hr
jaargang -23 - laatste artikel 4-5 18:00 - 74492 artikelen - nu online 24 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens - vragen des levens


1 [2] 3 4

Over geloof

17-09-08 15:01:12
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Ikke
Hier een serieus antwoord dan: ik weet van de meeste dingen echt niet uit mijn hoofd welk vers het is, maar omdat ik veel uit de bijbel lees, schiet mij vaak wel een tekst te binnen die wat met een bepaald onderwerp te maken heeft. En dan.......pakken wij de (trefwoorden-)index erbij en kan ik lezen welk vers het is.8)

17-09-08 16:22:02
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Ghehe, oke 8) Handig, zo'n index :D

17-09-08 16:24:40
oplk
Senior lid

WMRindex: 262
OTindex: 320
Wnplts: Baarn
S
@angusdeitw
Dat klinkt erg als Mormonisme.. Klopt dat, of heb je gewoon dat kenmerk van meerdere goden toevallig ook?

17-09-08 16:26:23
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
@Ikje-Dat heeft niets met barmhartig te maken. Als je niet in hem wil geloven nou en? Dat moet je toch zelf weten?

En buiten dat die volkeren die allemaal vermoord worden of tot slaaf gemaakt werden daar zaten ook volledig onschuldige kinderen bij. Net zoals alle eerstgeborenen van de farao, volledig onschuldig, worden allemaal vermoord. Hij doodt 70 mensen omdat ze die ark van hem zagen.

Neem bv de 10 geboden. Als voorbeeld neem ik deze:

Gedenkt den sabbatdag (die trouwens duurt van vrijdagzonsondergang tot zaterdagavondzonsondergang en NIET de zondag), dat gij dien heiligt.

Neem de Creatonisten. Die nemen de bijbel letterlijk. Op zaterdag zijn winkels en bedrijven open die werknemers in dienst hebben die op die zaterdag werken. Volgens god moet je degene die werkt op de Sabbath ter dood stenigen. Volslagen idioot. Dan moet je de halve wereldbevolking doden. Belachelijk.
Als er op zaterdag iemand een ongeluk krijgt en het ambulancepersoneel rukt uit om die persoon te helpen, moet je die dan ook dood stenigen?

Neem Deuteronium waarin Mozes het volk van Israel toezegt dat als ze god niet gehoorzamen ze de meest vreselijke ziekten krijgen.

God is liefde? Nee, god is verliefd op zichzelf en ik zal nooit meer in die god van de bijbel geloven zoals ik eerst wel deed.

17-09-08 17:05:41
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ giovanni
Neem bv de egyptenaren. Farao heeft meer dan 10 kansen gahad om de Israelieten uit hun slavernij te bevrijden. De nacht dat de engel door het land trok, werden degenen beschermd die het bloed van een lam op de deurposten gespat hadden. Degenen die dat deden waren niet alleen israelieten, want later reisden er ook een hoop egyptenaren mee die zich bij hen hadden aangesloten. God kwam voor zijn volk op.

Onthoud dat is dat de regels tot baat van alle israelieten zijn opgeschreven.
De sabbat is ingesteld zodat bv een meester zijn slaaf ook rust gunt en niet kapot laat werken. (even kort gezegd). De Farizeeen hebben dit later uit zijn verband getrokken, maar Jezus heeft dit weer rechtgezet.

Bovendien werden er in die tijd nog dieroffers gebracht, omdat het grote offer: Jezus nog niet is geweest.

Gehoorzaamheid aan god is geen drukkende last. Lees Micha 6 vers 6t/m8.
Hij vraagt geen onmogelijke dingen.

God is overigens wel onze schepper en zonder hem zouden wij niet bestaan zijn naam betekend niet voor niets: hij die veroorzaakt te worden.



17-09-08 17:20:41
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Ikje een collega van mij en mijn oom hadden longkanker. Ik geloofde toen nog in god en heb dag en nacht in geloof tot hem gebeden om hen te genezen. Wat gebeurde er? Beide overleden aan die rotkanker, terwijl Jezus in Marcus zegt dat voor wie gelooft niets onmogelijk is. Waarom genas god hen dan niet?
Maw Jezus is een leugenaar.

Neem Auschwitz. God heeft Auschwitz niet veroorzaakt zeggen ze, maar in Auschwitz zaten dat weet ik zeker ook mensen die toen in geloof tot hem baden om eten en om verlost te worden uit die hel. Wat gebeurde er? Bijna allemaal vergast.

Leg mij eens uit waarom god niet hielp?

17-09-08 22:08:22
nietmeer
Berniew: Als reactie op dat Allah en God niet dezelfde zijn:
Als ik de Islamitische mensen die ik ken moet geloven, dan vinden zij dan God en Allah een en dezelfde persoon/God/iets zijn. (Allah betekend ook letterlijk God in het welke-taal-of-dat-het-ook-is) Alleen stopt het Christendom bij Jezus Christus als laatste en belangrijkste profeet, terwijl in de Islam Mohammed deze rol vervult.
Disclaimer: Ik verwoord nu hoe ik alles onthouden heb, en dat kan best verkeerd onthouden zijn... Er is niet toevallig een Moslim aanwezig die mij ideeën kan staven?

17-09-08 22:50:51
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
@muad: in mijn ogen zijn ze ook hetzelfde, alleen het christendom noemt dat god zijn zoon heeft gestuurd naar de aard, terwijl dat in de islam nog moet gebeuren.

Dus vanaf dat punt wordt god als t ware in 2-en gesplitst. Voor die tijd was t dezelfde. klinkt dit logisch? Het is al laat :| en ik ben moe :P

18-09-08 08:55:17
DiPpO
Senior lid


WMRindex: 715
OTindex: 72
Quote Giovanni:

Gedenkt den sabbatdag (die trouwens duurt van vrijdagzonsondergang tot zaterdagavondzonsondergang en NIET de zondag), dat gij dien heiligt.

Neem de Creatonisten. Die nemen de bijbel letterlijk. Op zaterdag zijn winkels en bedrijven open die werknemers in dienst hebben die op die zaterdag werken. Volgens god moet je degene die werkt op de Sabbath ter dood stenigen. Volslagen idioot. Dan moet je de halve wereldbevolking doden. Belachelijk.
Als er op zaterdag iemand een ongeluk krijgt en het ambulancepersoneel rukt uit om die persoon te helpen, moet je die dan ook dood stenigen?

Er is wel een verschil tussen Godsdienst een de manier waarop men dit beleeft. ik kan mij (als atheïst) bijvoorbeeld wel vinden in de meeste christelijke waarden. Linkerwang-rechterwang, de rustdag (was toen werkelijk vooruitstrevend, ... Ik betwijfel gewoon of een goddelijk figuur nodig -en zelfs wenselijk- is om deze waarden af te dwingen. Ik vind nog altijd dat het figuur Jezus nuttige dingen heeft gedaan, ik begrijp ook waarom hij zijn 'vader' inriep.

18-09-08 09:11:25
angusdeitw
Senior lid

WMRindex: 132
OTindex: 1.311
Wnplts: nederweert
4 In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.

Ergens een verwijzing dat dit inderdaad op de duivel gericht is?

:nee

dat is een kwestie van woorden interpreteren ;) Ik interpreteer ze op een totaal andere manier, maar die is moeilijk uit te leggen ;)

heb nog even verder voor je gezocht

Korinthiers is een deel van het nieuwe testament, wat een eind later is geschreven dan het oude testament.

Het zou dus goed kunnen (als je al gelooft dat ze het daar over de duivel hebben), dat mensen de duivel daar al dusdanig als een soort van god beschouwen, dat ze het (weliswaar misschien perongeluk) er tussen gezet hebben ;)

19-09-08 10:59:15
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Giovanni
Het is verschrikkelijk als er zoiets gebeurd en zo gebeuren er nu nog zoveel verschrikkelijke dingen op de aarde.
Maar om te begrijpen waarom God lijden toelaat moet je bij het begin beginnen;
Hoeis het lijden begonnen?
God heeft de mens niet geschapen om te lijden hij heeft hun een volmaakte geest en een volmaakt lichaam gegeven. Hij gaf hun een verrukkelijke tuin en gaf ze zinvol werk te doen. Maar hun geluk hing echter af van hun erkenning van Gods heerschappij en zijn recht om uit te maken wat goed en kwaad is. Dat recht werd gesymboliseerd door de boom der kennis van goed en kwaad. Adam en Eva konden hun onderworpenheid aan god tonen door zich aan het gebod te houden om niet van de vruchten van die boom te eten.
Helaas verlokte Satan Eva met de woorden: dat haar ogen stellig geopend zouden worden en zij stellig als god zou zijn kennend goed en kwaad.
Verleid door de gedachte van onafhankelijkheid nam Eva van de vrucht en Adam later ook.
Diezelfde dag nog ondervonden ze de gevolgen van hun daad. Ze werden uit de hof van eden gezet kregen met ziekte, pijn, het verouderingsproces en de dood te maken. Zo begon het lijden op aarde.
De strijdvraag
Je zou je kunne afvragen waarom God die zonde niet door de vingers zag.
Zou hij dat doen dan zou het respect voor zojn autoriteit nog verder ondermijnd worden, waardoor toekomstige opstanden wellicht in de hand zouden worden gewerkt en het lijden alleen maar zou verergeren (prediker8:11). Bovendien zou het vergoelijken van die ongehoorzaamheid God tot een deelgenoot van dat kwaad maken. Lees Deuteronomium 32:4 bv. God moest zich aan zijn eigen woord houden en Adam en Eva de consequenties van hun ongehoorzaamheid laten dragen.
Waarom heeft god Adam, Eva en satan niet meteen vernietigd, zou je denken.
Zo'n demonstratie van goddelijke macht zou echter niet de rechtmatigheid van Gods autoriteit hebben aangetoond. En het zou betekenen dat gods voornemen om de aarde te vullen met nakomelingen van Adam en Eva was mislukt. En als god iets zegt dan zal hij het ook doen.
In Zijn volmaakte wijsheid besloot God de opstand een beperkte tijd te laten voortbestaan. De opstandelingen zouden ruimschoots de gelegenheid krijgen om de gevolgen van onafhankelijkheid aan god te ervaren en om te laten zien dat de mensheid goddelijke leiding nodig heeft.
Op het zelfde moment trof God ook maatregelen om het oorspronkelijke voornemen dat hij met de aarde had te vervullen. Hij beloofde een zaad of nageslacht Satan in de kop zou vermorzelen, waardoor zijn opstand en de schadelijke gevolgen ervan definitief uitgebannen zouden worden (Genesis 3:15).
Dat zaad is Jezus (Johannes 3:8 ).
Hij deed dit door afstand te doen van zijn volmaakte menselijke leven en zo de losprijs te betalen zodat de mensheid van de dood en de overgeerfde zonde zal worden bevrijd. Voor degenen die geloof oefenen in dit slachtoffer betekend dit een blijvende verlichting van lijden.
Wanneer komt er dan een einde aan het lijden?
We kennen allemaal het onze vader. Daarin leren wij bidden:uw koninkrijk kome. Uw wil geschiedde gelijk in de hemel, zo ook op aarde.
De tijd dat god de mensheid gegeven heeft om zichzelf te besturen kan elk moment eindigen.
Als vervulling op de bijbelse profetieen werd Gods koninkrijk in 1914 in de hemel opgericht, met Jezus als koning. Binnenkort zal het alle menselijke regeringen verbrijzelen en er een eind aan maken. Daniel 2:44.
Toen Jezus op aarde was gaf hij al een voorproefje van wat deze regering tot stand zou brengen. Hij genas de zieken, voedde de hongerigen en wekte de doden op. Zelfs de natuurkrachten gehoorzaamden zij stem.
Lees in Openbaring 21:4 oa wat God dmv Christus heerschappij teweeg zal brengen op aarde.
Tijdens die heerschappij zal er ook een opstanding zijn van de doden, zodat die ook een kans krijgen om God als Soeverijn te aanvaarden. Maar dat is een ander verhaal....
Ik hoop dat ik je hiermee iets geholpen heb.

19-09-08 11:02:47
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Jeetje :O wat een enorme post :O
Maar als iemand volmaakt is in lichaam en geest, hoe kan zo'n volmaakt persoon dan verleid worden?

19-09-08 11:02:55
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Mensen, de naam dekt ook gelijk de lading, het is een geloof, geloof ik. als ik iets geloof, dan weet ik het niet zeker, hoe makkelijk kan geloof dus worden verklaard, het is een uitvinding der mensch 8)

19-09-08 16:05:07
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ berniew
Dat is de gave van de vrije wil, Satan was eerst zelfs ook volmaakt.
(lang he en dan moet je weten dat ik hem de eerste keer verzendde en dat hij was verdwenen:()

19-09-08 16:28:20
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Maar waarom zou je iemand vrije wil geven als je toch weet dat later problemen gaat geven? Dan kun je net zo goed iedereen meteen gehoorzaam maken en dan heb je die kunstgrepen om mensen te straffen en je zoon sturen ook niet nodig :)

Balen :O dat t weg was :O had je t nog wel ergens dan? of moest je vanaf niks weer beginnen?

20-09-08 07:27:40
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Nee Ikje dat heb je niet, want Jezus zegt welke vader zal zijn kind een steen te eten geven als het om een brood vraagt en voor wie gelooft is niets onmogelijk en dat als je het geloof hebt van een mosterdzaadje (is het kleinste zaadje, maar wordt de grootste struik) je bergen kan verplaatsen en dat als je in zijn naam iets aan de vader vraagt het zal gebeuren omdat zo de grootheid van god bewezen wordt. Hij zegt ook vraag het in mijn naam en het zal gebeuren. In Johannes zegt Jezus dat wij meer zijn dan hem, omdat hij naar de vader gaat en jullie (de apostelen en zijn discipelen) achter blijven. Zij dus zijn werk kunnen blijven doen, zoals mensen genezen lijden verzachten en zorgen voor voedsel. Ik heb in geloof in zijn naam gevraagd aan god om mijn collega en mijn oom van longkanker te genezen. Ze zijn overleden. Jezus liegt.

20-09-08 13:15:58
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ Giovanni
De wonderen die de dicipelen konden verrichten dmv de heilige geest zouden ophouden te bestaan met het sterven van de laatste dicipel. 1 korinthiers 13:8.
Maar God en Jezus geven ons wel de hoop van het koninkrijk. Nu op dit moment zal ziekte en dood nog niet worden weggedaan.
1 Johannes 5:14,15 verteld dat wij moeten bidden overeenkomstig Gods wil
En dat betekend niet dat Hij dan wil dat dit ons overkomt, maar wij moeten geduld hebben tot het koninkrijk komt. Lees ook 2 Petrus3:8,9.
Hij is geduldig met ons omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt.
Het leven dat je collega en je oom hebben verloren, zal god op zijn tijd terug geven. Niet hetzelfde soort van leven maar een leven onder volmaakte omstandigheden.

Als we in moeilijke situaties terecht komen kunnen wij wel vragen om bv kracht om met de situatie om te gaan.

Het hangt ook samen met nog een tweede strijdvraag die Satan heeft opgeworpen in het boek Job. Hij zei dat de mens God alleen dienden uit eigenbelang. Job 1:7-12
(Ik hoop dat je de bijbel bij de hand hebt)

20-09-08 13:20:29
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
@ berniew
God wil dat wij hem uit liefde dienen. Dat is veel mooier dan dat iemand dat doet omdat hij niet anders kan. Dan zouden wij net zo zijn als de dieren die instinctief leven of als robots.
(:(Alles was weg en ik kon dus alles opnieuw doen. Balen was zacht uitgedrukt...Maar ik voel me nu weer beter hoor. Ik ben de klap te boven gekomen.8))

21-09-08 08:15:54
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Quote:
Maar God en Jezus geven ons wel de hoop van het koninkrijk. Nu op dit moment zal ziekte en dood nog niet worden weggedaan


Dat klopt niet want Jezus zegt welke vader zal zijn kind een steen te eten geven als het om een brood vraagt. Nogmaals voor wie gelooft is niets onmogelijk. Hij liegt.

Ikje dat is nou de bijbel. Een grote tegenstelling. Ik heb ze niet meer bij de hand want ik heb ze in de papierbak gegooit, de oude en nieuwe vertaling.

En dit is het laatste wat ik hier zeg, want dit is een eindeloze discussie.

God wil ik niets meer mee te maken hebben. Het is mijn leven en ik doe er mee wat ik wil en ik laat mijn leven niet verpesten door een god die zegt je nooit te verlaten noch te begeven, maar die er nooit is als je hem nodig hebt.

Auschwitz en al die andere kampen waar de Joden, zigeuners, gehandicapten, homo's en alle niet in Hitlers ogen ariërs vermoord zijn is voor mij het ultieme bewijs dat god niet bestaat.

21-09-08 09:24:36
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Neem Somalië. Was gisteren op het journaal dat daar een grote hongersnood dreigt, omdat het daar al heel lang niet meer geregend heeft. Ze kunnen dus niets planten om te oogsten omdat alles uitdroogt. God ziet dat toch? Hij ziet toch hun lijden, hij hoort toch hun smeekbeden? En toch regent het daar niet. Die mensen zullen bijna allemaal verhongeren, ouders overleven hun kinderen.

Maar he even geduld nog en dan komt gods koninkrijk en is het lijden voorbij. Nee Ikje die mensen willen geen koninkrijk. Die willen eten.

22-09-08 16:52:30
Ikje
Senior lid

WMRindex: 395
OTindex: 727
En Gods koninkrijk belooft ook voldoende eten voor iedereen. Maar ik begrijp wat je bedoeld.
Ik heb ook moeiijke tijden meegemaakt en als ik mijn geloof niet had en geen doel, dan had ik het opgegeven. Maar juist door mijn geloof en wetende dat als ik het op Zijn manier doe, het goed is, wat anderen ook zeggen...gaf mij een mate van geluk die mij door die moeilijke periode heeft heengehaald.
Dus in eerste instantie wil je ook gewoon dat je problemen verdwijnen, maar als je moeite doet om de bijbel te leren kennen, geeft juist dat je de kracht om door te zetten.

11-10-08 10:51:14
DiPpO
Senior lid


WMRindex: 715
OTindex: 72
Ik wil toch even reageren op je stelling ivm de volmaaktheid die teloorgaat door de vrije wil. Volgens mij klopt dit, en is dit de beste manier om te verklaren dat God niet bestaat. Ik licht mijn stelling een beetje toe:
Als een wezen volmaakt zou zijn, zou er niets aan mogen veranderen, want dan is het dat niet meer. Dus is het steeds kiezen tussen passief blijven (en volmaakt) of actief worden en iets veranderen waardoor die volmaaktheid verdwijnt.Hier kan je gerust zowel God, Satan als Adam en Eva als voorbeeld gebruiken.
Het volmaakte mag niet veranderen om zijn volmaaktheid te verliezen, maar denken, redeneren, scheppen,... veranderen allerlei zaken.
Er zijn dus drie mogelijkheden:
(1) God bestaat passief, en kan de wereld niet hebben geschapen.
(2) God bestaat actief, maar kan niets van het perfecte hebben dat hem wordt toegeschreven.
(3) God bestaat niet.

Een andere optie is er niet, wil je volmaaktheid en leven samen doen gaan. Optie twee zou Giovanni stelling kunnen verklaren.
optie 3 is hetgene waar ik mij meer bij thuisvoel.

Het gaat bij mij wel over het geloof in God, hoogstpersoonlijk dus, niet over het nut en de nadelen van religie op zich.


11-10-08 15:39:35
Meissie32
Erelid


WMRindex: 20
OTindex: 3.965
ik zeg 3 God bestaat niet..
waaromik zo zeker ben?
nouik zal het uitleggen

Mijn allerliefste moeder heb ik 6 maanden geleden verloren aan Kanker.
Er sterven meer mensen aan kanker dat weet ik..
Mijn ouders zijn er gelovig gingen trouw elke zondag 2 keer naar de kerk en leefden volgens de bijbel en de 10 geboden.
Nooit was ze ziek, altijd een vrolijke lieve en gezonde vrouw.
In 2 maanden tijd heeft deze sluipmoordenaar haar van me weggenomen
zelfs op haar sterfbed geloofde ze nog steeds dat dit de weg was die God voor haar had uitgestippeld.
Waarom laat God dit dan toe.?
Geloven in God doe ik niet, ook al ben ik wel zo opgevoed,
Ik heb toen mijn moeder ziek werd gebeden gesmeekt gehuilt en geschreeuwd, maar niks heeft mogen baten..
Mijn moeder mocht maar 54 jaar worden, ze was in de bloei van haar leven.
Ze liet ons hier achter. 10 kinderen haar eigen vlees en bloed, en haar man (mijn vader)
En dan zal er iemand hier nog op aarde rondlopen en zeggen dat er een God bestaat.?
Als hij er dan wel was geweest had hij haar doen genezen.

11-10-08 15:41:40
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
God is een sadist. Weg met die lutser. :r

11-10-08 15:42:56
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
@Meissie: natuurlijk triest, maar het is een cliché 'argument'..

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2] 3 4

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven