hr
jaargang -23 - laatste artikel 20-4 08:00 - 74424 artikelen - nu online 25 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Kunst - Muziek - Film - Tekeningen & andere culturele uitspattingen


[1] 2 3 4 5

Onzin in de Bijbel

23-09-08 21:23:22
Igor
Erelid


WMRindex: 724
OTindex: 2.483
S
Er word wat afgegeven op de Qur'an, maar in de Bijbel staat ook onzin.

Ten eerste : Genesis -> [Ingekort]
[3] Toen zei God: ‘Er moet licht zijn!’ En er was licht.
[5] het licht noemde God dag, en de duisternis noemde Hij nacht.
[8] Het uitspansel noemde God hemel. Het werd avond en het werd ochtend; dat was de tweede dag.
[11] En God zei: ‘Het land moet zich tooien met jong groen gras, zaadvormend gewas en vruchtbomen die ieder naar zijn soort hun vruchten dragen, met zaad erin.’ Zo gebeurde het.
...
Okee, we hebben dus nu dagen en nachten en zitten op de derde dag met gras. Let nu op !
...
[16] God maakte de twee grote lichten, de grootste om over de dag te heersen, de kleinste om te heersen over de nacht, en Hij maakte ook de sterren.
...
De vierde dag maakt God dus pas de zon en zonder zon, kan er geen dag zijn en zonder zon kan heel Genesis 3 totenmet 15 niet bestaan :P

23-09-08 21:58:26
PollekePret
Senior lid

WMRindex: 306
OTindex: 1
Wnplts: ZietenDol
Je zal het toch moeilijk krijgen om God te gaan verklaren...:P
Wat doe je dan bvb met:
2 Petr 3,8: Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.(A)

23-09-08 22:27:30
Igor
Erelid


WMRindex: 724
OTindex: 2.483
S
8) Duizend jaar als een dag, maakt post 1 nog veel belachelijker, want dan zou gras duizend jaar zonder zon groeien :P

23-09-08 22:36:52
Xan
Senior lid


WMRindex: 532
OTindex: 249
@ Igor,

Je moet niet alles letterlijk opvatten zoals het in de bijbel staat. Dit is gewoon allemaal ontcijferd. Men schrijft het in eigen woorden op, en dan heb je soms wat kromme zinnen.
Probeer Ditis te lezen en dan te begrijpen hoe het bedoeld word..

@ Polleke

Ook net als ik tegen Igor zei, lees het nog een paar keer door, als je aardig slim bent snap je het dan wel. Het is gewoon een beetje ouderwets Nederlands.

23-09-08 22:37:42
ZusMina
Senior lid


WMRindex: 699
OTindex: 250
S
Over de schepping van de aarde en het leven, heeft Ricky Gervais een leuke act gemaakt: youtube

23-09-08 23:11:45
Igor
Erelid


WMRindex: 724
OTindex: 2.483
S
8) Kijk (< klik)

:P Het antwoord van een Christen (de ergste) [VenomFangX]

23-09-08 23:29:51
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
ow zucht.. daar gaan we weer 8O

23-09-08 23:38:00
Igor
Erelid


WMRindex: 724
OTindex: 2.483
S
8) Berniew, jij gelooft in God ?

23-09-08 23:39:07
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
nee.. maar ik voel een discussie opkomen die hier al zovaak gevoerd is en die gaat leiden tot frustreren van mensen en het sluiten van dit topic :)

23-09-08 23:52:03
Igor
Erelid


WMRindex: 724
OTindex: 2.483
S
8) Wie gaat zich 'frustreren' ? En waarom wordt de 'werkelijkheid' afgesloten, Berniew ?

Is het geloof in Ator niet even rechtvaardig ? Met andere woorden : Onzin ?

25-09-08 12:43:25
gothic
Erelid


WMRindex: 1.818
OTindex: 5.537
Geen enkel geloof is onzin, het is wat iedereen er zelf van maakt. Geen enkel geloof is helemaal goed of fout. In elk heilig boek staan zinnige en onzinnige teksten. Als je die teksten zo'n probleem en onzinnig vind, waarom lees je ze dan? Om anderen in te laten zien hoe onzinnig een geloof in jouw ogen is, en om maar niet meer te geloven? Je mag van mij best je mening uiten, maar laat iedereen in zijn waarde, gelovig of niet-gelovig, zinnig of onzinnig.
Verder wil ik hier niet meer op in gaan.

