Supermarktconcern Lidl mag van de kantonrechter een filiaalmanager ontslaan omdat hij verantwoordelijk zou zijn voor het verdwijnen van ruim 63.000 euro aan contanten. De manager ontkent. "Hij is in een nachtmerrie beland."

Lidl ontsloeg de man in maart nadat het supermarktbedrijf had ontdekt dat er negen sealbags met cash geld waren verdwenen. In totaal is er 63.100 euro zoek.

Bij Lidl wordt het contante kassageld gewoonlijk dagelijks geteld, in een afsluitbare plastic zak gedaan, en in een kluis bewaard. Een geldkoerier van Brinks komt de zakken ophalen.

De kluis moet worden geopend met twee verschillende sleutels tegelijk; een van het filiaal en een van de koerier. Bij de handeling is dus altijd een lid van het filiaalmanagement aanwezig.

In maart ontdekte Lidl dat er iets vreemds aan de hand was. Negen sealbags waren volgens het systeem wel afgetekend met de code van de supermarktmanager, maar volgens Lidl niet meegegeven aan de koerier. Na een onderzoek ontsloeg het bedrijf de manager op staande voet.

Volgens het bedrijf had de man zich niet aan de procedures gehouden en was hij verantwoordelijk voor de verdwijning. Verder verweet Lidl hem 'frauduleuze handelingen' en een 'leugenachtige verklaring'.

De man ontkende iets met de verdwijning van het geld te maken te hebben, en stapte naar de rechter om zijn baan terug te eisen. In het geval dat hij toch zou moeten vertrekken, eiste hij schadevergoedingen van in totaal zo'n kwart miljoen euro.

Uit een vrijdag openbaar geworden uitspraak blijkt dat hij zijn baan niet terugkrijgt en ook kan fluiten naar schadevergoedingen. Volgens de kantonrechter van de Rechtbank Gelderland in Arnhem is Lidl erin geslaagd om de fraude te bewijzen, en mocht het supermarktbedrijf de man daarom ontslaan.

Daarbij liet de rechter meewegen dat de manager een aantal weken tegen de regels in en zonder verklaarbare reden op dinsdag geen sealbag aanmaakte. De omzetten van die dagen gingen in de geldtas van woensdag.

Volgens de man was hij op die dagen te druk geweest om de contante kassa-opbrengsten te verwerken, maar volgens de kantonrechter is daar 'geen enkel valide argument voor'.

Advocaat Jordi Niggelie van de filiaalmanager spreekt van een 'verrassende uitspraak'. "Tijdens de behandeling van de zaak was de rechter heel kritisch op Lidl. Mijn cliënt weet absoluut niet wat er met de sealbags met geld is gebeurd, en Lidl heeft ook niet kunnen aantonen dat dit wel zo is."

Volgens de advocaat ontbreekt bewijs dat de filiaalmanager het geld heeft weggenomen. "Lidl hanteert een argumentatie waarbij mogelijkheden worden uitgesloten, en komt zo tot de conclusie dat mijn cliënt het gedaan moet hebben. Maar dan moet je bij elke afweging wel de juiste afslag nemen, en dat is niet gebeurd. Er zijn veel andere scenario's mogelijk."

Volgens de advocaat wordt een hoger beroep overwogen. "Ondanks het feit dat mijn cliënt al maanden zonder inkomen zit, zijn advocaatkosten heeft moeten betalen, geen rechtsbijstandverzekering heeft en geen vergoedingen toegewezen heeft gekregen. Hij is in een nachtmerrie beland."

Lidl zegt 'omwille van de privacy van de betrokkene' geen toelichting op de zaak te willen geven.