Voetbal en bier, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Althans, dat zou je zeggen. Die vlieger gaat in Qatar niet zomaar op. Voor het WK is een enkele dagen terug een speciale maatregel ingesteld. Samen met het land verbiedt de FIFA het schenken van alcohol in het stadion.

Voor een van de grootste sponsoren van het WK, Budweiser, heeft het hier moeilijk mee. Het is immers de hele core-business van de brouwerij. Al sinds jaar 1985 sponsort het bierbedrijf het WK voetbal. En dat kostte ze voor dit kampioenschap zo'n 72 miljoen euro. Maar ondertussen kan de brouwerij haar waar aan de straatstenen niet kwijt. (Behalve in de skyboxen van de voetbalstadions, want daar mag het wel ofzo.)

Tot groot ongenoegen van de supporters, die dolgraag een koud pilsermannetje zouden vatten. Maar nee, het mag gewoon niet. Maar wat moet Budweiser nou met al dat bier? Daar weet de brouwerij wel wat op: alles wat overblijft wordt geschonken aan de winnaar van het WK. (En dat is nog best een hoop.)