hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 32 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 2 3 4 .... 207 208 209 [210] 211 212 213 300 301 302 303

SamuiAxes Off Topic shit

15-04-14 14:23:29
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.580
OTindex: 7.907
Ik heb het weer achter de rug! De orthopeed zei achteraf dat het gewricht helemaal naar de ratsmodee was.
En nu maar revalideren...

15-04-14 15:58:07
omabep
Oudgediende


WMRindex: 10.700
OTindex: 3.186
Gelukkig heb je het overleeft, nu maar hopen dat de revalidatie ook zijn vruchten af gaat werpen. Succes hoor *)

15-04-14 18:57:24
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.580
OTindex: 7.907
@omabep: Tnx!

15-04-14 19:27:37
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.856
OTindex: 90.703
@venzje: fijn dat alles goed gegaan is,
niet zo fijn dat het gewricht er zo slecht aan toe was..
maar ik hoop dat het uiteindelijke resultaat goed is :) *)

16-04-14 00:29:48
nietmeer
@venzje: Revalideer met succes! Hou ons op de hoogte war betreft je vorderingen, aub! Alle sterkte en succes gewenst!!(F)(F)(F)

16-04-14 00:32:42
nietmeer
@Lennie: Hee lieverd! Wat zie ik je weinig online tegenwoordig :( Drukdrukdruk? Of andere sores? (Hoop 't niet, alles goed met je ouders?) *)

16-04-14 00:34:38
nietmeer
@venzje: Veel succes met revalideren kerel! Mooi dat het achter de rug is, geen problemen met slapen gehad de eerste nacht?

16-04-14 07:43:05
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.580
OTindex: 7.907
SamuiAxe: Slapen op een volle intensive care lukt alleen met oordopjes: de hele nacht gingen er alarmen af. Gelukkig heb ik die standaard in mijn toilettas. En met wat opiaten en het bed in 'strandstoelstand' was het wel te doen. Telkens een paar uurtjes achter elkaar.
Ik ben op dit moment nog erg afhankelijk van pijnstillers, maar ik merk al vooruitgang. En ik heb er tenminste mooi weer bij! :)

16-04-14 08:41:27
nietmeer
@venzje: '...ik merk al vooruitgang...'

Prima! ok

16-04-14 13:53:06
nietmeer
Je wilde van mij weten waarom ik zei dat mensen geen vlees nodig hebben, correct?

Nou, er zijn verschillende aanwijzingen in ons eigen lichaam te vinden die erop duiden dat wij geen omnivoren zijn.

Ten eerste is het spijsverteringsstelsel van mensen en andere herbivoren 10 tot 12 keer zo lang als het lichaam. Bij omnivoren is dit 4 tot 6 keer. Vlees moet namelijk veel sneller het lichaam verlaten dan planten omdat het eerder vergaat. Omnivoren en carnivoren poepen het vlees dus uit vóórdat het te bedorven is om er goede voeding uit te halen. Bij herbivoren is dat niet zo. Omnivoren en carnivoren kunnen bovendien veel dingen verteren, die wij niet kunnen verteren.

Ons gebit is ook een duidelijk signaal. Onze hoektanden zijn bot en onze snijtanden zijn breed, plat en gevormd als een soort schop, net als bij andere herbivoren. Omnivoren hebben kortere, puntigere snijtanden, die lijken op die van carnivoren. Ons gebit is gemaakt om planten te snijden en te malen, niet om stukken vlees af te scheuren.

Mensen worden ziek van rauw vlees. Omnivoren en carnivoren kunnen bacteriën zoals salmonella prima verdragen.

De levensverwachting van vegetariërs ligt gemiddeld acht jaar hoger dan die van vleeseters.
Vegetariërs worden onder andere aanzienlijk minder door hartziekten, kanker, nierfalen en diabetes type 2 getroffen.

Mensen denken vaak dat zij omnivoren zijn, omdat ze andere mensen vlees zien eten. Ze houden daarbij geen rekening met factoren zoals cultuur, gewoonte en opvoeding.

16-04-14 14:03:46
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.643
OTindex: 28.417
Strudel: Gek genoeg worden een aantal, de meeste, van je argumenten juist gebruikt om aan te tonen dat mensen, primaten in het algemeen, juist wel omnivoren zijn. Ook chimpansees eten vlees als ze het te pakken kunnen krijgen.
Lees ook dit

16-04-14 14:12:11
nietmeer
@Emmo: Ben het eens met Emmo. Wij zijn van huis uit wel degelijk omnivoren, zelfs met een voorkeur voor vlees! Pas later in de evolutie zijn wij meer plantaardig voedsel gaan eten, zo ongeveer sinds wij zaaien en oogsten i.p.v. rondscharrelden om wortels en noten te zoeken.

Onze hoektanden zijn veel langer geweest dan ze nu zijn en tot op de dag van vandaag hebben wij knipkiezen die speciaal bedoeld zijn om vlees in stukjes te 'knippen'. Onze voorouders jaagden om het vlees en vet omdat plantaardig voedsel niet voldoende energie leverden om te floreren. Ik heb ergens gelezen dat onze hersenen nooit zo groot hadden kunnen worden als onze voorouders geen vlees zouden hebben gegeten, dan zouden we niet de intelligentie bezitten die we nu hebben :nee

En zo zijn er veel voorbeelden te vinden die er op wijzen dat wij wel degelijk omnivoren zijn. Dat men tegenwoordig ook als vegetariër fatsoenlijk kan eten staat daar los van. Al dan niet vegetariër zijn is een keuze die ieder voor zich moet maken. Je mag daarbij bijna elk argument gebruiken, behalve dat wij mensen eigenlijk herbivoren zijn, dat is gewoon niet waar :nee

16-04-14 14:12:20
nietmeer
@Emmo: Chimpansees misschien, Gorilla's dan weer niet. Chimpansees eten vlees om dezelfde reden dat wij het doen: ze vinden het gewoon lekker. Maar of ze het ook nodig hebben...

Goede bron trouwens, Padro op startpagina.nl

SamuiAxe: Wij zijn onze voorouders niet. Maar je hebt eigenlijk je eigen vraag al beantwoord. Je vroeg mij om uit te leggen dat wij geen vlees nodig hebben om te overleven. Inderdaad. In ieder geval kunnen wij tegenwoordig heel fatsoenlijk leven zonder het eten van vlees.

Welke keuze mensen maken laat ik aan henzelf.

Laatste edit 16-04-2014 14:19

16-04-14 14:22:22
Loek
Oudgediende


WMRindex: 1.758
OTindex: 19.409
sterker nog, afhankelijk van waar het menselijk ras evolueert - extreem koude klimaten waar het dieet tot 100% uit vlees bestaat, tot hindi die al duizenden jaren geen vlees eten, is ook het verteringsstelsel aangepast.
de mens is uniek omdat wij ons eten bereiden. als je zegt dat de mens geen vlees moet eten omdat het evolutie technisch niet klopt, dan moet je ook je aardappelen, boontjes etc. rouw eten.

er zijn diverse redenen voor mensen om vegetarische te zijn. sommige zijn goed en andere vind ik flauwe kul

Laatste edit 16-04-2014 14:23

16-04-14 14:24:38
nietmeer
Strudel: Lees even terug in het topic: Ik vroeg waarom je zegt dat de mens geen omnivoor is, ik vroeg duidelijk niet of je van enkel vegetarisch eten kunt leven :nee Zelfs ik weet dat je zonder vlees kunt leven, mits je voldoende supplementen inneemt :) Je hebt mij er niet van kunnen overtuigen dat mensen herbivoren zijn :neeNog even dit:

'Het is een feit dat onze voorouders meer dan een miljoen jaar (en wellicht gedurende 2 of 3 miljoen jaar) bijna zeker hebben geleefd van de jacht en het verzamelen van voedsel. Hoewel de ontwikkeling van de landbouw en de dramatische opkomst van beschavingen in de afgelopen 5 tot 10.000 jaar dat meestal verdoezelen.

Zij hebben een geweldig succes gemaakt van dat verzamelen van eetbare gewassen en van de jacht. Veel van onze fysieke kenmerken en enkele van onze diepst ingewortelde emotionele eigenschappen komen dan ook voort uit onze lange carrières als jager. We kunnen wel stellen dat van de laatste miljoen jaar van de evolutie tot tweebenige hominiden, waarschijnlijk 99% van hun tijd door onze voorouders werd doorgebracht als jager.'
-Bron-

.
Laatste edit 16-04-2014 14:29

16-04-14 14:37:26
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.643
OTindex: 28.417
Strudel: Chimpansees/gorilla's klopt. Gorilla's zijn pure herbivoren.

Wat betreft de bronkeuze: Heel simpel één van de eerste die ik vond, plus, belangrijker, to the point en simpel en duidelijk geschreven.
Hier een aantal andere links:
één
twee
drie
Ik zo vlot geen vergelijkbare Nederlandstalige bronnen vinden.

16-04-14 14:52:56
nietmeer
@Emmo: Wikipedia geeft ook een goede uitleg.

18-04-14 01:29:32
nietmeer
SamuiAxe: Ja, ik ben er de laatste tijd wat weinig. Niet dat ik het nou zo druk heb, maar ik heb al een paar weken last van mijn rug. Gezien mijn verleden met rugpijn ben ik natuurlijk heel voorzichtig! Ik kan niet lang achter elkaar zitten, een half uur is wel de limit, wil ik er geen last van hebben de volgende dag. En dus werk ik ook ergonomisch.....alleen op de daldagen, woensdag en vrijdag dus. Het huishouden doe ik in stukjes en beetjes, met hulp van mijn Lief, die het stofzuigen, dweilen en het verschonen van het bed voor zijn rekening moet nemen...En het moet gezegd: Dat doet hij met liefde...Plezier is een groter woord....:P
Verder heeft mijn schoonvader afgelopen week een klein herseninfarct gehad, is er de vraag of mijn moeder nog heel veel langer thuis kan blijven wonen, want ze gaat flink achteruit...en zo sukkelen we maar een beetje aan de laatste weken....Ik heb ze wel eens leuker gehad! :(
Dus heb ik niet altijd zin en/of tijd om hier op WMR mijn mening te komen geven...Sommige onderwerpen lijken dan in één keer triviaal...dan denk je: Jeez, waar maak je je druk om?? Zoiets...
Maar aan de andere kant ben ik dan wel weer blij als ik hier ben, mijn gal kan spuien, met jullie over dingen kan praten en meer van dat! Dus ik ben gewoon heel blij dat ik jullie heb!!(L)

18-04-14 01:52:58
nietmeer
@Lennie: Mmm... Je krijgt het inderdaad redelijk voor de kiezen de laatste tijd. En natuurlijk heb je gelijk, we maken ons hier vaak druk om niets, vergeleken met de eigen sores die we soms hebben. Ik had dat heel sterk na het overlijden van Martijn! Dan dacht ik weleens, 'Man, wees blij dat je jezelf niet over belangrijker zaken hoeft op te winden!'... :? Zeg, als je last van je rug blijft houden, ga dan eens naar een chiropractor, je weet dat ik daar geweldig baat bij heb gehad :ja Indertijd heb ik een onderzoekje gedaan naar wie de beste, of althans als beste stond aangeschreven in Nederland. Dat bleek Dhr. Bakker uit Oisterwijk te zijn. Ik weet echt niet of hij nog praktijk heeft daar, maar dat moet eenvoudig uit te zoeken zijn. Zo ja, ga eens met die man, of een collega van hem, praten. Baat het niet, dan schaadt het niet. Verder natuurlijk sterkte met je rug en familiesores meid *)

18-04-14 02:10:29
nietmeer
SamuiAxe: Dank je wel, lieve Bossche Bol van me! *)
De pijn in mijn rug is terug te voeren naar een onbesuisde actie van mij twee weken geleden...Ik fietste naar het depot toe, ik fiets nooit langzaam, ik hou er een pittig tempo in, om het zomaar te zeggen. Ik kwam uit een paadje gereden, ging de bocht om....en daar stond in een keer een manneke van een jaar of twee met zijn loopfietsje! :(
Ik ging als een gek in de ankers, anders had ik het manneke echt overhoop gereden...Mijn fiets ging scheef, mijn lijf de andere kant in scheef en ik viel halveling van de fiets af..En blijkbaar heb ik daarmee een aantal spieren verrekt onder in mijn rug..

18-04-14 09:48:13
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.643
OTindex: 28.417
@Lennie: Je kunt je gelukkig prijzen dat je dat ventje niet ondersteboven gejakkerd hebt. Beter jij dan hij, toch?
In het vervolg misschien een beter voorzichtiger zijn misschien :)

18-04-14 16:07:54
nietmeer
Strudel:
Quote:
Ten eerste is het spijsverteringsstelsel van mensen en andere herbivoren 10 tot 12 keer zo lang als het lichaam.

Ik ben bang dat je hier de plank een beetje misslaat.
Quote:
Het Spijsverteringsstelsel bestaat uit een aaneenschakeling van buizen en holten van totaal 8-12 m lengte tussen mond en anus.
Bron
Ik zou dus tussen de 20 en 24 meter darm hebben? Nee dank je. Ik ben al een lange darm, ik hoef geen lange darm :nee

18-04-14 19:40:54
nietmeer
@Emmo: Ghehe....Toen ik de eerste dagen echt bijna niet kon lopen van de pijn heb ik toch echt wel eens gedacht: Ik had verdomme gewoon dóór moeten rijden....:P Maar dat meende ik niet echt hoor!:D

18-04-14 19:51:28
nietmeer
@Grouse: Met alle respect voor @Strudels overtuigingen, ze heeft het verontrustend vaak mis als het aankomt op beargumenteren waarom de mens een herbivoor zou zijn.... 8O

19-04-14 07:11:01
nietmeer
SamuiAxe: Ach, dat is niet zeldzaam.

Sommige mensen proberen de beste uitleg te verzinnen bij hun waarnemingen.

Andere mensen proberen de beste 'waarnemingen' te verzinnen bij hun overtuigingen.

De eerste groep noem je wetenschappers, de tweede noem je fundamentalisten. Je kunt leden van de ene groep vrijwel nooit leren om zoals de andere groep te gaan denken.

Maar wat ik je eigenlijk wilde vragen, klik. 'Dit jaar wordt El Nino weer actief'. Heeft dat nog effect op het weer bij jou?

Laatste edit 19-04-2014 07:11

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 207 208 209 [210] 211 212 213 300 301 302 303

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven