzelfde over denken dan kan het wel.

Maar een beetje goed beargumenteren en zo de mensen overtuigen bij jouw standpunt/ideeën is niet erg. Juist goed vind ik, maar het moet diegene met de grootste mond zijn. Het moet diegen zijn met de beste argumenten, het beste verhaal. Maar wat is het beste verhaal? Wat zijn jou belangen, wat zijn de belangen voor de betrokken partijen/mensen? Wat zijn de gevolgen voor het grote goed, het algemene doel.

Moet je soms aan jezelf denken of altijd rekening houden met anderen?

07-05-07 14:45:49
Hoskeu
Erelid

@Blend...
Goed punt...

Ik zat meer met geloof in mijn achterhoofd... dat valt niet echt te beargumenteren...
Maar idd... over anderen dingen is het idd zo...
Het is alleen vaak wel moeilijk (vind ik) om de pure onderbouwing te geven... je bent nooit 100% 0bjectief...
Vaak worden de negatieve punten verzwegen of afgezwakt en de postieven punten versterkt...

Als iets voor jouw goed werkt hoeft dat voor een ander niet zo tezijn...

Een gulde regel is... "Iedereen heeft recht op zijn eigen ellende..." als mensen zelf voor ellende kiezen en kiezen om ongelukkig te zijn... dan moet je dat eigenlijk respecteren tot ze je hulp vragen... eigenlijk heb je niet het recht anderen te helpen zonder dat ze hulp gevraagd hebben... want iedereen heeft recht op waar hij/zij voor kiest...
Ookal kan jij het zo verhelpen... als iemand het zo wil... dan moet je het respecteren...

Maar als jij pure... goede... eerlijke standpunten hebt... zal je minder hard hoeven praten als je tegenstander die standpunten heeft waar alleen hij zelf beter van wordt... dat bedoelde ik eigenlijk een beetje...:P

Maar idd... als partijen als media een kant kiezen... (niemand is opjectief) dan kan je het wel vergeten... het volk gelooft de media...:(

07-05-07 14:55:12
Blend
Oud Moderator

S
@Hoskeu
Het zogehete mediacratie heerst hier.

Degene met de meeste connecties in de media wint het.

Is er ooit al eens een standpunt geweest wat goed is voor iedereen? Dat er nergens een nadeel zat, denk het niet. Altijd zijn er gedupeerde, maar dat wordt vaak goed gepraat met de positieve dingen. Voordeel weegt op tegen het nadeel, zo moet je ook wel denken anders kan je niks doen.

Maar als je niet alles weet, kan je dan nog wel beslissingen nemen? Zo ja, waarom nog argumenten aanhalen, want je neemt toch beslissingen op halve feiten. Zo nee, je kan nooit alles weten, dus kan je nooit een beslissingen nemen. Ook hier gaat het dus weer om de minst slechte beslissing. Wordt het A of B? Goed of slecht? Misschien is het handig om niet gelijk naar de oplossingen te kijken, maar eerst het probleem zelf goed te bestuderen.

07-05-07 15:05:13
heraux
Oudgediende

T S
@Hoskeu

ik zat een keer te mijmeren over de strategie of het concept van het passieve respect en het actieve respect.

De Barkeeper die je laat lullen tot je een ons weegt maar wel de taxi belt als het zover is.

De medewerker van de Gamma die je waanzinnige ideeën aanhoord en je de goede laan aanwijst waar jij je spullen kunt vinden.

De Actieve vorm waarbij moeder of vader je opmerkt over je gedrag, bijstuurd of zelfs stevig ingrijpt.

Deze actieve respect is een complexiteit ansich - het vereist een inzicht en een nuance - een gematigdheid maar ookweer gedrevenheid.
Waarbij liefde en genegenheid een rol spelen - die relatie vind je niet snel bij de Gamma medewerker of Barman..

Dat zou wel tot hilarische sketches kunnen leiden..

wie heeft zin in een WMR socio-sketch weekend?

07-05-07 15:07:14
heraux
Oudgediende

T S
Quote Verbied investering overheid in Second Life:

De jongerenorganisatie van het CDA, het CDJA, pleit voor een Second Life-verbod voor overheidsinstellingen. De jonge CDA'ers willen voorkomen dat overheden meer belastinggeld investeren in 'bouwprojecten' in de virtuele wereld op internet. "Het is een ongezonde commerciële hype", zo liet het CDJA vandaag weten.
Steeds meer particulieren en bedrijven hebben een vestiging in Second Life, waar mensen met hun zelfgemaakte figuurtje kunnen rondlopen, praten en geld uitgeven.

Het speelgeld is inwisselbaar voor echte dollars. Zoetermeer was onlangs de eerste gemeente die een vestiging op Second Life opende. Kort daarna volgde Den Haag met een 'strandtent'. Die kostte 17.000 euro.

meer

About this?
Ignorance is Bliss

07-05-07 17:45:13
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
heeyyy, dit topic is weer tot leven gekomen! :D
Maar eigenlijk is de uitdrukking dus cynies bedoeld hé?
zoiets, als: geluk is met de dommen!
voor sommigen gaat het vanzelf :P maar voor anderen valt het helemaal niet mee zich van de domme te houden :?
@Blend, eigenlijk is het niet "luxe opgeven" maar onderzoeken wat je nou eigenlijk echt nodig hebt, en wat eigenlijk overbodige B.S. is, wat je door de commercie aangepraat wordt. op een bepaald moment had ik het financieel best goed voor mekaar, toen kwam ik erachter dat ik door al die dingen te kopen die ik al zo lang hebben wilde, helemaal niet gelukkiger werd.

@Hoskeu, de boeddhisten zeggen ook:
Als de leerling bereid is,
zal de meester verschijnen!
grappig, die plannen die je hebt, terwijl je nu nog zo met je carriere bezig bent. da's best tegenstrijdig.

07-05-07 19:18:28
Blend
Oud Moderator

S
@chica
Dat is idd zo, maar ik denk dat ik niet zo sterk ben dat ik dingen kan opgeven.

Er zijn voldoende dingen waarin ik wel kan minderen, qua luxe onzin.

Maar ik weet dat ik die dingen ook ga missen als ik ze niet meer gebruik, dus hier gaat wel op dat als je weet hoe iets is dat je er onogelukkig van wordt. Ik weet hoe ik het nu heb en ik mag niet klagen, dan is het lastig om die dingen (gedeeltelijk) op te geven.

07-05-07 23:47:30
heraux
Oudgediende

T S
is er iets verwijderd hier? lijkt er wel op

08-05-07 00:00:55
chica
Senior lid

S
@heraux, wat is er dan verwijderd??? 8O censuur!!!?????? hier???? op WMR?????

08-05-07 09:11:04
nietmeer
Oudgediende

WMRindex: 1.656
OTindex: 9.237
Jullie hebben vast weer te schuin gepraat :)

08-05-07 09:13:32
Blend
Oud Moderator

S
LM
Elk topic weten we om te buigen naar het dubieuze punt})

08-05-07 09:16:29
nietmeer
Oudgediende

@Blend: Dat is mijn kracht (A)

08-05-07 09:17:29
Blend
Oud Moderator

S
Dat had je niet moeten zeggen LM, want niet weten we het en je weet het, onwetendheid maakt gelukkig;)
(ff snel ontopic gemaakt8-))

08-05-07 09:19:36
nietmeer
Oudgediende

Nee, het is jouw schuld. Jij hebt het mij geopenbaard...:?

08-05-07 13:13:31
Hoskeu
Erelid

Quote heraux:
@Hoskeu
ik zat een keer te mijmeren over de strategie of het concept van het passieve respect en het actieve respect.

Jah... dat is wel een goeie...

Maar dan heb je het over welke relatie je met iemand hebt... in onze cultuur is het je plicht als ouder om je kroost op het rechte pad te houden...

Maar in princiepe... is naar mijn idee respect dat je jouw mening aan iemand aangeeft als je denk dat hij niet goed bezig is... de keus is aan diegene of hij het anders gaat doen of niet... als hij er willens en wetens voor ellende kiest... dan is dat zijn eigen keus... dan moet je dat respecteren vind ik...
Maar het is dan wel weer je plicht om te kijken of die gene wel weet dat hij niet goed bezig is... want iemand die onwetend is zonder dat hij er wat aan kan doen kan je niets kwalijk nemen...
Een gewaarschuwd mens telt voor twee...

Quote chica:

@Hoskeu, de boeddhisten zeggen ook:
Als de leerling bereid is,
zal de meester verschijnen!
grappig, die plannen die je hebt, terwijl je nu nog zo met je carriere bezig bent. da's best tegenstrijdig.

Jah... het komt mischien tegenstrijdig over... dat is het mischien ook wel...
Maar toevallig heb ik afgelopen maand mijn werk opgezecht en mijn opleiding gestopt omdat ik een totaal andere kant op ga... ik zat altijd ik de techniek... maar ik ben er denk ik achter gekomen dat ik toch iets met psychologie moet gaan doen... ik ga daarom vanaf september een studie psygologie op pakken...
Om een lang verhaal kort te maken... ik wil mij graag in het boeddishme verdiepen... maar ben nu nog even bezig mezelf op andere vlakken te ontwikkelen voor ik dat ga doen...:ja

08-05-07 18:30:55
heraux
Oudgediende

T S
@Hoskeu: even ter verduidelijking..

Je hoopt toch dat je pa, als je dat concept ondersteund, je een keer zegt dat iets niet goed is.. of dat je mensen kent waarvan je hun mening enigzins wel kunt respecteren of overnemen.. of anderzins waardevol vind.. en zo heb je ook negatieve referenties - mensen waarvan je aanneemt dat ze nooit een gedegen opmerking of idee ventileren..

Maar dat actieve respect wordt gewaardeerd.. of niet
en ik denk dat als actieve respect niet wordt gewaardeerd dat het dan goed mis is.

09-05-07 12:24:53
Hoskeu
Erelid

@heraux...
In hoeverre is het een kwestie van goed en niet goed... ik ga er niet per defenitie vanuit dat mijn pa alwetend is... het feit dat hij meer levenservaring dan mij heeft en ik er vanuit ga dat hij het beste met mij voor heeft, laat zijn mening wel zwaarder meetellen natuurlijk:ja...
Maar ik vind dat actieve respect van jouw een beetje een eng punt... want hoeveel is er in de geschiedenis al niet kwaad gedaan voor iemands "bestwil"??...8O
Het is voor je eigen bestwil zeggen ze dan...:s

Ik ben opgevoed door mijn ouders... toen heb ik hun normen en waarden meegekregen... want dat is de bedoeling van opvoeding naar mijn idee...
Mijn ouders oordelen dan ook volgens hun normen en waarden... alleen de laatste jaren heb ik toch sterk mijn eigen normen en waarden ontwikkeld... en soms kan het zijn dat die tegenover elkaar staan...
Ik zal dan een goed bedoeld advies van mijn pa niet opvolgen als dat tegen mijn normen en waarden ingaat... ik heb dus geen personen waarvan ik een mening zondermeer overneem... het moet wel binnen mijn normen en waarden paket vallen...

Het is denk ik niet een kwestie van... die persoon heeft het onvoorwaardelijk bij het rechte eind... laat mij alstublieft in de waan dat ik een eigen keuze heb... dan heb ik nog een beetje het gevoel dat ik sturing aan mijn eigen leven geef... dan voelt het net of ik er zelf grip op heb waar ik uitkom op het eind... dat ik dan terug kan kijken met een goed gevoel... van kijk dat heb ik nou eens mooi gedaan...

09-05-07 13:02:47
chica
Senior lid

S
Als de leerling bereid is, zal de meester verschijnen....:P :ja
adviezen, goed of slecht, met of zonder genegenheid, met passief of actief respect, hebben alleen waarde als degene die die adviezen ontvangt ervoor openstaat.
soms is het dom om eigenwijs te zijn, soms juist niet.
maar wie beslist uiteindelijk wat wijsheid is? en trouwens, van fouten maken leer je het beste, omdat je de gevolgen aan den lijve ondervindt.
en zodoende ontwikkel je je eigen wijsheid 8O

09-05-07 13:06:32
Hoskeu
Erelid

@chica...
Precies... :ja

09-05-07 13:06:53
Jivebunny
oud moderator

WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Even een mooi praktijk voorbeeld van mijn stelling:

Ik wist niet dat dit topic nog actief was, en na een maand stilstand weer actief was geworden. Dankzij die ene klik van mezelf op het forum overzicht, constateerde ik dit feit dus. Waarom zeg ik in dit geval ignorance is bliss (ontwetendheid is gelukzalig/fijn)? omdat ik mezelf nu weer gedreven voel om het allemaal te gaan lezen, omdat ik het leuke materie vind...

Maar ja, daar heb ik de tijd eigenlijk niet voor :P (a) Ik moet werken voor mijn geld haha...

09-05-07 13:21:25
chica
Senior lid

S
jive, als je het echt leuk vindt, dan is een uurtje minder slaap toch geen probleem? :P O.H. dan lekker mee hier, met het boek naast je computer, dan steken wij d'r nog wat van op :D en ben je ook een beetje aan het werk

@Hoskeu, wat ben ik wijs hé? hihi 8-) :$
door schade en schande hoor! vooral dat laatste :)(nee hoor, ik ben errug blond)
ik heb ook een beetje aan het boeddhisme gesnuffeld, als ik al voor een religie zou moeten of willen kiezen, dan zou het het boeddhisme zijn. al was het alleen al omdat zij iig weten dat boeddha gewoon een mens was.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven