Raia heeft een nieuwe nier nodig om te overleven, maar staat nog jaren op de wachtlijst voor het zover is. Dus plaatste ze een 'reclamefilmpje' op YouTube en hoopt met 'crowdfunding' een nier te vinden.

Het filmpje - dat op de vooravond van Donorweek, volgende maand, wordt gepubliceerd - is eenvoudig: Razia Santoe stelt zich voor, vertelt over haar familie (vader, moeder, vriend en zoontje van zes jaar) en zegt dat ze een nieuwe nier nodig heeft om haar leven te blijven leven. Daarvoor heeft ze hulp nodig.

”f iemand die een nier aan haar wil doneren ůf†geld om haar boodschap en filmpje te verspreiden, bijvoorbeeld als tv-commercial. Op†een speciale site†kunnen mensen zich aanmelden. Er is inmiddels al 2170 euro toegezegd van de 3000 euro die Razia nodig denkt te hebben.
Het is niet zo dat niemand uit Razia's familie haar wil helpen: zes familieleden en vrienden boden hun hulp aan, maar ze werden vanwege gezondheidsredenen afgewezen, vertelt Razia†in de Volkskrant. Een oproep op Facebook bracht ook geen uitkomst. Dus blijft ze afhankelijk van dialyse, waarvoor ze drie keer in de week in het ziekenhuis ligt.†

Het filmpje, opgenomen door reclamebureau KesselsKramer, zou gemaakt in opdracht van een EO-programma over donororganen, dat later niet doorging. Volgens de Nederlandse Transplantatie Stichting komt een oproep voor een nier, bijvoorbeeld op Facebook, vaker voor. "Zo groot werd het niet eerder aangepakt", zegt Jeanine van Trirum tegen RTL Nieuws.†

Bekijk hier de video die van†Razia Santoe†werd gemaakt:
Filmpje