hr
jaargang -23 - laatste artikel 29-3 14:00 - 74304 artikelen - nu online 42 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


1 2 [3]

Vrijheid van meningsuiting

14-12-12 07:38:01 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
DevH: het is wel relevant - maar je brein heeft je overtuigt van het tegendeel.

ken je rechten
Ooit vroeg ik iemand
of hij enkele rechten miste

nee, hij miste er geen

dat kwam omdat hij
en ik
niet konden zien welke
wel allemaal hadden..

dat wordt pas duidelijk
als ze worden afgepakt..

wij, ik bedoel.. wij
kunnen blij zijn met
de mogelijkheid te
kunnen zien welke
rechten we hervinden
door ze eerst kwijt
te raken

herwaardering

ik kijk dan naar onze heilige trotoir
onze heilige bron van water en electriciteit
onze heilige bron van beschutting

of zijn deze bronnen niet meer heilig?

hervinden, verliezen

als dit gecombineerd
wordt met diepe armoede
dan kunnen we veel
minder blij zijn

want dan krijg je
ze meestal niet meer
terug..


14-12-12 08:22:35 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.722
OTindex: 90.300
@pfft quote:Hoe ver vinden jullie dat vrijheid van meningsuiting mag gaan?

Ik vind dat iemand best mag zeggen dat hij/zij god een eikel vindt. Ik vind ook dat je mij een klootzak mag vinden. Zolang je beide maar goed kan onderbouwen.
Ik vind dat, personen uitschelden, blijk geeft van weinig beschaving, weinig respect, weinig normen en waarderen.. 'onderbouwing' slaat nergens op, dat is alleen maar een excuus om je slecht te gedragen Ik vind het echter wel uit den boze dat mensen geweld gaan gebruiken of gelijk de straat op gaan bij het minste of geringste: denk aan de rellen na die film waarin De profeet negatief word afgebeeld, of fitna...mee eens natuurlijk, zie mijn bovenstaande reactie :) Respecteer gewoon dat er mensen zijn die anders denken, die laten jóu ook gewoon rondlopen over straat en die laten jóu ook gewoon met rust.respect is een belangrijke eigenschap, niet alleen voor andere mensen maar ook voor alles en iedereen (goden, dieren, planten, onze planeet, enz)

14-12-12 08:24:50 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.722
OTindex: 90.300
@pfft en wat de meningsuiting betreft:

er is een gezegde
speak the truth, speak the sweet truth,
maw
je geeft alleen uiting aan iets, op zo'n manier, dat je anderen daar niet mee kwetst

10-01-13 16:44:26 - Quote! - @Madarian
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
@allone: Als ik jou eerste stukje van deze pagina 'vrij voor mezelf en naar mezelf probeer te vertalen', dan kom ik op het volgende:

Als iemand mij een klootzak vindt, dan is dat de mening van die persoon, en daar kan/ga ik niets aan doen. Het is zijn/haar mening. Zodra die persoon zegt dat ik een klootzak ben, dan moet hij dat kunnen onderbouwen, want dan zouden meerdere mensen dat 'vinden'. Dan zou ik daar eventueel iets aan kunnen doen.

10-01-13 17:04:11 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.722
OTindex: 90.300
@Madarian: sorry, nee .. misschien niet duidelijk, maar het zwart geschrevene is @pfft's mening (zie pagina 1 van dit topic)
en het blauwe is mijn mening, als reactie daarop.

maw, ik zei juist dat : ik vind dat personen uitschelden, blijk geeft van weinig beschaving, weinig respect, weinig normen en waarderen.. 'onderbouwing' slaat nergens op, dat is alleen maar een excuus om je slecht te gedragen

maw niet, nooit zeggen dat je iemand een klootzak vindt

11-01-13 10:20:24 - Quote! - @Madarian
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Ah. Precies veromkeerd.:$

11-01-13 10:23:05 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.722
OTindex: 90.300
@Madarian: *) mijn fout, ik had het duidelijker moeten aangeven :ja

maar je kunt @pfft 's mening vragen .. :)

11-01-13 10:28:09 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.722
OTindex: 90.300
Quote @pfft:
Hoe ver vinden jullie dat vrijheid van meningsuiting mag gaan?

Ik vind dat iemand best mag zeggen dat hij/zij god een eikel vindt. Ik vind ook dat je mij een klootzak mag vinden. Zolang je beide maar goed kan onderbouwen.

Ik vind dat, personen uitschelden blijk geeft van weinig beschaving, weinig respect, weinig normen en waarderen..
'onderbouwing' slaat nergens op, dat is alleen maar een excuus om je slecht te gedragen
Quote @pfft:
Ik vind het echter wel uit den boze dat mensen geweld gaan gebruiken of gelijk de straat op gaan bij het minste of geringste: denk aan de rellen na die film waarin De profeet negatief word afgebeeld, of fitna...
mee eens natuurlijk, zie mijn bovenstaande reactie :)
Quote @pfft:
Respecteer gewoon dat er mensen zijn die anders denken, die laten jóu ook gewoon rondlopen over straat en die laten jóu ook gewoon met rust.
:ja respect is een belangrijke eigenschap, niet alleen voor andere mensen maar ook voor alles en iedereen (goden, dieren, planten, onze planeet, enz)

@Madarian: zo beter? :)

11-01-13 10:31:13 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.722
OTindex: 90.300
@Madarian: maar ik geloof dat de interesse in dit topic een beetje doodgebloed is :)

24-01-13 20:32:56 - Quote! - @Noepetote
Noepetote
Senior lid

WMRindex: 759
OTindex: 224
Ik vind dat het veel concreter in de wet omschreven moet worden! Ik vind dat het deze regels moet hebben: als men zijn mening geeft, moet hij niet zeggen: 'het is...' maar 'ik vind het...' En proberen niet te gaan schelden/vloeken en doodsverwensingen, bedreigingen e.d. kunnen natuurlijk echt niet!

24-01-13 20:56:48 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
strengere regels voor vrijheid van meningsuiting . de Paradox compleet.

24-01-13 21:19:03 - Quote! - @Davh11
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
Goed wat Heraux noemt.

Wij besteden de wens om vrij te mogen praten uit aan de overheid, waarvan we vervolgens niet zeker weten of die het ten volste zullen respecteren vanwege de angst voor een groep die het liefst iedereen de mond snoert.

De paradox van vrijheid zover in regels vastleggen dat de enige manier om je vrij te voelen jezelf afstompen totdat je vrede hebt met hoe het leven eruit zal zien.

Zijn we dan te lui geworden om er zelf voor te strijden?

24-01-13 22:57:56 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Noepetote: het bepalen hoe iemand iets moet zeggen, is alsof je een muilkorf omdoet bij iedereen. Blaffen mag, maar dan zachtjes.

Bijten mocht sowieso niet.

Je zet dingen neer die iedereen al weet, waar iedereen al van uit gaat. Het is heel goed dat je vooruitgang wil nastreven, maar tot nu toe zie ik alleen maar verandering. Of dit ook vooruitgang is, staat derhalve ter discussie. Kom volgende keer met argumenten etc., dat helpt een discussie goed op gang!

Vrijheid van meningsuiting moet altijd kunnen. De laatste twee decennia is het vooral een klein groepje christen-extremisten geweest die het Nederlandse aandeel in grenzentrekken verzorgde, tegenover een groter groeiende groep moslims van alle soorten (vooral salafisten) die zich in de discussie gemengd hebben.

Vanuit een andere cultuur moeten zij wennen aan de Neerlandse openheid. Dat levert confrontaties, waarvan de bekendste confrontaties nog steeds met Fortuin en Van Gogh zijn, en niet met Wilders. Wilders was een provocateur die het meer als een kunstje en een strategie dan een hartstochtelijke wens zag om overal in te kunnen provoceren; ook de moslims.

Grappen over moslims konden lange tijd niet. Zelfs iemand bij zijn nationaliteit of land van herkomst benoemen was al stigmatiserend. De crux dat de overheid onvermijdelijk "stigmatiseren" nationaliseert op die manier, is dan even niet belangrijk.
Davh11 zei bovenstaande eens, geparafraseerd natuurlijk, mijn geheugen is slecht.

Vrijheid van meningsuiting of vrijheid van provoceren? Laatste is niet in de wet opgenomen, maar als je kijkt naar de grappen waar Theo Maassen mee weg kon komen in zijn show met alle respect, dan kunnen Nederlanders best wat hebben aan kritiek en provocatie. Alleen de moslims hebben er moeite mee, aangezien die het niet gewend zijn. Zij komen uit een land waarin geloof nog een staatsaangelegenheid is, en daarmee vrij van kritiek. In deze geseculariseerde samenleving (thank any god that doesn't offend you) is het van belang dat de spot met alles gedreven kan worden.

Nederlanders zijn dat gewend. Alles is bespreekbaar, alles is te bespotten, en je raakt er maar aan gewend, is het devies. De "strijd" die geleverd wordt, is dus tussen culturen. Totdat dit verschil erkend wordt, blijft "De Nederlander" dat gemuilkorfde beestje met karakter en furie.

En daar komt vrijheid van meningsuiting van pas. Zoals gister al beschreven werd in de NRC-next; (geen topkrant, it's something) zodra moslims om zichzelf kunnen lachen, zijn we een enorme stap verder. Dan pas snappen zij waar de vrijheid van meningsuiting om draait: Reflectie, zelfreflectie en, waar en wanneer nodig, verandering en vooruitgang.

Davh11: goed gezegd!
Als toevoeging wil ik nog even zeggen dat het voor jou misschien heel prettig kan zijn, @Noepetote, om zo te moeten leven, maar je mág ook zo leven. Dat is de vrijheid die ons nu gegarandeerd is, en het vertrouwen dat wij van de staat krijgen.

Daarbij zouden andere mensen zich vrij snel te beperkt voelen. Afstomping van de vrijheid van meningsuiting zodat wij elkaar niet meer beledigen en tegen de schenen schoppen. Helaas is dat wat mensen doen, en blijven doen. Niet slecht, heel goed juist. Ongezouten kritiek leidt mensen verder dan het pleistertje van het CDA.

24-01-13 23:26:30 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Vroeger was het verboden Goddelijke figuren
te beledigen, te noemen in een onreine contekst
of te ontkennen dat ze bestonden.

Maar imho - Goden hebben geen last van ons - wij hebben last van anderen en hun gevoel van vrijheid of eventueel tekort aan respect.

Daar waar Goden verblijven is de lijfstraf niet ver - Daar waar Eden gekoesterd wordt is de straf voor transgressie veelal de dood.

OOk toevallig, ik zie nu een film met gevangenen - verbannen naar Duivelseiland.. Franse Penal Kolonie.. daar moet je eens over lezen.. LEven en streven in het midden van de Oceaan.

25-01-13 00:04:40 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@heraux: Verbod op godslastering is een lachertje. Een handjevol mensen hebben een erg lage straf uit moeten zitten/voeren, en de relatief weinig zaken die er zijn geweest, resulteerden vrijwel allemaal in vrijspraak of een reprimande.

Nee, het opnemen van het verbod op godslastering was meer een vriendelijk gebaar naar de toen nog overwegend christelijk bevolking die zich krampachtig vasthield aan toen al gedateerde fatsoensnormen.

Beperking voor geluk. Arrogant, want het is alleen voor je eigen geluk .

Ik ben een beetje lui, heb je toevallig een link daarvan? Dan kan ik 'm morgen kijken!

25-01-13 10:21:42 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Wiki Service
Quote Papillon:

De bekendste gevangene was de (ten onrechte) voor spionage veroordeelde Franse kapitein Alfred Dreyfus, die er van 1895 tot 1899 onder een bijzonder streng regime verbleef. Hij zat in een hut die hij aanvankelijk niet mocht verlaten.

Nadat de laatste gevangene in 1938 vertrokken was, werd het eiland volledig ontruimd. De enkele gebouwtjes, zoals de vroegere hut van Dreyfus, raakten vervallen.

Het Duivelseiland staat voor sommigen[bron?] ten onrechte symbool voor heel de beruchte strafkolonie: er waren geen echte kerkers, in tegenstelling tot op de twee andere eilanden waar veel meer gevangenen zaten. Het klimaat op de eilanden was aangenamer dan in de eigenlijke strafkampen op het vasteland en de gevangenen moesten er geen zware dwangarbeid verrichten.

De ontsnapping van Henri Charrière van het Duivelseiland, zoals hij vertelt in zijn boek Papillon ( 1968 ), is wellicht verzonnen. Hiervoor is echter geen bewijs.


Volgens de Film ontsnapte hij op een vlot gemaakt van matras gevuld met kokosnoten.

Henri Carriere

25-01-13 13:50:55 - Quote! - @Davh11
Davh11
Oudgediende

WMRindex: 2.175
OTindex: 6.417
Wnplts:  
Zijn we niet te gewend geraakt aan onze vrijheid? Nemen we het als vanzelfsprekend? Vrijheid is een van de belangrijkste eigenschappen van wat wij wenselijk vinden in een staat, maar de tendens lijkt voor mij alsof iedereen het aan een ander toevertrouwd dat die het wel regelt. Tot aan de Europese Unie aan toe.

Een geïnformeerd volk is de bodem van een democratie. Als niemand meer interesse heeft in hoe Nederland bestuurt wordt, en dit toevertrouwd aan wie er ook op ons land gezet wordt (een Portugees was 't toch? zie, heb al geen idee) door de Europese Unie.. Ze kunnen alles met een land als het volk content is en alle kritiek verstomd. Want de massale onvrede uiten als land gebeurt niet meer, wij verwachten dit van het kabinet terwijl die nu bezig is met de duurste gtst-afleveringen tot op heden.

25-01-13 14:25:20 - Quote! - @Madarian
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Davh11: Dat komt omdat het lastig is om de overheid te laten luisteren naar de wensen van de bevolking. En er worden blunders op blunders gestapeld, waarbij de rekening komt op het bordje van de bevolking. Op dit moment lijkt de politiek op elk niveau een bouwval die met plakband bij elkaar gehouden wordt. Er is minimaal een grote renovatie nodig. Misschien is het zelfs beter om "de democratie" vanaf 0 opnieuw op te bouwen. Het is teveel vervormd naar een dictatuur die lijkt op democratie. Er zitten zo goed als geen bekwame bestuurders meer in het parlement. De meeste zijn ziende blind en horende doof. En vergeet niet dat standaard veel te veel wordt uitgegeven door de overheid. Rupsje nooit genoeg...

EDIT: En ik vergeet nog iets: de overheid wil graag ALLES regelen, ten koste van o.a. innovatie en vrijheid. Houd zoiets lang genoeg vol, en we zijn een 3e wereld land.

25-01-13 14:36:34 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
DavH11: verzanding / sedimentatie heb je altijd - en je kunt niet elke dag het stop opwerpen en het aanbieden - dan worden mensen informatie moe - dat zie je ook bij best belangrijke onderwerpen..

Ach, het milieu
ach de crisis.. ach onderwijs
ach jij en ik, ach dat ach dit..

BANG, grote explosie, 33 mensen dood
oorzaak, foute dit, foute dat. oei..
hoe zit het de veiligheid- met instanties
is de overheid wel voorbereid..
zijn wij wel voorbereid..

ach het loopt wel.. ach het is
ach ja, als ze maar.. als als..

De toeter gaat - niemand beweegt.

Want - dat is wat we willen

RUST

geef aan welke belangrijk menselijke
eigenschap grondslag is van RUST

25-01-13 20:30:20 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.722
OTindex: 90.300
@heraux:
Quote:
geef aan welke belangrijk menselijke eigenschap grondslag is van RUST
tevredenheid?! geluk?!

26-01-13 15:42:45 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Madarian: ALLES regelen? Dit is voor zover ik weet de... derde? Overwegend liberale coalitie.

En Liberalen besteden uit.

28-01-13 16:32:54 - Quote! - @Madarian
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
DEvH: Oké. Misschien niet alles. Wel dat we niets meer in onze portemonnee hebben, en dat we zo min mogelijk een eigen wil hebben. Er wordt steeds meer aan banden gelegd. Voor bijna alles moet je een vergunning hebben. Zo niet: betalen. Wil je rotzooi opruimen en gooi je het in een openbare prullenbak: boete = betalen. Alles willen ze weten. Moet je kijken wat er allemaal tegenwoordig aan gegevens wordt bijgehouden. Te zot voor woorden die administratieve rompslomp.

28-01-13 17:31:36 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Madarian:

> "niets meer in portemonnee"
> één van de meest welvarende landen in West-Europa.
> okay.jpg

Dat, en de rest is gewoon in de lucht grijpen wat al bekend is of makkelijk te verklaren. Irrelevant dus, zeker aan "vrijheid van meningsuiting"

28-01-13 18:20:13 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Madarian: Ik reken jou daarnaast tot de beroepsbevolking van 18-67, en daarmee heb jij genoeg kansen en sociale zekerheid om rond te kunnen komen.


28-01-13 18:29:42 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
I can't do well when I think you're gonna eave me,

But I know I try,

Are you gonna leave me now,

Can't you be believing now.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 [3]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven