Personeel en reizigers hebben recht op een fatsoenlijk toilet in de Sprinter Light Train. De Sprinters zonder wc's zijn bedoeld voor korte trajecten maar worden ook voor lange trajecten ingezet. Dat zegt de vakbond voor rijdend personeel VVMC, die de situatie onacceptabel noemt. Na vele klachten eist de VVMC van de NS op zeer korte termijn oplossingen. De afwezigheid van een toilet is vervelend voor het personeel, dat de behoefte soms twee of drie uur moet ophouden. Een toiletbezoek tijdens een tussenstop is vaak niet mogelijk, de toiletten op de perrons zijn vaak te ver weg. Ook is op veel stations geen toilet te vinden. Het personeel gaat alternatieven zoeken zoals urineren in een lege fles, aan de blinde kant van de trein of op een perron. Voor vrouwelijke collega's of medewerkers met bijvoorbeeld de ziekte van Crohn zijn dit geen opties. Zij moeten direct van het toilet gebruik kunnen maken. Reizigers komen ook in de problemen. Zo is het al vaker voorgekomen dat oudere reizigers en kinderen het in hun broek doen, stelt de vakbond. Het gebeurt ook dat reizigers in de trein of op het perron plassen of overgeven in de afvalbakken. De meeste klachten komen uit Noord- en Zuid Holland. In een brief aan de NS heeft de VVMC geëist dat de treinen alleen voor korte trajecten moeten worden ingezet. De kwestie speelt al langer. In april maakte minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) bekend dat op 115 toiletloze treinstations alsnog toiletten worden gebouwd, voor een totaal bedrag van tien tot vijftien miljoen euro. Hij deed dit op verzoek van de Tweede Kamer. Die oplossing werd in 2008 al gekraakt door de SP. "Een trein gaat echt niet wachten tot reizigers op het station hun plasje hebben gedaan", zei toenmalig SP-Kamerlid en huidig SP-fractievoorzitter Emile Roemer. De NS begrijpt niet waarom de VVMC hier nu mee naar buiten komt. Er was al toegezegd dat er extra toiletten op de perrons zouden komen die dichter bij de trein in de buurt zijn, zegt een woordvoerder van de NS. De NS gaat zo snel mogelijk een aantal toiletten bouwen op eindstations. Hoeveel het er worden, is nog onduidelijk. Daarnaast rijden Sprinters al twintig jaar zonder toilet rond. Volgens de woordvoerder zit geen enkele passagier langer dan twintig minuten in deze trein en is daarom geen toilet nodig.