De kans dat het Nederlands elftal woensdag de WK-finale haalt, zou best eens verband kunnen houden met zijn shirtsponsor. De eindstrijd ging sinds 1998 altijd tussen aan de ene kant een door Adidas, en aan de andere kant een door Nike of Puma gesponsord team.

Dat blijkt uit Nederlands onderzoek waarover de Volkskrant publiceert. Loek Groot en Joras Ferwerda, verbonden aan de Utrecht University School of Economics, houden daarin een mogelijk verband tegen het licht tussen de kledingsponsor en het bereiken van de WK-finale.
Een van de uitkomsten van het onderzoek is dat de finale nooit is bereikt door een team dat wordt gesponsord door een fabrikant die niet Adidas, Nike of Puma heet. Een andere conclusie is dat er altijd een door Adidas gesponsorde ploeg in de finale staat. Ten slotte meldt De Groot dat in de finales vanaf 1998 altijd een Adidas- en een Nike-ploeg tegenover elkaar hebben gestaan, met uitzondering van 2006, toen Adidas (Frankrijk) de strijd aanbond met Puma (ItaliŽ).

Duitsland en ArgentiniŽ, twee van de vier overgebleven ploegen op het WK in BraziliŽ, hebben Adidas als kledingsponsor. BraziliŽ en Nederland worden gesponsord door Nike. Bij het toepassen van de conclusies van Groot en Ferwerda is de uitkomst dat ArgentiniŽ (Adidas) woensdag ten koste van Nederland de finale haalt, als BraziliŽ (Nike) een dag eerder te sterk is voor Duitsland.

Adidas is sinds jaar en dag een van de belangrijkste sponsors van de wereldvoetbalbond FIFA.