Kashama Senick, Antwerpenaar en stotteraar, is zo boos dat hij omwille van zijn spraakgebrek niet bij een callcenter mag werken, dat hij terstond een klacht indient bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. Kashama Senick, 22 jaar jong, had al een hele tijd een uitkering. Maar na een jaar lang solliciteren vond hij eindelijk de job van zijn leven: bij Callcenter Europe in Antwerpen. Senick werd dan wel met een spraakgebrek geboren, maar toch wilde hij per se bij het callcenter aan de slag. Walter Vervecken is de directeur van het callcenter en hij was ook diegene bij wie de jongeman op sollicitatie kwam. “Tijdens het sollicitatiegesprek stelde ik vast dat hij stotterde. Toen ik hem vertelde dat dit niet kan om in een callcenter te werken, vertelde hij me dat hij normaal helemaal geen spraakgebrek had maar dat het door de zenuwen van de sollicitatie kwam.” “Maar omdat hij zo enthousiast was en omdat hij me verzekerde dat hij, eens aan het werk, niet meer zou stotteren, gaven we hem een kans. Na vier uur stelden we vast dat het echt niet ging lukken en dat een verdere
samenwerking zinloos was.” Kashama Senick vindt dit echter discriminatie van het hoogste niveau. Waarom mag een callcentermedewerker niet een beetje stotteren? Omdat dit de personen aan de andere kant van de lijn al snel gaat irriteren, tiens! Toch diende hij een klacht in bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding om zijn gelijk alsnog te halen. What’s next? Een pygmee die verbolgen is omdat hij niet bij het nationale basketteam mag? (SL)