hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 26 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 2 [3] 4

Over geloof

11-10-08 15:47:51
Meissie32
Erelid


WMRindex: 20
OTindex: 3.965
Quote Enkie:
@Meissie: natuurlijk triest, maar het is een cliché 'argument'..


GOd bestaat niet, anders was er niet zo veel leed in de wereld.

11-10-08 15:55:20
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
Nog veel clichéer :P

Dat leed wordt door de mensen zelf veroorzaakt. God kan je een goed leven bieden na de dood. Een perfect leven op aarde is niet meer mogelijk.

11-10-08 16:00:38
Meissie32
Erelid


WMRindex: 20
OTindex: 3.965
Tja.. Als jij denk dat God je een geod leven bied na de dood.

Geloof niet in God, dus ook niet in een leven na de dood.

11-10-08 16:02:24
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
En dat is geen argument meer maar een mening. Niet verkeerd natuurlijk, iedereen mag een mening hebben... maar bedenk daarbij: dus ook gelovigen

11-10-08 16:10:56
Igor
Erelid


WMRindex: 724
OTindex: 2.483
S
Offtopic:
@Meissie32. Een WMR-index van 500 of een OTindex van 1000 geeft je een avatar, dus doorgaan met 'postenpoepen' :P
8) Een leven na de dood ... :D

En wat moet ik me daarbij voorstellen ?

"Zittend naast de troon van God in de hemelse geneugten ?" (a) ... of ...
"Liggend in een bad van kokende olie in de helse krochten ?" (6)

Waar zijn deze Hemel en Hel dan ? Binnen dit universum ? Buiten dit universum ? Is het de verschijningsvorm van zwarte energie ? Waarom staat er in de Bijbel de grootst mogelijke onzin geschreven ? Waarom zijn er twee scheppingsverhalen van de mens ? ... en dan die Noach, die zogenaamd alle dieren meenam op zijn boot; helemaal belachelijk ! :P

De Bijbel is een leuk verhalenboek, maar meer ook echt niet :nee

11-10-08 16:14:45
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Dat mag je denken Igor.

11-10-08 16:17:51
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Misschien dat we over geloof en andere gedachten eens iets kunnen afspreken? Dat wie niet gelooft eens stopt met afzeiken van wie wel gelooft en dat wie wel gelooft eens stopt met proberen te ontkrachten van anders denkwijze. Niet dat dat laatste nu vaak gebeurt want dat is eerder andersom. Dus, kap met afzeiken, gij ongelovige, en stop met woest worden gij gelovige ;)

Deal? *)*)*)

11-10-08 16:18:58
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Vind ik sowieso een vereiste in iedere discussie Kpuc, wijs gesproken :)
die *) zul je in een iets andere vorm volgende week krijgen man ;)

11-10-08 16:19:08
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
Deal, want het heeft op de manier waarop het in zo'n topic gebeurt weinig zin 8)

11-10-08 16:31:48
oplk
Senior lid

WMRindex: 262
OTindex: 320
Wnplts: Baarn
S
Ik heb me een beetje afzijdig gehouden van dit topic, omdat mijn standpunt vaak toch al wel wordt verdedigd en ook ik weinig zin heb in een 'godsdienstoorlog'. Zo langzamerhand wil ik toch wel wat gaan zeggen.

Even over mezelf: Ik ben een vrij jonge christen en groei hoop ik nog elke dag. Ik ben als zodanig geboren en mag God daarvoor danken, want als ik niet zo opgevoed was, had ik de weg naar Hem waarschijnlijk niet gevonden en me vastgebonden aan andere overtuigingen. Door mijn geloof kan ik met mijn christelijke bril naar de wereld en de waarheid kijken, en naar mijn idee stelt die vrij goed scherp.

Ik probeer een 'open mind' voor dingen te houden en me in te leven in andere denkbeelden, maar ik denk niet dat ik nog overtuigd kan worden van atheïsme. Daarvoor heb ik teveel gezien en begrepen. Ik hoop dit ook aan andere mensen te laten zien, maar dat blijkt vaak moeilijk door de standpunten die ze vasthouden, vandaar dat ik mezelf daar ook los van probeer te maken als ik naar een ander kijk.

Ik ben vrij filosofisch en wetenschappelijk ingesteld, en denk ook dat alles wat juist is, ook moet rijmen met mijn denkbeeld. Dat wil niet zeggen dat bij iets wat niet rijmt, ik meteen mijn geloof opzeg. Er zijn dingen die ik niet (meteen) kan verklaren, en zo zijn die er ook in andere denkbeelden. Voorzover heeft het theïsme er voor mij niet absurd veel, en het atheïsme er meer, maar dat waarschijnlijk gewoon omdat ik er meer over nagedacht heb.

Hoe dan ook, ik wil graag even ingaan op Dippo's stelling, ééntje die ik ook overdacht heb en mij aanspreekt.

Het volmaakte mag niet veranderen om zijn volmaaktheid te verliezen, maar denken, redeneren, scheppen,... veranderen allerlei zaken.

Ik zal er wat over proberen te zeggen, hoe ik denk, maar ook dit vereist een andere manier van denken dan je misschien gewend bent. Ik neem aan dat je weet dat God, voor mijn denkbeeld, buiten "tijd" leeft. Dit heeft ten gevolge dat hij zoals jij zegt inderdaad niet kan veranderen, simpelweg omdat dat tijd vereist. Scheppen is een ander punt, en denken is dat ook. Hij kan wel scheppen en denken, als Hij maar niet verandert in zijn schepping, en niet verandert in zijn denken. Hij denkt dus op elk moment hetzelfde, en schept op elk moment hetzelfde begin.

De vraag die nog opspeelt is of God wel werkelijk tijd kan scheppen, want dat verandert dingen die geschapen worden binnen die tijd, en die worden daardoor onvolmaakt. Een volledig antwoord kan ik hierop niet geven, maar het draait denk ik om de keuze die wij hebben. Het ligt bij God in zijn aard om liefde te geven en liefde te krijgen, kortom, om een relatie te hebben. Zo'n relatie kan niet bestaan zonder keuze, dat zou zijn alsof je een slaaf oplegt je lief te hebben, of je zult hem doden. Aangezien God geen keuze heeft als volmaakt wezen dat niet kan veranderen, heeft Hij voor ons tijd gemaakt, zodat wij kunnen veranderen en keuzes maken.

Of het dan niet op een andere of betere manier kan, kan ik op dit moment niet bedenken, dat wordt toch echt te moeilijk. In geloof laat ik hier maar over dat dit werkelijk de beste manier is. Er zitten ergens vast wel wat foutjes in deze redenering, maar het kan ook zijn dat ik er compleet naast zit. Ik hoop dat ik dat dan wel kan inzien :P

Edit: zo, in de tijd dat ik dit schreef zijn er ook weer aardig wat reacties geplaatst :o :P

11-10-08 16:44:08
Igor
Erelid


WMRindex: 724
OTindex: 2.483
S
Kpuc ... Hier [nog] een kritisch topic en "kap met afzeiken, gij ongelovige, en stop met woest worden gij gelovige" {citaat} moet je eens tegen het CDA, de ChristenUnie en de SGP zeggen ! :P

De Koekiesmonster-partij heeft gewonnen ! De gelovigen in het Koekiesmonster geloven dat mensen 7 dagen, 18 uur moeten werken van het Koekiesmonster. Verder wil het Koekiesmonster 50% van alle inkomsten.

11-10-08 16:45:33
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Ten eerste zijn kerk en staat in NL gescheiden Igor, ten tweede, ik eet geen koekjes :S

11-10-08 17:16:23
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Veranderen is een META - en wat aan ons zich voordoet maar een verschijnsel - de kern daarin is het zelfde. Een groeit, valt van de boom of wordt geplukt, verpakt en verplaatst - gestald en verkocht.. ligt er wordt gegeten of rot weg.

Wat is er zo belangrijk aan de appel.
Die gaat toch rotten of wordt gegeten
de tussen stappen zijn niet zo belangrijk.

We worden geboren en sterven
daartussen is de daad zo gewaardeerd
en voor zovelen zo gelijk.
Soms zelfs zo dat afwijken
als een storing wordt gezien.

De appel heeft in de moderne tijd
een verstoord leven..

11-10-08 17:19:38
Igor
Erelid


WMRindex: 724
OTindex: 2.483
S
Quote Kpuc:
Kerk en staat [zijn] in NL gescheiden Igor.


8) Theoretisch, Kpuc. Puur op schrift; de praktijk wijst anders uit. Beatrix, bij de Gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz. Elke wet begint daarmee 8-)


11-10-08 17:24:46
Meissie32
Erelid


WMRindex: 20
OTindex: 3.965
Wie gelooft in God moet dat zelf weten,
naar mijn mening bestaatie niet.!

19-10-08 16:03:10
metaleagle
Lid

WMRindex: 21
OTindex: 33
Wnplts: Amstelveen
S
Ik geloof niet in god, ik geloof in het leven zelf en in de lotsbestemming van mensen.

Ieder mens komt een keer in een periode in zijn/haar leven terecht waarbij het leven volledig op zijn kop staat. Hij/zij is in een figuurlijke achtbaan beland en het is een vreemd gevoel als die achtbaan voorbij is en de persoon in kwestie met eigen benen op de grond staat.

Het geloven in een god, in een almachtig wezen dat absoluut is doe ik zeker weten niet. Maar ik ben wel mening dat die figuurlijke achtbaan een natuurkracht is waar geen enkel mens aan kan ontsnappen. Noem het god, noem het een natuurkracht, ik noem het lot. Ik ben dan ook van mening dat het lot een onderdeel is van een natuurkracht waar wij mensen aan onderhevig zijn.

En natuurlijk zullen de gelovigen zeggen "dat het de wil van god is als je in die figuurlijke achtbaan terecht komt", daar geloof ik niet in. God is imho niet almachtig, god is een onderdeel van de natuur! Wij mensen zijn ontstaan uit de natuur en als wij doodgaan keren wij terug naar de natuur.

19-10-08 16:25:25
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Als uitgekristalliseerd zijn volwassenheid voor je betekend dan is je leven tot stilstand gekomen.

Het levens krimpt en groeid.. je beweegt mee
ik weet hoe is om te denken niet meer te groeien - alleen op een andere manier - waarvan de meesten het niet kunnen verdragen.

Want ook diegene die zich terug trekt en op zich zelf geraakt maakt een groei mee. De groei om het alleen zijn aan te kunnen. Het probleem ontstaat dan wanneer men met velen is tegen innerlijke behoefte.. of alleen is terwijl de geest de massa opzoekt..

19-10-08 16:36:58
metaleagle
Lid

WMRindex: 21
OTindex: 33
Wnplts: Amstelveen
S
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Elke geleefde dag is een ervaring voor mij. Elke dag dat ik leef leer ik iets. Ik heb wel mijn volwassenheid bereikt, maar ik ben zeker weten nog steeds in de bloei van mijn leven!

Vooral op mentaal niveau leer ik heel veel. Ieder mens is anders en zit op een iets ander niveau dan zijn/haar medemens. Het is de kunst om leren samen te werken met je medemens ;).

19-10-08 20:12:22
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
oh gosh, is topicje nog steeds bezig :)

ik weet zeker dat geloven hardstikke relaxed is, iets waar je op kan terug keren, iets dat je steunt in je keuze... maar ik kan niet geloven in een god.. hoe graag ik het ook zou willen mijn inslag is waarschijnlijk iets te nuchter... aj der niet met de kop tegenan kan knallen ist niks :) om herman finkers maar even te citeren xD :P

ik geloof niet direct in mensen, er lopen genoeg verwrongen geesten rond om op zijn minst een beetje terughoudend te zijn met geloven in mensen...

waar ik wel in geloof is in het geheel, de balans van de wereld... tegenover iedere dictator staat een weldoener, tegen iedere persoon die slecht doet staat iemand die goed doet :) waar we heen gaan naar de dood... ik zou graag geloven dat we in een spirituele wereld komen maar :nee denk het niet... ik geloof dat onze geest gewoon vrijkomt aan energie... en dat we niet moeten proberen gedenkt te worden door degene die ons lief hebben, wat gedenken is vorm van in verleden blijven hangen, je moet leven in het nu met oog op te toekomst :)

en vooral ook bij iedere daad die je doet afvragen welk effect je op anderen hebt en of dat effect wel gewenst is.. in je eigen ogen uiteraard... rekening houdend met jezelf en de andere persoon(en) :ja :) bij the way, ik geloof ook niet in mezelf, ik ken mijn zwaktes zelf maar al te goed, en wil vooral mezelf niet verheerlijken :)

19-10-08 22:46:42
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Je kunt nu eenvoudig een keuze maken

ola, ik maak een fout.

; voor menig mens is het eenvoudig een keuze te maken om wel of niet te geloven in God.

; er was eens een tijd dat die keuze helemaal niet zo eenvoudig was.

; De keuze werd ook beïnvloed door maatschappelijke positie en die van je baas of omgeving.

; de verschuiving en secularisering had als effect dat de vraag "in wie geloof jij" niet meer zoveel deel uit maakte van beroep of partnerkeuze.

;

19-10-08 23:56:14
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
niet zo cryptisch heraux :) je voorziet ons van informatie en laat ons dan zelf worstelen met interpretatie... terwijl waarschijnlijk deze zinnen in enig verband stonden waaruit we wat meer wijs hadden kunnen maken 8O

20-10-08 13:34:14
angusdeitw
Senior lid

WMRindex: 132
OTindex: 1.311
Wnplts: nederweert
Igor

Als je wilt weten waar de hemel en de hel zijn, zul je toch nog even moeten wachten, ik denk dat je trouwens maar in een terechtkomt dan, dus van allebij zal je het niet te weten komen :ja

2 Scheppingsverhalen, hmmz wat natuurlijk daarover mogelijk is, het is dusdanig lang geleden, geen mensen die dat hebben kunnen meemaken, en dan ontstaan er dus meerdere verhalen ;)

Ik geloof wel in grote delen van de bijbel, maar niet in dat gedeelte trouwens. Wat mij betreft is dat helemaal weerlegd, en bewezen dat het anders gegaan is. Over noach, wat is onmogelijk aan dat verhaal? alle dieren in een schip, en niet zo maar een schip, maar echt een groot schip.

Een beetje passen en meten, vogels en vissen hoeven niet perse mee.

Bovendien zijn er meer verhalen inverschillende mythologien geweest over de zondvloed, allemaal rond de zelfde tijd.

Dus dat zou eens goed gebeurd kunnen zijn :) Natuurlijk moeten ze af en toe een beetje dingen aanpassen, om god grootser en grootser te maken. Maar dat betekent niet dat het niet berust is op feiten.

20-10-08 14:00:12
Koekiemonster
Senior lid

WMRindex: 588
OTindex: 17
Wnplts: Zeeuws Vla
Interessant topic.
Ik ben heel zwaar gelovig opgevoed, ik was erg bang van God toen ik klein was.Dat heeft een behoorlijke impact op mijn verdere leven gehad totnogtoe. Voor mij gevoel zit ik nog midden in een proces waarin ik mijn eigen geloof probeer te vinden.
De persoon Jezus Christus blijft daarbij wel centraal, maar ik denk dat er teveel geprobeerd wordt om God in een doosje te stoppen. Volgens mij zal God altijd een mysterie blijven, althans voor ons verstand. Met mijn hart weet ik wat goed en kwaad is. Ik kan dus steeds kiezen tussen God (goed) en de duivel (kwaad). Als je voor het goede kiest zal dat je vrijmaken en als je voor het kwade kiest zal dat je binden. Je komt weer vrij door om vergeving te vragen. Het kwade blijft echter aanlokkelijk, maar steeds wordt ik weer uitgedaagd om voor het goede te kiezen.
:)

20-10-08 14:02:31
Koekiemonster
Senior lid

WMRindex: 588
OTindex: 17
Wnplts: Zeeuws Vla
Quote Igor:
Kpuc ... De Koekiesmonster-partij heeft gewonnen ! De gelovigen in het Koekiesmonster geloven dat mensen 7 dagen, 18 uur moeten werken van het Koekiesmonster. Verder wil het Koekiesmonster 50% van alle inkomsten.

Mijn rekeningnummer is 98.76.54.321 :P

20-10-08 14:04:52
angusdeitw
Senior lid

WMRindex: 132
OTindex: 1.311
Wnplts: nederweert
@Koekiemonster
Ik heb mijn geloof ondertussen wel gevonden, hoop dat het jou ook lukt :ja Je weet natuurlijk dat je christen bent, maar dat zegt helemaal niks over hoe je gelooft.

Ik bedoel, kijk maar naar de katholieken en de protestanten. Aardig verschil hoor!

Over god denk ik precies hetzelfde, een van die dingen waarik waarschijnlijk nooit achter kokm, maar ik heb het gevoel dat hij aardig wat impact heeft op deze wereld.

Ik denk ook dat als je voor het kwade kiest, en er niet al te ver in gaat, je nog de kans krijgt om terug te gaan. Maar als je er eenmaal te diep in zit, dan kom je er gewoon niet meer uit.

Ik kies niet voor het goede of het slechte, ik kies wat ik denk dat voor mij het beste is, en wat het beste is voor de gene voor wie ik het doe. /editPOEHE, ik schrijf wel lange berichten de laatste tijd

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 [3] 4

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven