hr
jaargang -23 - laatste artikel 13-5 18:00 - 74525 artikelen - nu online 60 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 [2] 3 4 5 ..8 9 10 11

Ignorance is bliss

05-02-07 22:23:00
Muts
Senior lid

WMRindex: 73
OTindex: 957
Wnplts: aachen, du
@Blend: zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen...
de vraag is dan eigenlijk: wat is belangrijker, geluk of eerlijkheid?

en bij de vreemdgaanvraag: als je het zelf zou zijn. stel je bent zelf vreemdgegaan, moet je je altijd afvragen waarom je het verteld. vaak geven mensen het vreemdgaan alleen toe omdat ze zelf ongelukkig zijn en niet met de leugen willen leven, niet om eerlijk te zijn tegen de ander...

05-02-07 22:29:23
Blend
Oud Moderator


WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
@Muts
Dat klopt, het is meer een bevrijding voor hun eigen geweten dan dat het een gevoel van opluchting is voor de ander.

Ik zou zelf niet weten wat ik zou doen, ik ben gelukkig ook nog nooit in die situatie terecht gekomen. Ik ik wel eens zo bedrogen ben weet ik, ze hebben het dan tenminste wel goed verborgen gehouden want ik weet het niet:P

05-02-07 23:59:22
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
was ik weer....@Muts en blend, idd wil de vreemdganger zijn/haar hele leven met een geheim leven? wordt hij/zij daar gelukkig van? ik denk van niet. vroeg of laat gaat je geweten opspelen en wil je het toch kwijt.
dan is de schade nog veel groter, dan krijg je het verwijt; heb je al die jaren tegen me gelogen?
ik kom toch steeds weer uit op ignorance is not bliss, :P

@Blend, i was ignorant of the fact dat ik mijn standpunt kwijt was :D :D :D
@heraux, ja ik ben gelukkig, ik geloof in mezelf, ehhh welk resultaat 8O?

06-02-07 00:03:12
Muts
Senior lid

WMRindex: 73
OTindex: 957
Wnplts: aachen, du
@chica. maar in het vreemdgaan verhaal maakt de vreemdganger de ander alleen ongelukkig door de waarheid. ik bedoel dat hij/zij ongelukkig is is zn eigen schuld, dus die lat ike ven buiten het spel. maar de partner was zonder de weaarheid toch per slot van rekening beter af? en ikn dat geval is ignorance bliss!

06-02-07 00:14:13
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
@Muts, jawel.
maar het is en blijft linke soep. omdat de waarheid bijna altijd vroeg of laat naar boven komt.

06-02-07 00:46:46
Muts
Senior lid

WMRindex: 73
OTindex: 957
Wnplts: aachen, du
maar
1) zolang de waarheid niet bovenkomt is alles goed en iedereen gelukkig
2) de waarheid komt alleen boven als de vreemdganger (en dus de schruk) ervoor kiest... en hij kiest er dan alleen voor om zichzelf beter te voelen hadden we geconcludeerd, en niet omwille de eerslijkheid

we gingen er eventejs theoretisch vanuit dat de waarhedi NOOIT bovenkomt, wat nog best mogelijk is ook...

06-02-07 09:58:44
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
:D :D :D ja,hahaha, jij wint! in dat geval is ignorance bliss. dus je bent uit je dillemma! :jeej

ander voorbeeld; je rijdt lekker in je autootje, je gaat de deur niet meer uit zonder. je boodschappen, werk, uitgaan, vakantie, weekendjes, je bent onafscheidelijk van je autootje, je geniet ervan, kortom; bliss!
dan komt er ineens een zeurpiet die begint over het milieu te zeuren. je moet wat vaker gaan lopen, je moet wat vaker met de fiets, bla bla bla.....
dat wil je dus niet horen, want het bederft je gevoel van bliss.
moet/mag je onwetenheid blijven over de milieu-onvriendelijkheid van je auto?

06-02-07 10:12:06
Blend
Oud Moderator


WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
@chica
Dat ligt aan je interesse en je verhouding tot dat persoon.

Het kan zijn dat je er gewoon geen reet om geeft, dan ben je snel klaar. Dan maakt het niet uit of je het wel of niet weet.
Het kan ook zijn dat het je juist NIET intereseerd omdat diegene het zegt. Of juist wel omdat die het zegt.

Ik denk dat dit redelijk complex is, vooral je eigen waarde speelt mee. Als je om de natuur geeft maar er nooit bij stilgestaan hebt dat je auto vervuild (of het niet wil weten) maar je wordt nu op de feiten gedrukt dan wordt je ongelukkig. In wat voor mate hangt af van je affectie met het onderwerp (nu dus het milieu)

(je hebt weer een standpunt gevonden:jeej)

06-02-07 10:23:24
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
Hoi blend! :D
het is nog steeds hetzelfde standpunt hoor! :) dit is maar een voorbeeld, ik kan er nog veel meer verzinnen.

wat eigenlijk mijn standpunt is:
als je een redelijk intelligent mens bent, kan je het haast niet met de stelling eens zijn omdat het;
je zei het al, altijd met je eigenwaarde, je geweten, je schuldgevoel etc. zal botsen.

ignorance is bliss, ja, maar het kan meestal helaas maar van korte duur zijn, daarna komt de koude douche.

06-02-07 10:32:46
Blend
Oud Moderator


WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
@chica
Dan ben ik erg ongelukkig zeg;)

Maar ik denk idd dat als je 'minder slim' bent dat je gelukkiger bent, maar zal ik het eens omdraaien?:P

Als je niet slim bent (volgens de stelling dus gelukkig omdat je onwetend bent) zou het ook kunnen zijn dat je juist ONgelukkig bent, als je steeds doorhebt dat je niet alles weet.

Dus eigenlijk altijd een beslissing neem op basis van teweinig informatie en redenatievermogen.

06-02-07 10:47:38
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
nou, niet ongelukkig perse.
maar wel wat vaker in valkuilen vallen, belazerd worden en gevaarlijke dingen doen. omdat je niet weet dat het gevaarlijk is. zo krijg je meer narigheid voor je kiezen dan mensen die wel eerst alles willen weten.

nog een voorbeeld, je weet niets over Aids en hoe het verspreid wordt (zoals miljoenen Afrikanen!) dan ben je gelukkig omdat je heerlijke onbezonnen en ongedwongen sex hebt, maar dan...:(

06-02-07 10:52:29
Blend
Oud Moderator


WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
Dus eigenlijk geen Ignorance is bliss?

Ik ben het met je eens dat als je onwetend bent, dat je makkelijk keuzes maakt en dan gelukkig bent omdat je het 'probleem' hebt opgelost. Voor even, als je er later achter komt dat je het verkeerde hebt gedaan is het vervelend (maar als je op het moment van de keuze niet beter wist hoef je er geen schuldgevoel over te hebben, vind ik).

Maar als je slim bent en je overweegt veel, duurt dus langer voordat je het 'probleem' oplost, je bent dus langer ongelukkig. Je bent 'al'wetend, maar desondanks maak je toch de foute keuze. Dan voel je je pas verrot. Omdat je wel alles wist, maar hebt het verkeerde ermee gedaan.

06-02-07 10:52:50
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
oh ja, en als je DOORKRIJGT dat je te weinig weet, zit het volgens mij in de mens, om naar informatie te gaan zoeken.

06-02-07 10:55:42
Blend
Oud Moderator


WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten:P

06-02-07 10:56:05
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
problemen oplossen is niet iets waar je ongelukkig van wordt. veel mensen vinden dat juist leuk! een uitdaging waar ze plezier in hebben. waarom denk je dat er puzzels bedacht worden?

06-02-07 10:56:23
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
Quote Blend:
Dus eigenlijk geen Ignorance is bliss?

Ik ben het met je eens dat als je onwetend bent, dat je makkelijk keuzes maakt en dan gelukkig bent omdat je het 'probleem' hebt opgelost. Voor even, als je er later achter komt dat je het verkeerde hebt gedaan is het vervelend (maar als je op het moment van de keuze niet beter wist hoef je er geen schuldgevoel over te hebben, vind ik).

Maar als je slim bent en je overweegt veel, duurt dus langer voordat je het 'probleem' oplost, je bent dus langer ongelukkig. Je bent 'al'wetend, maar desondanks maak je toch de foute keuze. Dan voel je je pas verrot. Omdat je wel alles wist, maar hebt het verkeerde ermee gedaan.
Volgens mij heeft dat vooral veel met "TWIJFELEN" te maken.

06-02-07 10:57:36
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
Quote Blend:
Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten:P
kijk, dat is nou een slimme opmerking! punt voor jou!!!! :jeej

06-02-07 10:57:55
Blend
Oud Moderator


WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
@tovenaar
Twijfelen wordt veroorzaak door te kort aan informatie, door onwetendheid.
ALs je alles weet dan hoef je niet te twijfelen, je kan dan gelijk een beslissing nemen.

Of de opties afwegen (afwegen is iets anders dan tijfelen)

06-02-07 11:06:00
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
Quote Blend:
tovenaar
Twijfelen wordt veroorzaak door te kort aan informatie, door onwetendheid.
ALs je alles weet dan hoef je niet te twijfelen, je kan dan gelijk een beslissing nemen.

Of de opties afwegen (afwegen is iets anders dan tijfelen)
Als je alles weet, kun je nog twijfelen. Als de (bijvoorbeeld) 2 keuzes beide in verkeerde aard. Soms heb je gewoon een Lose/Lose situatie. Dus dat hoeft niet. Dit heeft niks met slimheid te maken eigenlijk. Het ligt eraan hoe je met dat soort situaties omgaat. Ik denk dat instinkt de meest probleemloze oplossing is.

06-02-07 11:11:00
Blend
Oud Moderator


WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
tovenaar
Wat jij nu aangeeft is overwegen, je zet de voor en nadelen van de opties tegen elkaar en kiest de minste slechte.

Twijfelen is dat je geen idee hebt over wat de mogelijkheden zijn, je hebt wel een vermoeden, maar zeker weet je het niet. Je doet maar wat eigenlijk.

Nou kom je bij het punt waar je je moet afvragen: Kan je iets 100% zeker weten?

06-02-07 11:20:41
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
@Blend, twijfelen komt volgens mij juist door een teveel aan informatie, maar niet weten welke informatie de juiste is.
als je voor een keuze staat, loop je idd de kans dat je de verkeerde keuze maakt. dan doe je het de volgende keer anders. m.a.w. je hebt geleerd.m.a.w. je hebt je ignorance verkleind.

06-02-07 11:28:24
Blend
Oud Moderator


WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
@chica
Nu begin ik toch te twijfelen....

Denk je trouwens dat iets 100% zeker kan weten, zodat je achteraf kan zeggen ik heb puur op informatie de goede keuze gemaakt.

Of heb je altijd achter af: Of, had ik maar...
Of, wat een geluk dat ik het goede gekozen heb.

06-02-07 11:37:14
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
ja ik denk dat je soms dingen helemaal zeker kan weten. vooral hele concrete dingen, of dingen die wetenschappelijk helemaal uitgeplozen zijn.
bij gevoelskwesties blijft het vaak een gok, omdat gevoelens ook veranderen.

anders doe je toch gewoon voor al je beslissingen, kop of munt? :D


06-02-07 11:43:46
Blend
Oud Moderator


WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
Als je een keuze maakt is het altijd 50/50 af het goed komt:P

Het is de goede of de slechte keuze.
50/50 dus:P

Edit:
Maar goed, als je idd iets moet beslissen wat 100% zeker is, moet je dan nog wel beslissen???
Je doet dan toch gewoon wat moet, er is dan geen keuze. (of je moet perse het fout willen doen)
Pas als er twijfel bij komt, door gebrek aan info of teveel onzinnige info, dan moet je keuzes gaan maken. Ga je dingen afwegen en twijfelen, dus weet je het niet 100% zeker

06-02-07 11:46:50
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
ja bij kop of munt wel!
sta jij soms voor een belangrijke keuze ofzo???? :P :P :P

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2] 3 4 5 ..8 9 10 11

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven