hr
jaargang -23 - laatste artikel 4-5 18:00 - 74492 artikelen - nu online 53 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 2 3 4 .... 80 81 82 [83] 84 85 86 300 301 302 303

SamuiAxes Off Topic shit

24-04-13 10:42:40
nietmeer
@allone: Oeps, verkeerd begrepen, maar geen nood, de link brengt uitkomst :jeej

'In de protestantse gemeenschappen wordt het laatste avondmaal gevierd gedurende het Heilig Avondmaal, ook wel maaltijd des Heren genoemd. Lutheranen gebruiken soms ongezuurd brood, maar de meeste protestantse kerken gebruiken gewoon brood. De uitgebreide vormen en riten die in het katholicisme rond de communie bestaan, zijn afwezig. De meeste protestanten vieren het avondmaal slechts enkele keren per jaar.'

Nee dus, nouja, of je moet deze viering een communie willen noemen :D

24-04-13 10:55:01
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.899
OTindex: 90.806
SamuiAxe: dank je, dat is idd heel anders..

maar ja, er zijn veel manieren om te 'communiceren' :P

24-04-13 19:58:51
nietmeer
@allone: Met dat communie-stukje bedoelde ik, dat het - net als wat ik van het eerste communie-gebeuren heb gehoord - allebei inhoudt dat je min of meer verklaart Christelijk te zijn en van plan te zijn dat te blijven, en het is toch beiden verbonden aan - inderdaad - voor het eerst mee mogen doen aan avondmaal of communie, of hoe je het wenst te noemen.
Hier zijn ze langzamerhand de kerk een beetje aan het "ont-ritualiseren", dat kan best jammer zijn. "Uit hygiëne-overwegingen" gaan er mini-bekertjes met wijn, dan wel druivensap rond, waarmee iedereen dus een eigen, los verpakte slok heeft. Die hygiëne-overwegingen lijken mij toch dubieus, en als er nou gewoon drie grote bekers rondgaan (de kerk is vrij groot, één zou tijden duren), zou dat toch een "we zijn samen één gemeente"-gevoel moeten oproepen, precies wat ze de laatste tijd proberen te kweken, met gethematiseerde prekenseries en het binnenroepen van vage studenten enzo.
En - wat dan minder erg is - ze vonden het toch jammer dat kinderen niet aan het avondmaal konden meedoen, en hebben toen maar besloten dat kinderen vanaf ongeveer zeven, acht jaar naar de jeugdouderling kunnen gaan, om een gesprek als "kinderbelijdenis" te krijgen en dan mee te mogen doen. Ik had het gedaan als ik die jeugdouderling niet zo'n rotmens had gevonden...
Ik geloof dat wij ongeveer eens in de zes weken avondmaal hebben, maar het is me niet goed gelukt dat uit papa en mama's agenda te bevestigen.

24-04-13 20:11:32
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.899
OTindex: 90.806
wortel: *)

quote net als wat ik van het eerste communie-gebeuren heb gehoord - allebei inhoudt dat je min of meer verklaart Christelijk te zijn en van plan te zijn dat te blijven,

niet helemaal, toen ik mijn "eerste communie" deed was ik pas 7 of 8 jaar oud, en heb toen zeer zeker niet verklaard altijd christelijk te zullen zijn ~ heb daar zelfs helemaal nooit over nagedacht.

maar ik geloof dat er - behalve doop en communie - nog een derde 'ritueel' is, waarbij je als volwassene nogmaals kunt bevestigen dat je katholiek bent en blijft.. ik denk dat dat het vormsel is

24-04-13 20:43:04
Lennox
Oudgediende


WMRindex: 8.290
OTindex: 1.340
@Lennie: From dusk till done was inderdaad ook goed, hoewel minder dan mijn 3 favorieten vond ik. Erg verrassend natuurlijk met die bizarre wending (ineens vliegen de vampieren je om de oren, dat had ik niet zien aankomen :)) en inderdaad veel humor. En dat jij pulp fiction zo slecht vond zeg 8O. Heeft voor mijn gevoel precies die mix van broeierige spanning, al die maffe losse verhaaltjes die samenkomen, dat bizarre en grappige dat voor mijn gevoel juist zo kenmerkend is voor tarantino. Maar daar kijk jij weer heel anders tegenaan dus. O ja, ik vond Jackie Brown trouwens ook erg goed, al was die weer van een heel andere orde.

24-04-13 20:53:18
nietmeer
@Lennox: Maar goed dat smaken verschillen he? :P

@allone: Ja, de Katholieken kennen ook het Vormsel. Dat doe je niet als je volwassen bent maar op de rijpe leeftijd van 11 of 12 jaar, als je in groep 8 zit meestal. Hoewel het steeds meer voorkomt dat de ouders niet meer voor het Vormsel kiezen. Er zijn trouwens ook steeds minder kinderen die de Eerste Heilige Communie doen. Maar ja, dat heeft natuurlijk te maken met de ontkerkelijking. En misschien ook wel met het slechte imago van de huidige katholieke kerk...Misschien dat de nieuwe Paus daar nog wat verandering in kan brengen.

25-04-13 11:25:29
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Ik zie kinderen wel de communie doen - maar toch ook weer omdat ze dan kadootjes krijgen - wel jammer dat ik me dan afvraag of ze bron dan nog wel kennen?

En zijn de kinderen dan nog wel zo 'heilig' ?

25-04-13 11:39:36
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
@heraux: En zijn de kinderen dan nog wel zo 'heilig' ?
---------------

Nee natuurlijk niet; dat wáren ze al nooit, behalve op die dag zelf misschien. :D

25-04-13 13:04:35
nietmeer
@ledi: Ghehehe....dat vergeet maar rustig! Ook niet op de dag zelf.......Mijn oudste deed zijn eerste Communie, mocht naar voren komen in de kerk om een paar vragen van de pastoor te beantwoorden. Het thema van die dag was: Samen delen. Dus de pastoor vraagt aan mijn zoon: Heb jij broertjes of zusje? Ja, hij heeft een broertje. Oh, zegt de pastoor, dan zul je wel je speelgoed en je snoepjes met hem delen? Nee hoor! zegt mijn zoon, zonder ook maar een spier te vertrekken.....Ik zakte lichtelijk onderuit in de bank en iedereen lachen natuurlijk! :D

25-04-13 13:12:42
MIADIA
Oudgediende


WMRindex: 5.428
OTindex: 6.483
Quote SamuiAxe:
@MIADIA: 'voor mensen die niet in god geloven is het wel frappant dat ze hem alleen maar goede daden willen toerekenen. maar dat brengt de wereld in onbalans...'

Euh, zonder mij in een geloofsdiscussie te willen werpen, waar vindt jij dat? Ik reken god niets toe, geen goede dingen en geen kwade dingen, simpelweg omdat er volgens mijn overtuiging geen god is. Het zijn de mensen die goede en kwade dingen doen, al dan niet in naam van hun geloof..


Ik was even heel erg aan het generaliseren. Ik wil jou persoonlijk deze overtuiging niet toerekenen, maar het valt me vaak op dat mensen roepen dat God niet bestaan want dan was er geen honger en geen oorlog en gingen de mensen van wie we houden ook niet meer dood of vul maar in

Wat dus betekend dat God voor deze mensen alleen maar de goede dingen in deze wereld regelt. Of anders bestaat hij niet.

Er zijn mensen die deze laatste theorie aanhangen. Dat is dan wel eerlijker dan hem te verwijten dat hij niet bestaat (wat volgens mij een tegenstrijdigheid is). Geen god, je maakt je eigen wereld.

Ik hang de theorie aan dat hij wel bestaat maar dat er ook ruimte is in deze wereld voor dingen die wij als mens niet willen en/of kunnen begrijpen.

Ik hou wel van een beetje mysterie :P

25-04-13 13:18:32
nietmeer
Tja, zo je weet geloof ik niet in een god, maar in elk religieus geschrift lees je dat hij zo'n goed persoon moet zijn. En daar zet ik dan altijd weer vraagtekens bij, want inderdaad, als god zou bestaan dan doet hij 't verrekte slecht! 8O Maarj a, als je dat zegt dan is het antwoord steevast dat zijn wegen ondoorgrondelijk zijn enzo. Kom ik ook niet verder mee, is hij er dan enkel om jou een leven na de dood te garanderen? Voor mij hoeft dat niet hoor. Maar ieder zijn ding hoor, ik heb er zeker geen last van, ieder mag van mij geloven wat hij wilt, ik vind het prima :ja

25-04-13 13:30:35
MIADIA
Oudgediende


WMRindex: 5.428
OTindex: 6.483
SamuiAxe: Mijn zusje wil er ook niet aan dat er een god is. Zij heeft problemen met het idee dat haar leven dan gestuurd is en dat ze dus niks zelf kan beslissen. Volgens mij ziet ze het verkeerd maar qua geloof/niet geloof komen we nooit verder. Maar ze is het liefste zusje dat ik heb, andersom hoop ik voor haar van ook (het helpt mee dat onze ouders maar 2 dochters hebben) en ze moet lekker doen wat ze zelf wil

Stiekem hoop ik dat ze nog eens tot haar zinnen komt, omgekeerd wenst ze dat voor mij :P

gek genoeg kent zij meer van de bijbel uit haar hoofd dan ik, maar zij heeft hersenen die dingen makkelijk onthouden

ik weet niet of god het nou zo slecht doet of dat de mensen zo makkelijk onder invloed zijn van het kwaad. soms denk ik dat het voor god ook dweilen is met de kraan open. nu wil ik natuurgeweld niet aan menselijk falen toerekenen, begrijp me niet verkeerd, maar oorlog om wat voor reden dan ook is zeker de mens toe te rekenen.

religieus geweld is hierin nog het ergst en dit kan ik ook nooit rijmen met de boodschap die vanuit de religie moet worden verkondigd. elke god die oproept tot kwaad is een duivel.

25-04-13 14:12:51
nietmeer
@MIADIA: 'gek genoeg kent zij meer van de bijbel uit haar hoofd dan ik, maar zij heeft hersenen die dingen makkelijk onthouden'

Dat is helemaal niet zo vreemd hoor, de meeste mensen die god afzweren of er niet in geloven hebben vaak een redelijke kennis van de geschriften. Als je niet weet waar het over gaat dan kun je iets ook niet met goed fatsoen afwijzen :) Ikzelf heb een katholieke opvoeding gehad en weet ook wel het e.e.a. van de bijbel, voor mij is het een sprookjesboek, meer niet....

25-04-13 14:24:06
MIADIA
Oudgediende


WMRindex: 5.428
OTindex: 6.483
SamuiAxe: in het algemeen niet zo gek, in haar geval wel. vind ik. Ze heeft niet meer studie gedaan dan ik in die materie, laat ik het zo zeggen.

zij was er met haar 15e wel klaar mee, ik ben toen nog bijbelstudies gaan doen en cathegesatie (rotwoord, kan het niet eens goed schrijven)om te weten wat nou verwacht wordt en of ik daar mee kan leven als belijdend lid van een kerk.

maar voor mij voelt het goed, haar doet het niks. maar zij kan teksten opdreunen en ik heb zoiets van: dat zoek ik dan wel weer eens op...

25-04-13 14:50:15
nietmeer
@MIADIA: Catechisatie :)

Och weet je, zo ik eerder zei, ik gun eenieder zijn geloof, voel jij jezelf er goed onder? Doen dan, simple as that :ja

25-04-13 14:57:53
MIADIA
Oudgediende


WMRindex: 5.428
OTindex: 6.483
SamuiAxe: Ik doe dat :ja

ik weet dat jij je weg ook hebt gevonden :ja als jij daar gelukkig mee bent (en ik neem aan dat je dat bent) moet dat zo zijn

25-04-13 14:58:42
Loek
Oudgediende


WMRindex: 1.758
OTindex: 19.409
ik kom me ook even mengen

@Lennie: katholieke kerken mogen zelf beslissen op welke leeftijd ze het vormsel afnemen, ik had het geluk (voor mij dan) dat mijn kerk dat op 18 jaar doet, daarom heb ik zelf bewust de keuze kunnen maken of ik wel of niet door wil met mijn geloof.
Ik sta daarom nog steeds achter die keuze dat ik mij heb laten vormen. hoewel ik wel steeds meer de connectie met de kerk- als instituut - begin te verliezen


25-04-13 15:03:51
nietmeer
@Loek: Dit is volgens mij jouw eerste bijdrage in dit knusse Offtopic-hoekje? Wees welkom! :D

25-04-13 15:06:54
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.899
OTindex: 90.806
Quote @MIADIA:
SamuiAxe: Mijn zusje wil er ook niet aan dat er een god is. Zij heeft problemen met het idee dat haar leven dan gestuurd is en dat ze dus niks zelf kan beslissen.
ik geloof ook niet in een god die ons leven stuurt.. "het probleem" is dat mensen zulke rare ideeen over god hebben ~ geen wonder dat ze niet in god kunnen geloven: in zo'n god kan ik ook niet geloven.
(en ja, ik geloof wel in god)..

idem dito met wat je daarvoor zei: dat god niet zou bestaan omdat er kinderen ziek worden/oorlog worden gevoerd/enz.. wat een logica 8-) daar is god niet voor verantwoordelijk,
ieder mens maakt zijn eigen beslissingen, en oogst die vrucht die hij zelf gezaaid heeft ..

25-04-13 15:14:03
nietmeer
@allone: Dan hoop ik dat ik mooie grote, gele, sappige handperen zal oogsten! Daar ben ik dol op maar zijn hier zowat onbetaalbaar :(

'...daar is god niet voor verantwoordelijk'

Hmmm... Is god wel ergens verantwoordelijk voor dan?

25-04-13 15:17:11
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.899
OTindex: 90.806
SamuiAxe: voor het universum?!

~~ mango's en kokosnoten zijn ook lekker.. en die kun je vast wel daar oogsten :P

25-04-13 15:18:29
Loek
Oudgediende


WMRindex: 1.758
OTindex: 19.409
SamuiAxe: Dank je O+

denk denk dat het het belangrijkste is om mensen te respecteren voor wie ze zijn, en goed met het leven om je heen mee om te gaan.
sommige mensen voelen zich daarin gesterkt door in God te geloven.

25-04-13 15:34:31
nietmeer
@Loek: Amen! LOL :)

@allone: Die pluk je hier van zowat elke boom ;) Maar ik vind die handperen juist zo lekker :(

25-04-13 15:39:27
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.899
OTindex: 90.806
@Loek: goed??

quote:
Vraag: waarom overkomen slechte mensen goede dingen en goede mensen slechte dingen?
antwoord: je gebruikt de woorden 'goed' en slecht'.
wie bepaalt wat 'goed' is en wat 'slecht'?
wil je beweren dat eeen 'goed' iemand moet worden uitgesloten van een leerproces?
wil je beweren dat een 'slecht' iemand meer beproevingen en meer problemen zou moeten meemaken?
en hoe herken je 'goed' en 'slecht'? is het de persoon of de handeling? hoe beoordeel jij dat?
veel beproevingen en veel problemen worden op het pad van elk mens, iedere persoon, gelegd.
dat gebeurt niet om wrede redenen, of als straf.
het zijn echte geschenken, hoewel jij met je beperkte blik niet in staat bent dit te zien.
pijn en tranen zijn onderdeel van het leerproces. hoe kun je nu echt mededogen bij jezelf ontdekken totdat je hebt geleerd dat je er zelf behoefte aan hebt?
hoe kun je echt de pijn bij anderen herkennen totdat je die zelf echt hebt gevoeld?
als je die geschenken niet zou ontvangen -pijn en wanhoop en hartzeer - hoe zou je je dan ooit één kunnen voelen met een ander die deze dingen voelt, en empathie kunnen voelen?
en als je echt niet af en toe deze pijn en angst zou voelen, zou dan iets meer zijn dan een lege huls, die nooit zijn diepere gevoelens begrijpt, zonder vermogen tot liefhebben?
dus zeg ik je: oordeel niet zo streng, gebruik niet langer de etiketten 'goed' en 'slecht', maar leer aanvaarden dat geschenken in vele verschijningsvormen komen...

~R. Altea

25-04-13 15:40:45
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.899
OTindex: 90.806
Quote SamuiAxe:

@allone: Die pluk je hier van zowat elke boom ;) Maar ik vind die handperen juist zo lekker :(
ach ja, het gras is altijd groener aan de andere kant.. geef mij maar een lekkere zoete mango, of wat verse kokosmelk :P

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 80 81 82 [83] 84 85 86 300 301 302 303

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven