Het Zweedse woonwarenhuis Ikea heeft kritiek gekregen op het lettertype van de nieuwe catalogus. Verdana, de nieuwe lettersoort, zou niet bedoeld zijn voor gedrukte media. Ikea besloot voor de nieuwste catalogus het lettertype Futura na vijftig jaar te vervangen. De catalogus, volgens het bedrijf het meest gedrukte boek ter wereld, kwam in juli uit. Op internet is onder ontwerpers fel gereageerd. Het online forum Typophile sprak van "een droevige dag". De Roemeense designer Marius Ursache begon vorige week een online petitie onder het motto 'Ikea, doe alsjeblieft Verdana de deur uit'. Zondag 30 augustus telde de campagne ruim 2700 digitale handtekeningen. Verdana is ontworpen door Microsoft speciaal voor digitaal gebruik. De brede letters met ruimte ertussen zijn goed leesbaar op een klein computerscherm. De voornaamste reden voor de overstap is de toepassing in zowel digitale als gedrukte media. "Verdana is een simpel, kostenefficiënt lettertype dat het goed doet in alle soorten media en talen", reageert Ikea-woordvoerder Camilla Meiby. Meiby is verrast door de reacties, maar denkt niet dat het grote publiek zich veel aantrekt van de verandering. "Vooral experts, mensen met een interesse in lettertypes, hebben zich uitgesproken."