hr
jaargang -23 - laatste artikel 29-3 12:00 - 74303 artikelen - nu online 33 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


games & computers - games & computers - games & computers


1 [2] 3

wanneer ben je echt gameverslaafd (jouw mening)

04-10-11 14:28:19
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@Frostbite Nope, je kunt gewoon niet zo goed tegen je verlies (A)

04-10-11 16:22:26
Paultje
Erelid

WMRindex: 966
OTindex: 332
@pietjevlip: Soms doe je iets waar je eigenlijk van te voren al van wist dat het slecht ging aflopen met je.
En toch deed ik het!
Soms flapt er dan wel eens een belediging aan eigen adres uit die door anderen (lees: mijn vrouw) word opgevat als schelden tegen de computer. :P In feite ben ik gefrustreerd met mezelf, heel raar maar komt wel eens voor.

04-10-11 18:58:47
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Simpele oplossing: geen domme dingen doen 8)

05-10-11 09:48:59
Paultje
Erelid

WMRindex: 966
OTindex: 332
Zoals zinloze discussies voeren met mensen die Piet heten? ;)

05-10-11 11:38:03
Frostbite
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 3.311
@pietjevlip: Nee, er is een verschil tussen niet tegen je verlies kunnen of -jezelf- aanmanen als je iets verkeerd doet. Ik vind het niet erg om te verliezen als de ander duidelijk beter was. Ik vind het erg als ik verlies door mijn eigen stomme fouten :ja

05-10-11 14:39:23
Hisoka
Erelid


WMRindex: 1.102
OTindex: 976
zodra je jezelf naar de battlefield : BC 2 engine gaat vernoemen :P

05-10-11 17:07:00
debestenaar
Senior lid


WMRindex: 655
OTindex: 353
@Hisoka: nou snap ik waarom je een trollface als avatar hebt:P

06-10-11 10:47:50
Frostbite
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 3.311
@Hisoka: Ik had deze naam al veel langer dan BFBC2 hoor :P

07-10-11 14:22:45
Paultje
Erelid

WMRindex: 966
OTindex: 332
Als je iets grappig vind in de kroeg en KEK zegt.

(bedacht ik me net, grapje van WoW toen ik dat vroeger speelde)

07-10-11 16:21:49
debestenaar
Senior lid


WMRindex: 655
OTindex: 353
@Paultje: kek?

07-10-11 21:40:52
Yue
Erelid


WMRindex: 1.745
OTindex: 5.325
Je bent pas verslaafd wanneer je nergens anders aan kunt denken :P ..

07-10-11 23:02:19
Paultje
Erelid

WMRindex: 966
OTindex: 332
@debestenaar: yup, kek. Zeg dat tegen een willekeurige WoW speler en ze zullen het snappen. :P

07-10-11 23:40:36
Deus
Erelid


WMRindex: 240
OTindex: 2.514

14-10-11 17:00:32
Paultje
Erelid

WMRindex: 966
OTindex: 332
Als je snacht's wakker word en het eerste waar je aan denkt is: "Fuck, m'n dailies vergeten!"

En als je dan opstaat om ze alsnog te doen dan ben je helemaal niet meer te redden! :D

14-10-11 20:17:36
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Het woord 'dailies' zou trouwens wel ieder alarmbelletje moeten laten rinkelen. Je hebt dan namelijk in 99 van de 10 gevallen te maken met een ontwikkelaar die wil conditioneren.

Je bent niet per se verslaafd als je zoiets speelt, maar je moet je wel bewust zijn van het risico waar je je in zo'n geval aan blootstelt. Een spel wat toevallig verslavend is kan vervelende gevolgen hebben, een spel wat doelbewust verslavend gemaakt wordt...... :nee

14-10-11 22:42:29
debestenaar
Senior lid


WMRindex: 655
OTindex: 353
@pietjevlip: volgens mij zijn alle spellen doelbewust verslavend gemaakt. ze willen daar geld aan verdienen.

17-10-11 12:46:58
Paultje
Erelid

WMRindex: 966
OTindex: 332
@pietjevlip: Soms heeft het zijn nut, soms is het puur om een gebrek aan content te maskeren.

Heb een aantal spellen gezien waar je op het maximum level ineens allerlei dailies krijgt omdat er verder niet veel meer te doen is en dan stop ik er meestal na een paar dagen mee.

Blijkbaar heb ik alles dan gezien en dan vind ik het wel mooi geweest. :)

17-10-11 23:38:25
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@debestenaar: Onzin, met die stelling doe je gepassioneerde entertainment-producenten en kunstenaars te kort.

Bovendien is er is geen reden om een spel dat je voor €50 in de winkel koopt verslavend te maken... geld hebben ze dan al binnen. Sterker nog, er is dan zelfs (als het op MP aankomt) een sterke motivatie om het zo min mogelijk te laten verslaven: servers onderhouden kost geld. Hoe minder je na aankoop online speelt hoe beter voor de ontwikkelaar, financiëel dan.

Het moet natuurlijk een bepaalde entertainment-waarde op langere termijn hebben zodat je lang genoeg geïnteresseerd blijft om een eventueel vervolg te kopen, maar aan een verslaving hebben ze niets, dan blijf je namelijk het oude spel spelen.

Over 'dailies': naar mijn mening moet een spel blijven drijven op 'gameplay' en 'story' (beiden in de ruimste zin van het woord.) als de 'prikkel' om terug te komen puur ligt in een beloning voor dagelijks spelen geeft dat al aan dat een uitgever niet veel vertrouwen heeft in een langdurende aantrekkingskracht van z'n eigen product.

18-10-11 08:55:27
Paultje
Erelid

WMRindex: 966
OTindex: 332
De huidige generatie spellen draait allemaal om materiele vooruitgang. Er zijn vrij weinig spellen meer (ook SP spellen) die de speler niet met betere uitrusting belonen voor de opdrachten die ze doen.

Ik vind het zelf heel goed merkbaar in het RTS genre. Een aantal jaren terug (denk hierbij aan C&C bijvoorbeeld) was het een prestatie op zich om een level te voltooien en je beloning bestond uit een eventueel filmpje en een volgende missie.
Tegenwoordig zitten er allemaal zogenaamde heroes in de strategie spellen die je meeneemt naar de volgende levels en die, als het even kan, aan het eind van een level bepaalde items krijgt om sterker te worden.

Niks mis mee met het concept maar het laat wel zien dat mensen niet meer tevreden zijn met een eenvoudige "Mission Accomplished" op het scherm.

@pietjevlip: Vergis je niet in de ontwikkelaars van vandaag de dag. Er zijn niet voor niets plannen voor een maandelijkse bijdrage om sommige schietspellen online te kunnen spelen. Ook een aantal andere spellen hebben dit geprobeerd.
En wat denk je van DLC, elke maand een brokje content voor een paar euro op de markt. Als je denkt dat er achter een ontwikkelaar geen marketing team zit die overal zo veel mogelijk euro's/dollars uit wil trekken voor langere tijd dan moet je toch je roze zonnebril afzetten. ;)

18-10-11 13:41:53
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Quote @Paultje:

Er zijn (...) plannen
(...)
sommige schietspellen
(...)
een aantal andere spellen
(enz)


Kan allemaal wezen natuurlijk, maar om dan meteen te concluderen dat iedere ontwikkelaar alleen maar via verslaving een spel aantrekkelijk kan/wil maken gaat mij toch even te kort door een hele serie bochten.

DLC is bekend en mij ook een gruwel, maar ook dat draait niet op verslaving maar vooral op voortdurende interesse. Het percentage echte verslaafden is gewoon te klein om het een interessante markt te maken.

Nog zoiets: er is niets mis met geld willen verdienen aan je consumenten, dat doet iedere producent van ieder product dat in elke kapitalistische samenleving te verkrijgen is. Er is niets mis met een beetje gezonde marketing om een product aan de man te krijgen, een spel maken is duur (gemiddeld alleen al zo'n 400 jaarsalarissen, kosten voor gebouwen, apparatuur, energierekeningen(!), reken op honderden miljoenen)

Alternatieve inkomstenbronnen aanboren hoeft trouwens ook niet verkeerd te zijn. Het (verkleinde) team dat aan DLC werkt is nog steeds bezig met de 'engine' van het spel en kan dus in één beweging door aan patches werken)

Geld willen verdienen staat niet gelijk aan 'doelbewust verslavend maken'. Er zullen absoluut marketingsteams zijn die het etisch wat minder nauw nemen, maar ook hiervoor geldt dat niet alles over één kam te scheren is. Door ze allemaal als corrupt en 'evil' te bestempelen doe je een hoop goedbedoelende en hardwerkende mensen tekort.

19-10-11 08:54:30
Paultje
Erelid

WMRindex: 966
OTindex: 332
Ik heb even een stukje terug gelezen en volgens mij worden er nu 2 soorten spellen door elkaar gehaald.
Dailies zijn onderdeel van MMO spellen. Ze zullen ongetwijfeld ook wel in SP spellen voorkomen maar dat ben ik nog niet tegengekomen.
De meeste MMO's hebben een verslavende factor als je daar gevoelig voor bent.
De meeste SP games hebben dit niet tenzij ze voor een goed uitgewerkte MP ervaring zorgen.

Vandaag de dag zijn er mijn inziens erg weinig SP games die je nog verslavend zou kunnen noemen. Er word gepoogd met achievements en DLC om de levensduur van de gemiddelde game op te rekken maar dit valt moeilijk onder verslaving in te delen.

Quote @pietjevlip:

Nog zoiets: er is niets mis met geld willen verdienen aan je consumenten, dat doet iedere producent van ieder product dat in elke kapitalistische samenleving te verkrijgen is. Er is niets mis met een beetje gezonde marketing om een product aan de man te krijgen, een spel maken is duur (gemiddeld alleen al zo'n 400 jaarsalarissen, kosten voor gebouwen, apparatuur, energierekeningen(!), reken op honderden miljoenen)

Dit is juist precies wat er mis is gegaan met de hele industrie. De bedragen staan niet meer in verhouding tot de kwaliteit.

19-10-11 13:19:13
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Als gesteld wordt dat er bij (vrijwel) alle MMO's door een uitgever gekeken wordt hoe je het beste mensen op langere termijn geïnteresseerd kunt houden zul je mij niet horen. Als gesteld wordt dat "alle spellen" doelbewust verslavend gemaakt worden is dat een onjuiste aanname en zelfs nogal grof.

Even over de waardrdebepaling van een product: Wat men ervoor betalen wil. Bedragen staan altijd precies in verhouding tot wat men het waard vind. Als je vindt dat iets te duur is, je portemonnee is je stembiljet.

Koopgedrag van consumenten bewijst of een prijs te hoog, goed of juist te laag is. Gezien de verkoopcijfers van enkele matige spellen zou je zelfs kunnen concluderen dat de echte goede spellen een prijskaartje dragen dat nog een flink end te laag is ingezet.

Nogmaals: als je een product (games or otherwise) niet de vraagprijs waard vind: niet kopen.

19-10-11 13:28:27
Hisoka
Erelid


WMRindex: 1.102
OTindex: 976
@Paultje: Verklaar je SP/MMO opsplitsing vergeleken met verslaving eens het slaat namenlijk helemaal nergens op.

Met je DLC statement onderbouw je niks van wat je zegt.

ook je vroeger en nu statement klopt niet. verlkaar eens waarom games van vroeger verslavender waren als die van nu . en hoezo is de prijs kwaliteid verhouding verslechterd. games van vroeger zullen nouwlijks minder kosten als games van nu.

ps een singleplayer game kan geen multiplayer elmenten bevatten dan is het gewoon multiplayer.

19-10-11 14:31:38
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Je bent pas echt verslaafd als je iedere keer als je met je fiets een kruizing moet oversteken, je eerst je huidige positie wil saven voor als het mis gaat . . . . ;)

19-10-11 17:10:10
Paultje
Erelid

WMRindex: 966
OTindex: 332
@Hisoka: Ik voel niet bepaald de neiging om mij te verduidelijken richting een trol die zelf niks toevoegd Hisoka.

@Invisible: :D

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2] 3

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven