De wereld verandert snel en de stroom informatie die op ons afkomt groeit en groeit maar. Om al die informatie in ons brein op te slaan gebruiken wij vaak dezelfde technieken. Onderstrepen van belangrijke passages bijvoorbeeld, of een tekst twee keer lezen. Inefficiënt zeggen onderzoekers.
Er is in de psychologie nogal wat geschreven over studietechnieken. Het aantal onderzoeken is zelfs zo groot dat het onmogelijk is voor leraren, ouders en studenten alles zelfstandig door te nemen, schrijft het Amerikaanse Time magazine. Gelukkig heeft een groep onderzoekers dit nu vóór ons gedaan. De Association for Psychological Science publiceerde de resultaten afgelopen week.
De opvallende conclusie van de onderzoekers is dat de technieken die wij het vaakst gebruiken ironisch genoeg de minst effectieve leermethodes zijn. Het onderstrepen van belangrijke passages in een tekst en het herlezen van boeken of artikelen helpt ons namelijk nauwelijks bij het opslaan van de daarin geboden informatie. Sterker nog, sommige onderzoeken stellen zelfs dat onderstrepen juist afleidt en tot een minder goede herinnering van de gelezen tekst leidt. Het maakt dat de lezer zich te veel focust op die ene passage die hij onderstreept, waardoor hij minder aandacht besteedt aan het leggen van verbanden tussen die passage en de rest van de tekst. Iets wat doorgaans meer inzicht oplevert. Het maken van een samenvatting of het opschrijven van kernpunten uit een tekst helpt wel enigszins bij het onthouden van informatie. Maar nog altijd bij lange na niet zo veel als andere studietechnieken. Daarmee is dus ook samenvatten eigenlijk een verspilling van je kostbare studietijd.