hr
jaargang -23 - laatste artikel 4-5 18:00 - 74492 artikelen - nu online 32 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


[1] 2 3 4

Over geloof

17-09-08 11:40:20
DiPpO
Senior lid


WMRindex: 715
OTindex: 72
Gelieve wel respectvol om te gaan met elkaars mening. Ik zou het spijtig vinden om hier een "Godsdienstoorlog" te beginnen.:D

17-09-08 11:43:30
angusdeitw
Senior lid

WMRindex: 132
OTindex: 1.311
Wnplts: nederweert
Nou waar zal ik beginnen, ik geloof niet dat er maar een god is, ik moet thuis even de verwijzingen in de bijbel gebruiken die spreken over meer dan een god.

Ik geloof wel maar echt in een god, de christelijke god (a.k.a allah)


17-09-08 11:45:20
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Oef.. er wordt met vuur gespeeld 8O
Ik verwacht een godsdienstoorlog hiero :O

@angus: christelijke god is anders dan allah... christelijke god heeft een zoon die naar de aarde gestuurd heeft en die als verlosser aangeduid is. allah heeft geen zoon die naar de aarde gestuurd heeft, die moet nog komen.

17-09-08 11:45:49
DiPpO
Senior lid


WMRindex: 715
OTindex: 72
Geloof je nu n één of in meerdere Goden? Ik kan je vorige berichtje niety echt snappen. Zal wel liggen aan het feit dat ik Vlaming ben.:s

Maar dat maakt het interessant, niet. Ik ben zelf atheïst, mijn zusje is overtuigd katholiek. Ik neem aan dat het merendeel Nederlanders protestants is?

17-09-08 11:46:55
angusdeitw
Senior lid

WMRindex: 132
OTindex: 1.311
Wnplts: nederweert
ik vertrouw maar in een god, maar geloof dat er wel meerdere goden zijn.

er zijn meerdere verwijzingen in de bijbel hier naar (niet dat alles wat in deb ijbel staat echt is gebeurd :))

Meer katholieken hoor :) ik ben wel protestants

17-09-08 11:47:49
nietmeer
*trekt haar jomanda jurk aan en spreid haar armen... KOM GELOVIGEN... kom in de kerk van de Vibes*

17-09-08 11:48:08
angusdeitw
Senior lid

WMRindex: 132
OTindex: 1.311
Wnplts: nederweert
ik geloof in vibes!:P

17-09-08 11:48:18
DiPpO
Senior lid


WMRindex: 715
OTindex: 72
Interessant, welk geloof hang je dan aan. Of beschouw je de duivel als een "slechte God"?

17-09-08 11:48:52
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
angus: meer protestant geloof ik hoor.

ow badvibes _O_

17-09-08 11:49:50
nietmeer
kom kom gelovigen... jullie hoeven niet aan mijn voeten te hangen... Leef je leven in vrijheid, tevredenheid en respect voor de ander....

(wat nou 10 geboden, ik heb er aan 1 genoeg!)

17-09-08 11:50:32
angusdeitw
Senior lid

WMRindex: 132
OTindex: 1.311
Wnplts: nederweert
Quote DiPpO:
Interessant, welk geloof hang je dan aan. Of beschouw je de duivel als een "slechte God"?


de duivel is neit eens een god

de duivel is een verstoten engel, zou je moeten weten :)

17-09-08 11:55:14
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Quote angusdeitw:
de duivel is neit eens een god


Wat de 1 een god vindt, hoeft de ander geen god te vinden. Tis maar net wat je aanhangt/aanbidt. Sommige aanbidden beeldjes als goden ;)

17-09-08 11:56:36
DiPpO
Senior lid


WMRindex: 715
OTindex: 72
Dat bedoelde ik dus. Alhowel ik niet bekend ben met de bijbel. :)

Ik had laatst een discussie met iemand aan de toog die beweert dat atheïsten niet kunnen bestaan. Hij beweert dat, aangezien het onmogelijk is het niet-bestaan van God te bewijzen, atheïsten eigenlijk allemaal agnosten zouden zijn. Toch vind ik voor mezelf deze redenering niet helemaal opgaan. Misschien gewoon een verschil in definitie?

PS BadVibes, ik volg je geloof, maar ga je niet aanbidden, als je dat niet te erg vindt. Mooi gebod! :ja

17-09-08 11:58:56
angusdeitw
Senior lid

WMRindex: 132
OTindex: 1.311
Wnplts: nederweert
handig dat je de andere regel niet meequote :PDe duivel is officieel geen god volgens de de bijbel (waar instaat dat het geen god is, EN DIE DE DUIVEL INTRODUCEERDE ) of het nou allemaal echt of niet echt is gebeurd maakt dan niet uit.

Als de bijbel al een verzonnen verhaal is (wat ik inderdaad grotendeels denk, ik zie het meer als een richtlijn voor mijn leven, wat niet betekent dat ik niet in god geloof).
Is het nog altijd zo dat de duivel geintroduceerd is als een verstoten engel, en dus een verstoten engel is.
Dat mensen die Engel beschouwen als een god maakt het nog geen god dan.

17-09-08 12:16:35
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
angus: In de bijbel staat dat god alles gemaakt heeft. Als dit t geval is, dan heeft hij dus ook alle eventuele andere goden gemaakt ;) Of geintroduceerd zoals jij t noemde.

En zou t niet kunnen dat een wezen zichzelf op weet te werken en zich laat aanbidden als god? Wat dus betekent dat t per definitie geen god is, maar zo wel door zijn volgelingen wordt gezien?? Hier weer: het is een wkestie van interpretatie / geloof.

En de bijbel beschrijft grotendeels op aantoonbare historische gebeurtenissen uit de prehistorie. En in dat tijdperk speelde t bovennatuurlijke een enorme rol bij alles, dus vandaar dat t erg religieus gericht is.

17-09-08 12:17:50
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Ik ben een pastafari 8)

17-09-08 12:20:09
angusdeitw
Senior lid

WMRindex: 132
OTindex: 1.311
Wnplts: nederweert
ik zeg niet dat god ze geintroduceerd heeft, maar mocht de bijbel niet waar zijn, dan heeft de schrijver het zo geintroduceerd. Het zou kunnen, maar aanbid worden als een god en een god zijn is toch iets anders?@je laatste deel

Dat dingen verklaard kunnen worden betekent niet dat ze waargebeurd zijn.

Zo geloof ik niet dat die egyptische tovenaars zo stom zijn om hun eigen nijl in bloed te veranderen (again het verhaal van mozes)

17-09-08 12:27:50
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Quote angusdeitw:
Het zou kunnen, maar aanbid worden als een god en een god zijn is toch iets anders?


Voor een gelovige maakt het niet uit. Dat is de basis van t geloof: geloven dat iets een god is (terwijl t miss helemaal wel niet zo hoeft te zijn). Als anderen zeggen dat t waarschijnlijk niet zo is, dan zijn die mensen slecht en en gestuurd door d duivel en proberen ze je van je geloof af te brengen.

Als jouw ouders en je hele omgeving je hele leven jou hebben wijsgemaakt dat een een beestje een muis is en je komt in een ander deel van Nederland en ze zeggen dat dat geen muis maar een kat is, dan geloof jij hun niet, omdat jij beter weet en je je ouders en omgeving gelooft;) Misschien een stom voorbeeld, maar ik wist niets beters :P Begrijp je me?

Quote angusdeitw:

Zo geloof ik niet dat die egyptische tovenaars zo stom zijn om hun eigen nijl in bloed te veranderen (again het verhaal van mozes)

"Tovenaars" zijn ook maar mensen. Mensen zoeken macht, vooral in die tijd, met zo'n beroep en op zo'n plek. Dus misschien gebeurde er wel iets natuurlijks waardoor de nijl rood werd, en hebben die tovenaars gezegd dat zij t deden. Maar ach, we zullen t nooit weten ;)

17-09-08 12:33:36
angusdeitw
Senior lid

WMRindex: 132
OTindex: 1.311
Wnplts: nederweert
ik volg je wel hoor :jasnap jou point of view ook wel, maar mensen kunnen wel geloven dat iets een god is, als het geen god is geloven ze er nog wel in, heb ik ook geen problemen mee.

Dan heb ik alleen zoiets van, ach laat ze maar :jaAls ik blij met met ´mijn god´ mag jij ook blij zijn met jou ´god´

:jaDat is eigenlijk hoe ik tegen geloven aankijk :)

17-09-08 12:35:30
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Jups. het is ieders eigen keuze om wel of niet te geloven :)

17-09-08 12:52:51
DiPpO
Senior lid


WMRindex: 715
OTindex: 72
Quote angusdeitw:

Als de bijbel al een verzonnen verhaal is (wat ik inderdaad grotendeels denk, ik zie het meer als een richtlijn voor mijn leven, wat niet betekent dat ik niet in god geloof).

Als je de bijbel als een richtlijn beschouwd, hoe kies je dan wat je moet volgen? Moet je je linkerwang aanbieden als iemand je op je rechterwang heeft geslagen, of moet je "oog om oog,..." beschouwen als de te volgen richtlijn.
Er staan veel nuttige dingen in de bijbel maar hier en daar slaat de schrik mij om het hart als ik de gebruikte taal erin zie.
Is Jezus niet gewoon een verlichte denker, de in zijn tijd doorhad dat mensen iets nodig hadden om in te geloven? Op die manier kon hij immers goed gedrag afdwingen, door inhet hiernamaals straffen en beloningen uit te delen.

17-09-08 13:34:10
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
De duivel word in de bijbel wel degelijk een God genoemd. Zie 2 Korinthiers 4:4, hierin word gesproken over de god van dit samenstel van dingen die de geest van de ongelovigen heeft verblind, opdat het verlichtende licht van het goede nieuws van de christus en dus ook van het koninkrijk, niet zou doorschijnen.

17-09-08 13:37:11
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Hebben jullie het OT gelezen?

17-09-08 13:49:45
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
Voor een groot gedeelte wel. Ik denk dat jij doelt op de gedeelten waarin god een aantal volken straft? Bij die bijbelverslagen moet je goed in je achterhoofd houden wat daar aan is vooraf gegaan. Vaak aanbaden die volken afgoden met allerlei vreselijke rituelen die daarbij hoorden. Bovendien gaf god ze altijd de kans om zich van hun slechte weg af te keren en zo weer in gods gunst te komen. Neem bijvoorbeeld Jona die aan de stad Nineve moest verkondigen dat god hun zou straffen voor hun slechte wegen. Eerst wou hij niet gaan, maar toen hij uiteindelijk wel ging en zijn plicht vervulde, kregen de ninevieten berouw en beval de koning hen in zak en as te gaan zitten en god te smeken of hij zich wilde bedenken. En God vergaf hun door hun daden van berouw.
Maar Jona was het er alleen niet mee eens, die had zoiets van nu heb ik het gezegd dus moet het maar gebeuren ook. God strafde Jona ook niet maar gaf hem liefdevol uitleg aan de hand van een kalebasplant. Kun je lezen in het boek jona.
Zo zie je ook in het oude testament dat god een god van barmhartigheid is.

17-09-08 14:02:01
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@Ikje: serieuze vraag, dus echt niet rot bedoeld: ken jij de hele Bijbel uit je hoofd? Je weet altijd precies welke versen welke dingen staan en zo 8O

Om verder ontopic te blijven: ik geloof in mezelf, in mijn vrienden, in de natuur, in vrijheid en in kennis (meten is weten 8)). Geen God die daar nog wat aan toe kan voegen. Zoals Douglas Adams al zei:
Quote Douglas Adams:
Other people will ask how I can possibly claim to know? Isn’t belief-that-there-is-not-a-god as irrational, arrogant, etc., as belief-that-there-is-a-god? To which I say no for several reasons. First of all I do not believe-that-there-is-not-a-god. I don’t see what belief has got to do with it. I believe or don’t believe my four-year old daughter when she tells me that she didn’t make that mess on the floor. I believe in justice and fair play (though I don’t know exactly how we achieve them, other than by continually trying against all possible odds of success). I also believe that England should enter the European Monetary Union. I am not remotely enough of an economist to argue the issue vigorously with someone who is, but what little I do know, reinforced with a hefty dollop of gut feeling, strongly suggests to me that it’s the right course. I could very easily turn out to be wrong, and I know that. These seem to me to be legitimate uses for the word believe. As a carapace for the protection of irrational notions from legitimate questions, however, I think that the word has a lot of mischief to answer for. So, I do not believe-that-there-is-no-god. I am, however, convinced that there is no god, which is a totally different stance and takes me on to my second reason.Doublas Adams(left) with David Silverman
I don’t accept the currently fashionable assertion that any view is automatically as worthy of respect as any equal and opposite view. My view is that the moon is made of rock. If someone says to me “Well, you haven’t been there, have you? You haven’t seen it for yourself, so my view that it is made of Norwegian Beaver Cheese is equally valid” - then I can’t even be bothered to argue. There is such a thing as the burden of proof, and in the case of god, as in the case of the composition of the moon, this has shifted radically. God used to be the best explanation we’d got, and we’ve now got vastly better ones. God is no longer an explanation of anything, but has instead become something that would itself need an insurmountable amount of explaining. So I don’t think that being convinced that there is no god is as irrational or arrogant a point of view as belief that there is. I don’t think the matter calls for even-handedness at all.

Bron: Interview met het tijdschrift "American Atheists"

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven