Zware baby’s presteren later beter op school, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. Baby’s die relatief zwaar zijn bij hun geboorte halen in alle klassen van de lagere school gemiddeld betere cijfers dan kinderen met een laag geboortegewicht.

Het effect gaat zelfs op bij tweelingen: de zwaarste helft van een tweeling scoort over het algemeen iets beter op school dan zijn lichtere broertje of zusje.

Dat melden onderzoekers van Northwestern University in het wetenschappelijk tijdschrift American Economic Review.

De wetenschappers baseren hun bevindingen op gegevens van 1,3 miljoen kinderen in de Verenigde Staten, waaronder 15.000 tweelingen. De kinderen werden vanaf hun geboorte gevolgd tot het einde van de lagere school.

De wetenschapper vonden een significant verband tussen het geboortegewicht en de schoolprestaties.

Hoofdonderzoeker David Figlio vermoedt dat zware baby’s voordeel halen uit het feit dat ze gemiddeld iets langer in de baarmoeder verblijven.

Daardoor zouden hun hersenen bij hun geboorte beter zijn ontwikkeld. Van dat voordeel zouden de kinderen hun hele jeugd profiteren.

Ouders

“Een kind dat gezond wordt geboren, heeft niet per definitie een volledig ontwikkeld brein”, verklaart hij op de nieuwssite van Northwestern University. “Ons onderzoek ondersteunt het idee dat een lange zwangerschap en het bijbehorende hoge geboortegewicht goed is.”

Figlio waarschuwt echter dat het verband tussen geboortegewicht en schoolprestaties maar relatief is. Andere factoren, zoals de opleidingen van de ouders, hebben veel meer invloed op de cijfers die kinderen halen.

“Je kunt beter een baby zijn met een laag geboortegewicht en een moeder hebben met een goed opleiding dan dat je zware baby bent van een moeder die nooit haar school heeft afgemaakt”, aldus de onderzoeker.