25-09-08 19:29:13
ellntj
Actief lid

WMRindex: 91
OTindex: 22
Nou. Ik ben wel Christen, maar ik geloof de bijbel niet.. Ik maak er iets heel eigens van, dus misschien is het niet CHristen, maar meer Ietsisme. Waarom? Nou: kijk dit:

God wordt gezien als de liefhebbende vader van iedereen. Waarom moest een vader zijn zoon dan offeren om hem te eren? (vers weet ik niet uit mijn hoofd)

En iedereen die niet in Hem gelooft, gaat naar de hel.. Ja, lekker aardig

1 van de 10 geboden: Gij zult niet doden. Hoeveel mensen zijn er, ook in die tijd, vermoord om het geloof?

Veel gelovigen vinden de bijbel waar van kaft tot kaft: het is het woord van God. Alleen het verhaal is vele jaren later pas opgeschreven, tot die tijd werd het vertelt. En elk persoon die het door vertelde maakte er net een spannendere versie van. Als je dat maar vaak genoeg krijgt, heb je een verhaal wat uit zijn verband is gerukt.Ik moet trouwens wel zeggen dat als je de bijbel niet al te letterlijk leest, er mooie verhalen in staan. Ze kunnen je wel inspireren op een 1 of andere manier.

01-10-08 08:45:07
Demion
Oudgediende


WMRindex: 4.305
OTindex: 3.487
Het is niet zo zeer onzin als het is verdraait in je loop van de geschiedenis. keer op keer de verhalen overgegeven en keer op keer vertaald. men kent het heel goed. speel maar eens het spelletje waarbij je met een stuk op 10 man iets door moet fluisteren. dan komt het bij het einde er meestal heel anders uit dan het bij de eerste erin ging:ja

01-10-08 09:00:33
Arya
Oudgediende


WMRindex: 746
OTindex: 40.038
@igor
ik ben geen christen, maar het zou best kunnen dat hij pas later had besloten de lichten in de bollen te vangen, in plaats van gewoon licht er te laten zijn :ja

01-10-08 18:03:49
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Er staat wel meer onzin in een handleiding en wetboek.. het zijn de juris-prudenties die wat uitmaken - niet de wet..

cum granis salis

01-10-08 19:31:24
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
De bijbel zelf is onzin. Leef je leven zoals jij dat wil en niet door iets dat niet bestaat. 8)

11-10-08 16:30:39
Igor
Erelid


WMRindex: 724
OTindex: 2.483
S
8) Nog even Noach ... ooit gehoord van buideldieren en troglobionten (echte grotdieren) ? Hoe heeft Noach die dieren daar gekregen bij een Wereldomvattende ramp ? !

Geloof is best, maar waarom zit geloof in de politiek ? ! :nee Geloof is toch niets anders dan 'onzin' want niet te bewijzen valt en waar ook geen enkele wetenschappelijke aanwijzing voor is ? Waarom ? ! Moeten gelovigen dan middels hun [abjecte religie] ons ongelovigen de geloofswetten opleggen ? !

Christus in de Bijbel {Matteüs 10} "[34] Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. [35] Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; [36] de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! [37] Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard." ... 8O en Hij spreekt ook over : "[39] ... wie zijn leven verliest omwille van mij ..." :nee Je reinste zelfmoordcommando :( !

11-10-08 16:32:33
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Het probleem ligt dus niet bij het gelezene, maar bij de lezer ;)

Zo ook Mattheüs 10. Als je dat binnen de context leest (Als je dat niet doet was zelfs Ghandi een terrorist) zul je beter begrijpen wat Jezus zegt. In hedendaags en een beetje plat Nederlands: Als je voor God wilt leven zul je door "de wereld" worden uitgekotst, ook als dat je eigen ouders zijn, of je broers en zussen, of je "vrienden", enz.

Wat Jezus dus voorspelde was een negatieve houding van ongelovigen of andersgelovigen naar Zijn volgelingen toe. Kijk om je heen, en beoordeel zelf of hij gelijk had.

Er is een belangrijk verschil tussen een zelfmoordcommando en je leven verliezen omwille van iets of iemand. Als je kunt kiezen tussen doodgaan en God afzweren, behoor je voor God te kiezen. Je leven is dan minder belangrijk. Denk aan de martelaren die zingend de brandstapel op gingen. Er staat nergens dat je zoveel mogelijk mensen moet meeslepen in je eigen dood.

11-10-08 16:34:48
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Onzin, daar ken ik maar één synoniem voor, den Mensch.

11-10-08 17:01:30
oplk
Senior lid

WMRindex: 262
OTindex: 320
Wnplts: Baarn
S
@Igor
Je kunt de bijbel interpreteren zoals je wilt, en of de verhalen nou waar gebeurd zijn of niet, maar noem het alsjeblieft geen onzin. Zelfs als je alles weghaalt wat volgens jou wereldbeeld niet kan kloppen, kom je nog met een restant van wijze woorden en levenslessen. Behalve boeken over geschiedenis, wat het grotendeels is, staan er door God geïnspireerde regels in, die werkelijk leiden tot een beter leven.

Zelfs als het een sprookjesboek is, is het wel het best uitgedachte en meest opmerkelijke sprookjesboek ooit geschreven en samengesteld. Iets wat wat mij betreft nog op elke boekenlijst van scholen voorkomt. Helaas zijn er mensen die dan bang zijn dat de kinderen dat nog werkelijk gaan geloven ook ;) (en ik denk dat het iets te dik is voor menig boekenlijst, helaas :P)

11-10-08 17:01:57
Igor
Erelid


WMRindex: 724
OTindex: 2.483
S
Quote pietjevlip:
Als je kunt kiezen tussen doodgaan en God afzweren, behoor je voor God te kiezen. Je leven is dan minder belangrijk. Denk aan de martelaren die zingend de brandstapel op gingen. Er staat nergens dat je zoveel mogelijk mensen moet meeslepen in je eigen dood.


Ja, voor zover kan ik met je meegaan. Maar dat is niet echt uniek, nietwaar ? Hoeveel graven zijn er niet gevonden, waar vrijwillig een hele staf met de koning werd meebegraven ? Levend en wel, uiteraard en anders was er wel een slaapdrankje beschikbaar.

Opoffering voor een deieteit of koning is niet uniek voor God. Het getuigt echter wel van een slaafse volging, zonder enige eigenwaarde; immers, de deieteit is veel belangrijker dan jij ?

Van mij, mag iedereen geloven wat 'ie wil, maar blijft weg uit de [Wereld]politiek ! Daar heeft geloof geen enkele rechtmatige plek ! Sterker nog, het verdeelt de Wereld ! :nee

11-10-08 17:06:19
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Quote Igor:
immers, de deieteit is veel belangrijker dan jij?

Dat geloof ik inderdaad. God volgen is alleen absoluut niet slaafs, het aantal ongelovigen en andersgelovigen bewijst dat wel.

Quote:
Van mij, mag iedereen geloven wat 'ie wil, maar blijft weg uit de [Wereld]politiek ! Daar heeft geloof geen enkele rechtmatige plek ! Sterker nog, het verdeelt de Wereld ! :nee

En wat doet politiek?

11-10-08 17:10:27
gothic
Erelid


WMRindex: 1.818
OTindex: 5.537
Het ligt er aan hoe je de tekst interpreteert. Als je het geloof afzweert zal je alles wat er staat op een negatieve manier interpreteren en er alles aan doen om mensen daarvan te overtuigen. Er is een shirt met de geweldige tekst: Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor wat jij verstaat. Dit kan je eigenlijk overal op terug voeren.

11-10-08 17:12:05
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Onzin in de wet - wie heeft de wet goed gelezen. Ik zou me maar meer druk maken over de wet dan over de bijbel - De bijbel hoef je niet te geloven.

11-10-08 17:35:25
oplk
Senior lid

WMRindex: 262
OTindex: 320
Wnplts: Baarn
S
@gothic
Dat is er ééntje om te plaatsen in Quotes, Gezegden, Spreekwoorden etc. :D Zeker waar ;)

Igor
De theorie van een gelovig man aan de macht klinkt leuk, maar in het verleden is maar al te vaak gebleken dat het niet werkt. Tegenwoordig is staat en religie ook meestal gescheiden, en de meeste mensen zijn er ook over eens dat dat zo hoort. Dat hoef je hier denk ik niet meer te zeggen ;)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4 5

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven