hr
jaargang -24 - laatste artikel 30-4 08:00 - 76048 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens

1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11

Ignorance is bliss

20-02-07 13:21:26
Blend
Oud Moderator

WMRindex: 3.111
OTindex: 13.725
S
@Giovanni
Wanneer kan je dan zeggen dat je tevreden bent?

Als je alles hebt wat je wilt? Klinkt al redelijk hebberig. En waar ligt dan de grens? Wanneer stop je met dingen willen hebben?

Ik vind juist dat ik tevreden, totdat ik naar Afrika enzo kijk. Als ik dat zie, voel ik me bijna schuldig.

20-02-07 13:32:07
Hoskeu
Erelid

WMRindex: 276
OTindex: 5.455
@Blend
Dat bedoel ik met mijn voorgaande verhaal...
Dat is een materiele rijkdom die je dan hebt... waardoor jij je gelukkig waant
(EDIT: nouja "waant" is mischien een beetje hard uitgedrukt... laat ik zeggen, dat je denkt daar gelukkig door tezijn... dan laat ik even in het midden of het wel of niet zo is... want dat weet ik natuurlijk niet)...
Mischien zijn die mensen door hun "onwetendheid" op materieel gebied wel veel gelukkiger diep in hun hart...
Tuurlijk is niemand gelukkig als hij omkiept van de honger of de dorst... of dat je familie half uitgemoord is door rebellen en de rest die dat overleeft heef een week later door het regerings leger... maar dat zijn dan de extreme gevallen... ik bedoel de mensen die in hun eerste levens behoeften kunnen voorzien... die zijn mischien wel veel gelukkiger dan jij en ik...

Maakt het materieele dan gelukkig??... of zijn die mensen gelukkig omdat ze het materieele niet kennen??...
Dus door onwetendheid??...

20-02-07 13:50:45
Blend
Oud Moderator

S
@Hoskeu
Dat is dus wat het zo moeilijk maakt. Voor de 'gewone' westerling is het lastig om al die luxe op te geven en om als kluizenaar te gaan wonen zeg maar. Omdat we zo verwend zijn kan je eigenlijk niet meer terug, dus wij zouden ongelukkig worden als we al die materiële dingen moeten opgeven.

(Ga ik van uit, zeker weten doe ik het niet)

En idd, als je het niet kent, weet je niet wat je mist. Wat niet weet, wat niet deert.

Maar misschien worden die mensen in Afrika wel gelukkiger als ze een aantal van die 'luxe-goederen' kunnen gaan gebruiken.

20-02-07 14:10:26
Hoskeu
Erelid

Quote Blend:
@Hoskeu
En idd, als je het niet kent, weet je niet wat je mist. Wat niet weet, wat niet deert.

"Wat niet weet... dat niet deert...
Wat niet neukt... mastrubeert..."

Geen speld tussen te krijgen...:P

Quote Blend:

Maar misschien worden die mensen in Afrika wel gelukkiger als ze een aantal van die 'luxe-goederen' kunnen gaan gebruiken.

Dat is zo... dat weten we niet...
Maar ik twijfel er toch sterk aan... ik denk dat als je die mensen dure merkschoenen geeft of een computer dat ze het geen zak intereseerd... dat ze er echt niet gelukkiger van worden... om het even zwart wit te stellen...
Ik weet dat ik het zo uit het veband ruk... maar ik bedoel... als je het zo steld lees ik tussen de regels dat jij dus vind dat wij het beter hebben... en dat wil ik nou eigenlijk niet zomaar voor waar aannemen...
Wie vergallen de aarde... vervuiling en dergelijke??...
Als wij ook nog als hun zouden leven... hadden we een hoop minder problemen denk ik... dus wie is dan gelukkiger...
Moeilijk punt... omdat je het niet kan meten... ja kan niet zeggen van wij zijn zoveel cm of kilo gelukkiger dan hun...
Diep vanbinnen zijn die mensen mischien wel een stuk gelukkiger denk ik... die hebben mischien wel een veel grotere rijkdom...
Mischien wordt die rijkdom wel door ons afgenomen door hen te besmetten met de materieele denkpatronen... met het puur op bezit gerichte leven... het virus van hebzucht... zorgen dat je net iets meer dan je buurman hebt want dan kan je hem uitlachen...
Ik trek het puur voor de duidelijkheid even in het extreme... maar zo zie ik het wel in grote lijnen...

Als iedereen nou eens netals hun gingen leven... dan zouden een heeeeeele berg wereldproblemen opgelost zijn...
In een hutje op de hei om een kampvuurtje heen met het hele dorp... in je berenvel achter een konijn of een hert aan rennen...:P

Het enige probleem is dan als je honger krijgt dat je wat moet gaan zoeken of vangen om te eten...

Als iedereen als ons ging leven... dan zouden we een serieus probleem hebben... dan zou de olie binnen een paar maanden opzijn... dan zou de aarde binnen een paarmaanden onleefbaar zijn en zou je de zeespiegel bijna zien stijgen waar je bijstaat...
Het is maar een klein deel van de wereld bevolking die als ons leeft en het meeste verbruikt/misbruikt van de aarde...

Zo zie ik het eigenlijk...
Of dwaal ik af??...

20-02-07 14:15:43
puppy
Erelid

WMRindex: 727
OTindex: 6.557
Offtopic:
heerlijk die gesprekken tussen Blend en Hoskeu :D

20-02-07 14:22:43
Blend
Oud Moderator

S
@Hoskeu
Nou ik zeg niet dat wij (westerlingen) gelukkiger zijn dan zij (bv. Afrika), ik denk alleen dat we al zo verpest zijn door de consumptiemaatschappij dat we niet meer zonder kunnen.

Idd, als we allemaal in een hutje op de hei gaan zitten zullen er minder problemen zijn dan als we allemaal met een SUV door de hei scheuren.

Ik geef je volledig gelijk dat zij niks hebben aan een pc of dure merkschoenen, maar ik denk dat ze wel wat hebben aan een goed werkende waterpomp. Of gewoon een werkstuk/tuig om het land beter te bewerken (dan hoeft het geen 300pk tractor te zijn, maar gewoon iets voor achter een os ofzo).

Ik vermoed ook dat zij gelukkig zijn (even buiten de erge hongersnoden om) Maar wat je al aangeeft, hoe meten we dat?

Kennen zij het woord tevreden wel? Of geluk? Voor hun is het gewoon in leven blijven.

Bij ons is het een auto van 40k er nog dikker uit laten zien.

20-02-07 14:24:52
Giovanni
Oudgediende

WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
In die arme landen willen ze geen luxe artikelen, maar eten. Het is toch niet normaal dat ouders hun kinderen overleven in die landen.
@Blend-Ik ben tevreden, omdat ik al mijn rekeningen kan betalen, ik heb een baan, een dak boven mijn hoofd een auto en hou nog over om te sparen en ook nog wat om te geven aan hen die helemaal niets hebben.

20-02-07 14:27:44
Blend
Oud Moderator

S
@Giovanni
Moet je perse een auto hebben?
Kan je huis niet een maatje kleiner?
Zijn al die dingen waarvan je rekeningen ontvangt wel perse nodig?

Geef eens eerlijk antwoord op deze vragen. Je hoeft ze hier niet neer te zetten, denk er maar gewoon over na.

Als er op 1 van die vragen een Nee kan worden ingevuld dan kan je dus met minder ook gelukkig zijn.

Dus wat is geluk/tevredenheid?

20-02-07 14:41:05
Hoskeu
Erelid

@Blend
Klop naar mijn mening helemaal wat je zegt...:ja

Die mensen hebben recht op leven en gelukkig zijn netals jij en ik... dus idd mensen die honger hebben vind ik dat we moeten helpen...
Maar hoe ga je die mensen helpen??... dat is nog niet zo simpel...
Hoe moet je dat aanpakken op een manier dat je hen helpt... op een manier dat ze er blijvend wat aan hebben??...
Maar dan wel... zonder hen te verpesten of besmetten met het hebzucht virus en onze westerse normen en waarden opteleggen van roofbouw(landbouw)/uitputting van de aarde en het vergallen van de aarde??...

Moeten we ze les geven in landbouw??...
Ja zeggen die ondwikkelings werkers... want dan kunnen ze mee gaan doen in het hebzucht spelletje en zich uit laten buiten voor een paar centen... zodat wij bij valentijn een chocolaatje aan het vrouwtje kunnen schenken... om maar even een voorbeeld te geven...
Ik denk dat "wij" daar voor moeten waken... ik schaam me er regelmatig gewoon voor... dat ook ik er aan meewerk...
Helaas weet ook ik niet hoe dat helpen moet... wat de beste manier is... als ik dat wist had ik wel een organisatie opgezet... de UN en het rode kruis een brief geschreven...
Maar ik kom er niet uit hoe dat zou moeten... als iemand per ongeluk het ei van columbus heeft... mag die mij gerus een berichtje sturen...
(opzich mag iedereen mij een berichtje sturen... maar iemand die de oplossing heeft voor al de wereld problemen zeker:ja...)

Dus ik vind het een hele moeilijke kwestie allemaal...

Mijn conclusie die ik gemaakt heb voor mezelf...
Mischien zijn mensen die heel sober in onderondwikkelde gebieden leven wel gelukkiger als "ons rijke westerlingen"... mischien moeten die medelijden hebben met ons... dat wij besmet zijn geraakt met het hebzucht virus... dat we nu niet meer zonder kunnen... dat "wij westerlingen" over het algemeen geluk zoeken in bezittingen...

EDIT:
Met het geluk zoeken in bezittingen bedoel ik "ik ben gelukkig want ik heb een duurdere auto dan de buurman" of "ik ben gelukkig want ik heb een zwembad in de tuin die net een meter langer is als die van mijn collega"

EDIT2:
Jullie moeten eens niet zo snel typen... eer ik klaar ben met een post zijn jullie er al een aantal verder...
Of ben ik zo lang van stof??... (ik weet het... stomme vraag:P...)

20-02-07 14:49:51
Giovanni
Oudgediende

Voor mij is tevredenheid, wat ik al beschreven heb.
Geluk is voor mij hetzelfde.
Ik kan best zonder auto, of al die dingen waar ik rekeningen voor moet betalen, of huis (huurflat), maar ik heb ze nu eenmaal, dus ben ik daar gelukkig en tevreden mee. Zeker als ik het vergelijk met sommige mensen in dit land of de landen om me heen.

20-02-07 14:56:20
Hoskeu
Erelid

@Giovanni
Naar mijn mening zit er verschil in gelukkig zijn en tevreden zijn...
Tevreden dan vind je het wel best zo...
Gelukkig is meer dan tevreden... dat kan ik niet beschrijven... dat is vrolijk zijn... dat niets je meer kan deren... dat je inwendig altijd een glimlach hebt... dat niets je meer pijn kan doen... en dat dan maal honderd ofzo...

Ik heb het hierboven overgens niet over mensen die honger lijden... maar mensen die gewoon niets hebben en niet beter weten... ergens in afrika ofzo wonen en nognooit zo een "westerse bleekneus" gezien hebben... als ik spreek over dat ze naar mijn idee waarschijnlijk gelukkiger zijn als de gemiddelde Europeaan...
(Ja ik ben zelf blank dus mag ik van westerse bleekneus spreken...:ja:P)

20-02-07 14:58:43
Blend
Oud Moderator

S
@Hoskeu
Je bent niet lang van stof hoor:)
Een tip: Ga het bundelen:P

Je hebt helemaal gelijk dat we hier meer kijken wat het allemaal kan en hoe groot het is, liefst groter dan die van de buren.

Maar ik gaf al aan dat we ook niet zonder dat kan, als ik alles zou moeten opgeven en alleen een paar geiten en een houten/klei hutje mag hebben. Dan zou ik ongelukkig worden. Terwijl die mensen in Afrika misschien wel gelukkiger zijn dan ons in die hutjes.

Kwestie hoe we opgegroeid zijn, het virus wordt met de paplepel ingegoten.

En DE manier voor hulpverlening is er volgens mij niet. Er zit altijd wel at selfinterest bij. Helaas..

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet zo'n geweldige ben in dat opzichte hoor. Ik heb ook een auto, vind een plasma tv ook mooi. Maar het hoeft niet, maar is wel makkelijk.

Verwend....

20-02-07 15:02:22
Giovanni
Oudgediende

Het is ongelijk verdeeld in deze wereld, helaas, het is niet anders.
Ik ga nokken, moet naar de dokter, pijn in de rug. Ziektewet? :nee

20-02-07 15:13:08
oplk
Senior lid

WMRindex: 262
OTindex: 320
Wnplts: Baarn
S
Er zijn bepaalde dingen die ik niet zou willen weten. Ik zou bijvoorbeeld absoluut niet willen weten wanneer ik zou sterven. Laat dat maar onverwachts komen!

Zoals in vorige posts gezegd is, denk ik ook dat ik niet meer zonder sommige matariele dingen kan. Maar als ik ze nooit gehad had, zou ik denk ik ook gelukkig kunnen zijn.

Ik denk niet dat kennis direct gelukkig maakt, maar om nou te zeggen dat het ongelukkig maakt...

20-02-07 15:13:24
Hoskeu
Erelid

@Blend
Ik ben helaas ook met de paplepel besmet met het hebzucht virus... ook ik heb idd een auto... en ik kan niet meer zonder om te functioneren in deze maatschappij
Ook ik heb een computer... doe mee in de hebzucht maatschapij... ook ik heb chocolaatjes gekocht voor het vrouwtje bij valentijn...
Maar ik ga me er de laatste jaren steeds schuldiger om voelen... ik ga me er op den duur serieus voor schamen...

Over dat hutje van hout/klei... ik kan me voorstellen dat je niet weet wat je overkomt... ik zou het ook niet weten als ze me een speer geven en ga maar een zwijntje voor aant spit vangen...
Maar ik zou dat toch stiekem wel eens willen proberen... mischien dat ik af kan kicken van het hebzucht virus... en daarna niets anders meer wil...

Ik zou graag wat willen beteken voor de wereld... mensen aan het denken zetten... proberen de wereld wat eerlijker en integerer te maken... maar ik ben er nog niet uit hoe...
Ik heb ook op dit moment nog grote problemen met het opgeven van onze westerse normen en waarden waarmee we de wereld flink aan het vergallen zijn...
Maar als je dat wil... moet je volledig uit de maatschapij stappen... dat valt niet mee... en ik zie het ook nog niet helemaal zitten zegmaar... het is ook nog eens zo... dat je dan waarschijnlijk alleen maar minder mensen berijkt en wakker kan schudden...

Ik heb mijn doel nog niet gevonden... en kan dus helaas nog geen gerichte koers uitzetten...

20-02-07 15:22:05
oplk
Senior lid

WMRindex: 262
OTindex: 320
Wnplts: Baarn
S
Als we nu eens gaan kijken naar dieren. Deze weten niks, maar volgen gewoon hun instinct. Zijn zij dan gelukkig?

20-02-07 15:22:41
Blend
Oud Moderator

S
@Hoskeu
Ik denk ook niet dat je uit deze maatschappij kan stappen. Of je je moet idd naar Afrika gaan ofzo en bij zo'n stam gaan wonen.

Als je alles opgeeft wat westers is en je blijft hier dan kan je niet leven.

In zo'n stam in een ver land, zorgt het hele dorp voor het eten. Iedereen heeft zijn taak/funcite. Samen zorgen ze dat ze overleven.

Dat moet je hier in het westen niet proberen.

20-02-07 15:36:52
Hoskeu
Erelid

@Blend
Mischien helemaaaaal niet verkeerd... eens een paar jaar "stage lopen" bij een medicijnman van zo een plaatselijke stam ergens in donker afrika... dat je hun normen en waarde leert... leert begrijpen hoe het is zonder die westerse rijkdom... en hun rijkdom leert zien...

Ik denk dat je dan best anders tegen het leven aan gaat kijken...

Offtopic:

Staan die plaatselijke medicijnmannen in het telefoonboek of de gouden gids... kan ik ff bellen of ze nog een "stageplaats" vrij hebben... of zouden ze al mail hebben daar??...:P

20-02-07 15:43:07
Blend
Oud Moderator

S
Offtopic:
@Hoskeu
Niet mail, wel meel8-)
Wie weet, elke 4 jaar verplicht een jaar Afrika:P

20-02-07 15:54:00
Hoskeu
Erelid

@Blend
Lijkt me best een interresant project... maarja... hoe kom je in contact??...
Uit een vliegtuig springen midden boven donker afrika... en dan hopen dat je er tegenkomt:P... voor je met je lompe westerse platpoten op een slang gaat staan of opgevreten wordt door een tijger ofzo...

Maarja... dan kom je eindelijk zo een volkje tegen... dan rijgen ze je aan een stok... hangen je boven een vuurtje... en maken er een feestmaaltje van als je niet uitkijkt...
Dus nog maar even niet naar afrika...:nee

20-02-07 18:00:28
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Giovanni:
In die arme landen willen ze geen luxe artikelen, maar eten. Het is toch niet normaal dat ouders hun kinderen overleven in die landen.
Blend-Ik ben tevreden, omdat ik al mijn rekeningen kan betalen, ik heb een baan, een dak boven mijn hoofd een auto en hou nog over om te sparen en ook nog wat om te geven aan hen die helemaal niets hebben.

Hoe men zich daarin vergist..
Kijk maar eens naar de steeds groeiende markt van de mobiele telefonie in menig Afrikaans land..

Alsof elke minder bedeeld mensch alleen maar aan eten denkt -

21-02-07 09:06:53
Blend
Oud Moderator

S
@heraux
Nou, als je minderbedeeld bent (in opzichte van dat je minder spullen en luxe hebt, is eten en een dak boven je hoofd wat er op de eerste plaats komt)

Kijk voor de gein (of serieus) hier ff naar, onze beste man Maslow

21-02-07 09:10:02
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Ja, DE pyramide..
sorry dat ik even adrem afrem..
Die pyramide - wat klopt hier niet?

21-02-07 09:20:29
Blend
Oud Moderator

S
Voor diegene die denken, ik ken die pyramide ergens van, maar de gedachte dwalen gelijk af naar Egypte.

hier een beetje uitleg over de beste man

11-04-07 15:26:55
Blend
Oud Moderator

S
Soms wil je dingen niet weten.

Maar kom je er eindelijk achter dan ben je blij het te weten. Echter het kan ook de andere kant opgaan, dat iets graag wilt weten, maar dat een antwoord krijgt die niet leuk is.

(om maar weer wat ouwe koeien uit de sloot te halen(A))

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven