hr
jaargang -23 - laatste artikel 8-5 10:00 - 74506 artikelen - nu online 46 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 2 3 4 .... 10 11 12 [13] 14 15 16 300 301 302 303

SamuiAxes Off Topic shit-

13-01-13 13:46:28
nietmeer
@Kristel: Ik moest het wel tot iets persoonlijks maken omdat het dat ook was, zie ook mijn reactie naar Taz. Dat jij het op de toekomst betrekt is natuurlijk jouw voorrecht. Ikzelf heb niets met het beïnvloeden van de toekomst middels uitspraken. Ik geloof niet dat de kans dat ik morgen een been breek groter is dan wanneer ik dat vandaag niet gezegd zou hebben.

Ik ben bekend met de z.g. Self-fulfilling Prophecy en de Self Defeating Prophecy theorieën, maar die hebben meer te maken met de beïnvloedbaarheid van je state of mind dan dat er een voorspellende werking vanuit gaat. Dus nee, ik geloof niet zo erg in het afroepen van onheil over jezelf door het doen van uitspraken, (even afkloppen :)).

13-01-13 13:49:46
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
En toch ben ik het met SamuiAxe eens. Het is bedoeld als acceptatie wat je overkomen is en wat méér onrust zou geven om er nog tegen te vechten dan om verder te gaan met je leven.

13-01-13 14:24:55
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
SamuiAxe: mijn eerste reactie was niet persoonlijk zie vorige reactie.

13-01-13 15:33:43
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
nou, sommige voorspellende uitspraken hebben een redelijk effect op het eventuele beoogde resultaat..

maar dat laat ik eerst even inweken
kom ik daarna met een actueel
(misschien doodgeknuppeld actueel)
voorbeeld.

13-01-13 15:36:05
Lennox
Oudgediende


WMRindex: 8.290
OTindex: 1.340
@Kristel: SamuiAxe: @allone: Zonder me helemaal in de conversatie verdiept te hebben (en misschien sla ik de plank dus wel volledig mis) doet mij dit denken aan een mooie uitspraak die volgens mij alles omvat, namelijk de volgende :

Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, de kracht om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen en de wijsheid om het verschil tussen beiden te bepalen.

Ook als ie hier niet van toepassing is, dan nog is ie mooi toch :).

13-01-13 15:37:29
nietmeer
@heraux: Mooi gezegd, maar ik denk dat jouw voorbeeld er eentje uit het boek van de Self-Fullfilling Prophecy zal zijn. Ik wacht rustig af :)

13-01-13 15:42:44
nietmeer
@Lennox: Ik ken hem, hij is idd mooi. Ook sluit een stukje in deze spreuk aan op wat ik probeer te zeggen: ""..de kracht om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen" zou (voor mij!), een andere verwoording kunnen zijn voor wat ik bedoel met "Het is zo het is".

13-01-13 15:43:07
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
nou, je waarschuwd voor iets..
en dan gebeurt het

1. omdat de kans groot is dat het gerelateerd is

2. of omdat mensen de voorspelling serieus nemen of het gebruiken om hun agenda te vorderen.

neem maar een paar actualiteiten

Financiele krisis
- aanpassend gedrag leid tot bezuigingen
leid tot ontslagen - leid tot koopgedrag
leid tot ??
Sociale krisis - verlopen gedrag wordt zichtbaar gemaakt - de ene past zich aan - de ander ontkent - de ander profiteerd

De media heeft hier een grote rol in
Want de media maakt verschijnselen
zichtbaar (of niet?)

13-01-13 15:50:21
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Of niet ..

MAar het betaald goed!

13-01-13 15:58:37
nietmeer
@heraux: De media heeft een zeer grote rol hierin denk ik. Zij hebben immers de macht. Als er op tv gewaarschuwd wordt voor een aanstaand tekort op zeeppoeder dan kun je er donder op zeggen dat binnen no time de zeeppoeder overal uitverkocht is. Dit heeft weinig te maken met voorspellen, een kind kan dan voorspellen dat zoiets zal gebeuren.

Als ik iemand die altijd dronken achter het stuur zit waarschuw dat hij zich nog weleens het ziekenhuis in zal rijden, dan is die kans ook zeer groot aanwezig. Niet omdat ik het gezegd heb, maar omdat ik de consequentie van zijn gedrag kan inschatten. Niks mystieks aan :nee

Het zeggen dat ik morgen mijn been zal breken, (als ik 'm even van Kristel mag lenen), zal er per definitie niet toe leiden dat ik morgen mijn been daadwerkelijk zal breken. Breek ik mijn been morgen dan zou je wellicht van een Self-Fullfilling Prophecy kunnen spreken. Ben ik daarentegen morgen extra voorzichtig omdat ik bang ben dat ik mijn been zou kunnen breken en ik overleef de dag zonder hem gebroken te hebben, dan zou je kunnen spreken van een Self-Defeating Prophecy.

Mensen met Hypochondrie denken dat ze kanker hebben als ze een bultje vinden. Als het dan eens voorkomt dat ze inderdaad kanker hebben dan zeggen ze "Zie je wel?!". Tja, als je maar lang en vaak genoeg iets roept dan krijg je vanzelf weleens gelijk, een stilstaande klok heeft ook twee keer per dag gelijk...
.


13-01-13 15:59:53
nietmeer
@heraux: Leuk schepje :D

13-01-13 16:30:41
Lennox
Oudgediende


WMRindex: 8.290
OTindex: 1.340
samuiaxe: Voor mij ook :). Maar zoals gezegd, ik heb de context niet helemaal meegekregen.

13-01-13 18:30:33
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.916
OTindex: 90.857
@Lennox: ja, heel mooi.. :)
ik kende hem al, maar t is altijd goed om hem weer te lezen,

en hij is voor twee derde van toepassing :P
want we hadden over het accepteren van een situatie die 'is zoals hij is' en die niet verandert kan worden.

en dan geeft die acceptatie ook een gevoel van vrede,
terwijl als je je verzet tegen 'dat wat is' dan geeft dat alleen maar onnodige onrust.






13-01-13 18:41:39
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
[quote=@allone]@Lennox: we hadden over het accepteren van een situatie die 'is zoals hij is' en die niet verandert kan worden.
Zelfs al kan die nog wel veranderd worden moet je je eerst afvragen of je daar wel gelukkiger van wordt

en dan geeft die acceptatie ook een gevoel van vrede,
terwijl als je je verzet tegen 'dat wat is' dan geeft dat alleen maar onnodige onrust.

13-01-13 18:52:16
Lennox
Oudgediende


WMRindex: 8.290
OTindex: 1.340
@ledi: Da's inderdaad een mooie en niet onbelangrijke aanvulling. Het is zinloos om iets alleen maar te veranderen puur omdat het kand. De verandering moet wel wenselijk zijn natuurlijk en daar gaat de spreuk een beetje aan voorbij :).

13-01-13 18:55:27
nietmeer
Hoe dan ook, ik vind het welletjes voor vandaag, ik ga pitten, morgen weer vroeg dag, broodjes wegbrengen :D Welterusten en iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage(n) van vandaag!

13-01-13 19:20:28
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
SamuiAxe: Trusten Sammie - misschien ouwehoeren we nog even door zodat jij morgenochtend wat te lezen hebt. _O-

13-01-13 19:27:26
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Er zijn situaties die wel veranderd kunnen worden.. maar dat willen we niet..

vanwege..

13-01-13 21:55:01
Lennox
Oudgediende


WMRindex: 8.290
OTindex: 1.340
samuiaxe: Ondertussen lig je al lang en breed te snurken denk ik, maar toch zeg ik nog even welterusten :). Ps. Was de pizza lekker?

13-01-13 21:56:27
Lennox
Oudgediende


WMRindex: 8.290
OTindex: 1.340
Euhm....om mij onduidelijke redenen is mijn bericht ineens drie keer achter elkaar weergegeven. Da's niet omdat ik stotter, aantallen wil maken of bij samuiaxe aan wil dringen op antwoord over de pizza 8O. Een van de drie berichtjes verander ik in deze teks en de derde laat ik dan maar leeg. Dan is er in ieder geval nog wat afwisseling in plaats van steeds dezelfde posting :).

13-01-13 21:56:47
Lennox
Oudgediende


WMRindex: 8.290
OTindex: 1.340
Leeg dus :).

13-01-13 23:47:10
nietmeer
"Het is zoals het is" is voor mij een uitspraak die ik doe als er dingen gebeuren die ik met geen mogelijkheid kan veranderen. Het feit dat mijn moeder aan het dementeren is, bijvoorbeeld. Ik kan dat niet terugdraaien en zal moeten accepteren dat het zo is en niet anders te maken is. De dood van een familielid, gewoon, de onomkeerbare dingen. Dus ook als iemand zonder werk komt te zitten. Diegene heeft er niet om gevraagd dat het crisis is en het bedrijf failliet gaat...maar het is zoals het is en je zult er mee moeten dealen of je wilt of niet!In sommige situaties kan het nog verbeteren, zoals het laatste voorbeeld...iemand kan ander werk vinden. Maar in geval van dementie , dood of terminale ziekte......Tja....het is zoals het is!

13-01-13 23:55:02
nietmeer
@Lennie: Goeiemorgen! En ja, ik ben het met je eens, maar dat wist je natuurlijk al :)

13-01-13 23:56:18
nietmeer
SamuiAxe: Goeiemorgen lieverd! (L) en ja, ik wist dat je het met me eens zou zijn, natuurlijk!

14-01-13 01:09:57
nietmeer
@Lennie: Wij zitten gewoon in veel gevallen op dezelfde golflengte, dat heb je, of dat heb je niet. Met @allone bijvoorbeeld heb ik dat veel minder, hoewel ik ze er zeker niet minder om mag, dat staat er geheel los van. Maar soms is het lekker als je gedachten/gevoelens overeenstemmen met deze of gene, je kunt je schild laten zakken en hoeft niet altijd heel diep na te denken alvorens hier wat kletskoek neer te pennen :P

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 10 11 12 [13] 14 15 16 300 301 302 303

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven