hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-4 12:00 - 74441 artikelen - nu online 33 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 [2] 3 4 5 .... 10 11 12 13

Emmos Reisverslag 2016

29-02-16 11:01:07
Questyn
Erelid


WMRindex: 1.785
OTindex: 1.902
S
@Emmo
Wat leest dit lekker weg. Ik ga dit volgen vanaf nu :D

@omabep
Ja foto's verduidelijken meer. Leuk!

29-02-16 18:07:06
omabep
Oudgediende


WMRindex: 10.699
OTindex: 3.186
Dag 7, Zondag 28 februari 2016

Om vier uur 's ochtends zijn we bij de Casquets. Dat is een verkeersscheidingsstelsel midden in het Engels Kanaal, zo'n beetje ter hoogte van Cherbourg en de Kanaaleilanden. De Casquets zijn de Franse eilandjes daar vlakbij. Op Nederlandse schepen in de wandeling de “Kaaskutjes” genaamd. Als het maar grof is, dan is het altijd goed. Over de wereld zijn er wel meer van die plekken die vergelijkbare bijnamen hebben, die alleen bij ingewijden bekend zijn.

We hebben het laatste gedeelte van de stroom mee. Tegen zestien knopen op de teller. Een knoop is een snelheidsmaat voor één zeemijl per uur. Een zeemijl is per definitie 1852 meter, en dat is gelijk aan één staande rand minuut van de internationale bol. Klinkt allemaal ingewikkeld maar eigen lijk is het vrij simpel. De vorm van de aarde is een ongelijkmatige ellipsoïde, officieel heet dat een geoïde. Het referentievlak van de GPS, de Tomtommetjes, is een wiskundige beschrijving van die geoïde. Dat heet WGS84 voor het World Geodetic Survey van 1984. Een vereenvoudiging daarvan is de internationale ellipsoïde, die voor de navigatie gebruikelijk was voordat GPS en zijn voorganger in gebruik kwamen.

Voor de huis, tuin en keuken navigatie gebruiken wij simpele zeevarenden een vereenvoudiging van die ellipsoïde, de internationale bol. De reden daarvoor is dat een bol wiskundig gezien een veel eenvoudiger apparaat is dan een ellipsoïde. De fout die uit het verschil voortvloeit is bekend en kan relatief eenvoudig gecorrigeerd worden. Voor de gewone navigatie is dat ternauwernood nodig. De nauwkeurigheid van astronomische navigatie (het zonnetje en sterretjes schieten) is in de orde van 2 zeemijl, en de fout die je maakt door de bol te gebruiken is kleiner.

De bol is verdeeld in meridianen en parallellen. De meridiaan is de verticale lijn in een kaart en de parallel is de horizontale (uitgaande van de gewone Mercator of wassende kaart). Zo'n meridiaan wordt in de kaart de staande rand genoemd. Ook weer simpel, de meridiaan is de verticaal of staand, de parallel is horizontaal of liggend. De meridiaan is verdeeld in graden. Dat zijn de breedtegraden, helemaal rondom de aarde in 360 stuks, 180 van pool tot pool. Één graad is verdeeld in 60 minuten, een maatvoering die nog teruggaat naar de Babyloniërs, die een 6-tallig stelsel voerden. Wij gebruiken nu een 10-tallig, of decimaal stelsel.

Één zo'n minuut op de meridiaan (of staande rand) is een zeemijl en die is 1852 meter exact. Daar heeft indertijd Napoleon nog voor gezorgd. Die heeft per decreet de meter en de zeemijl op die manier aan elkaar gelinkt. Omdat dit een praktische manier van rekenen was gebruiken we het nog steeds.

Even na vier uur 's middags gaan we over op het golfkoersje. Dat is de vaste koers over de Golf van Biskaje, 208° om de zuid en 028° om de noord. We slingeren op een dwars inkomende deining, maar volgens het weerbericht moet die deining met een paar uur naar achteren draaien, en dan hebben we tot Gibraltar het lek boven. Wie dan leeft die dan zorgt.

01-03-16 08:00:42
omabep
Oudgediende


WMRindex: 10.699
OTindex: 3.186
Dag 8, Maandag 29 februari 2016

't Is weer einde maand. Administratieve puzzels, iedereen loopt driftig heen en weer te rennen met allerlei vage formulieren die volgens, voornamelijk, walautoriteiten van buitengemene importantie zijn. Het gewone geouwehoer.

Daarnaast is het ook tijd voor de periodieke oefeningen. Van oudsher kennen de sloepenrol, ofwel “schip verlaten”, en de brandrol ofwel “oefening brandbestrijding”.

Op moderne schepen is, beetje afhankelijk van de uitrusting, de noodzaak van de eerste wat verminderd. Veel schepen hebben tegenwoordig een vrije val boot, ofwel een FFB. Het enige wat je daar mee kunt doen is erin gaan zitten, losmaken en het ding dondert vanzelf te water. Heel praktisch en veilig voor noodgevallen. Het enige dat ermee verder moet gebeuren is het periodiek te water laten. Dan zie je wat je moet losmaken (de stekker van de acculader en de sjorring) en merk je of alles nog werkt. Overigens laten we het ding niet echt vallen, maar laten we hem met de davit (het kraantje) gecontroleerd te water zakken. Zo'n ding komt elke keer met zo'n klap in het water dat ze na verloop van tijd kapot gaan, en dat is niet de bedoeling. Het zijn dure dingen. Helaas wordt dat te water laten door walautoriteiten nog wel eens verboden. Vanwege de veiligheid, gewoonlijk.

Brandbestrijding is belangrijker. Er zijn maar weinig dingen gevaarlijker dan brand aan boord van een schip. Een schip is van staal, en staal, hoewel niet brandbaar, geleidt hitte. Er kunnen dan ook tijdens een brand op de meest vreemde plaatsen secundaire haarden ontstaan. Verder kun je tijdens het blussen geen afstand nemen, iets dat een gewone brandweer zowat als eerste wordt ingeprent. Ook zijn er nogal wat brandbare stoffen vlakbij opgeslagen: brandstof, oliën en vetten, en uiteraard verf. Wij krijgen dan ook periodiek een training specifiek voor brandbestrijding op schepen, gewoonlijk bij Falck Nutec op de Maasvlakte.

Naast deze twee standaard oefeningen heeft de IMO, de wetgever op maritiem gebied, nogal wat extra eisen gesteld. In de wandeling worden die nogal eens de “onzin oefeningen” genoemd. Enerzijds omdat er met de beste wil van de wereld (indien aanwezig) geen behoorlijke oefening voor te verzinnen is, anderzijds omdat de oefening zodanig dicht op de praktijk ligt dat ze eigenlijk volslagen overbodig is. Voorbeeld voor de eerste is bijvoorbeeld “stranding”, voorbeeld voor de tweede is: ”Failure of main engine”.

Het is goed dat er een checklist klaarligt met dingen waar je aan moet denken, daar niet van. Maar oefenen voor een stranding? Eh, liever niet. En de dingen die je eventueel zou kunnen oefenen, zoals ballasttanks peilen om te zien of er een lek is, buitenboord rondpeilen om te zien waar het schip geboeid zit, autoriteiten en rederij waarschuwen? Peilen doen we meerdere keren per week en een telefoontje plegen lukt ook nog wel. En “Storing hoofdmotor”? Dat ding zetten we iedere reis uit en voor vertrek weer aan. Wat belangrijk is bij een plotselinge, onverwachte, storing is waar de fout zit om hem op te kunnen lossen. En daar kun je weer niet op oefenen.

Wat van de “nieuwe” oefeningen wat meer nut heeft is “Man over boord”. Niet dat dit vaak voorkomt, gelukkig niet, maar er zijn wel een paar specifieke handelingen die je moet uitvoeren om de drenkeling in de gaten te houden en, nadat je het schip hebt omgedraaid, weer op te pikken.

Maar of we het er nou mee eens zijn of niet, het is wel een verplichting die ons opgelegd is door de wetgever, en daar houden we ons zo goed mogelijk aan. Dan kunnen we in ieder geval zonder blozen zeggen dat we de oefeningen écht wel gedaan hebben als we weer eens inspectie hebben.

Maar het weer begint op te knappen. Zo af en toe hebben we er zelfs een zonnetje bij. Ook de temperatuur begint wat op te lopen. Het zit alweer boven de tien graden. We slingeren alleen nog wel een beetje. We hebben de deining nog steeds voornamelijk dwars in, en met een hoge stabiliteit slingert een schip nou eenmaal meer. De vooruitzichten op de korte termijn zijn in ieder geval mooi. Alleen tussen Sicilië en Griekenland zou het nog even kunnen slingeren. Maar dat is nog ver weg.

01-03-16 08:02:51
omabep
Oudgediende


WMRindex: 10.699
OTindex: 3.186
@Questyn: en @allone Bedankt dat jullie even laten weten dat het gelezen wordt. :D

01-03-16 08:22:54
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.848
OTindex: 90.684
@omabep: :ja
volgens mij zijn er veel mensen die dit lezen, maar het is idd fijn om af en toe affirmatie te krijgen *)

01-03-16 08:30:44
Questyn
Erelid


WMRindex: 1.785
OTindex: 1.902
S
@omabep Dat was ook een reden dat ik het even vermeldde. Ik ben zelf een blog aan het schrijven, maar kan niet zien wie het zoal leest... arghhh

Maar nog een vraagje...
@Emmo stuurt je deze geweldige verslagen, maar antwoord je hem ook terug over wie en zoal het gelezen hebben, en vooral, geef je ook reacties door? Ik heb ergens gelezen dat hij maar een klein ruimte heeft om wat via internet op te sturen... ?
Laatste edit 01-03-2016 08:31

01-03-16 13:37:58
omabep
Oudgediende


WMRindex: 10.699
OTindex: 3.186
@Questyn: Hij heeft me een inlog gegeven waar ik berichten kan achterlaten, maar deze berichten komen in mijn e-mail terecht en daar kan ik hem niet mee beantwoorden. Ik stuur hem alleen een bericht door als ik iets echt door moet geven.

01-03-16 18:01:53
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.218
OTindex: 8.448
@omabep Ik ben weer dik aan het genieten hoor !!

@Questyn ik wil je blog best lezen maar waar kan ik dat vinden??
:)

01-03-16 18:39:02
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.623
OTindex: 94.568
Ik zit het met plezier te lezen en via een site van het schip kan ik precies volgen waar hij zit. Dat is erg leuk.
Gewoon googelen op Edamgracht.

01-03-16 19:21:47
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.848
OTindex: 90.684

01-03-16 20:06:03
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.623
OTindex: 94.568
@allone: Gevonden?

01-03-16 20:41:40
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.848
OTindex: 90.684
@Mamsie: nee, ik kreeg een boze boodschap:
we know that you are not a fan of advertisement..
heb jij een betere link?

01-03-16 21:06:58
nietmeer
@allone: Dan moet je je adblocker uit doen.

01-03-16 21:49:36
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.848
OTindex: 90.684
Alev: daar heb ik niet zo'n zin in ... :)

02-03-16 08:02:18
omabep
Oudgediende


WMRindex: 10.699
OTindex: 3.186
Dag 9, Dinsdag 1 maart 2016

De dag begint met handtekeningenjacht, zowel voor de kapitein als voor mij. Alle belangrijke formulieren dienen door de desbetreffende personen ondertekend te worden. Voor mij gaat het om de werklijsten, en voor de kapitein over de afrekeningen en de opgenomen gelden.

Ik krijg gelijk de opmerking naar m'n hoofd dat de naam van de kok niet klopt. De goede man is twee weken terug, in Huelva, aan boord gekomen, en mijn collega had wel de werklijst netjes in orde gebracht, maar niet de naam van de patiënt. Ik ben net aan boord en mij was het er helemaal doorgegaan. Kokkie is kokkie, en die wordt maar zelden bij zijn naam genoemd. Soms is dat wel grappig. Zowel de eerste machinist, de kok (chief cook) als ik worden alle drie “chief” genoemd. Zorgt soms nog wel eens voor verwarring.

Kapitein wordt waarschijnlijk binnenkort afgelost. Één van de regels daarvoor is dat de voeding geïnventariseerd wordt. Tegelijk is dat een goede gelegenheid om die hokken eens uit te mesten. In dit geval was de derde stuurman de gelukkige. Hij kreeg een matroos mee als assistent, en om te beginnen de vrieskamer dan maar. Die ligt gewoonlijk vol met ongedefinieerde stukken vlees, vis en andere zaken. Een jongen van begin of midden twintig weet daar heg noch steg in. Maar daar leert 'ie van. Als hij het uiteindelijk allemaal weet dan kan hij iemand anders de vrieskamer inschoppen.

In dit geval, we hebben net in IJmuiden voorraden gekregen, ben ik er maar even bij gaan staan. Hij tellen, ik opschrijven. Voor mij zijn Nederlandse, Duitse en zelfs Franse opschriften duidelijker dan voor de gemiddelde Rus. Na het voorbereidende werk van mijnheer de matroos waren we in een goed uur klaar met de vrieskamer.

Bootsman is doende geweest met de aanvoerslang van de droger. Gisteren waren de derde stuurman en ik aan het stoeien geweest met de aan en afvoer van het beest. We zijn met ons tweetjes de ventilatiekanalen ingedoken en nu weten we eindelijk hoe de boel loopt. De markeringen van de afsluiters zaten verkeerd om, zodat we de afsluiters dicht draaiden in plaats van open. Dat resulteerde in een gescheurde slang, die nu door de bootsman wordt vervangen.

Machinist duikt in de void space om de hydrauliek leiding, waarvan in IJmuiden was geconstateerd dat hij was aangetast, te vervangen. Die is daar ook weer twee dagen mee van de straat. Één dag om de oude weg te halen, en de nieuwe op maat te maken, de tweede dag om de nieuwe op de plek te schroeven. Het is allemaal verschrikkelijk nauw daar, vandaar dat het wat langer duurt dan het normaal zou zijn. Daarna mag de bootsman erdoor om de laatste plekjes te schilderen.

Het weer wordt steeds beter. Het slingeren is er voor het grootste gedeelte uit, en de flesjes bier blijven gewoon op tafel staan. Het wordt ook alweer achterdekken weer. Bij een aangename temperatuur en een lekker zonnetje erbij is het voor het middageten altijd aangenaam toeven op het achterschip. Vandaar de term “achterdekken weer”. Vandaag hadden we een trui nodig, maar met een beetje goede wil morgen, of anders in de Middellandse Zee niet meer. Volgens de verwachting is het daar tussen de veertien en zestien graden. Uit de wind en in de zon is dat best aangenaam.

Alleen is het rond Sicilië naar verwachting nog een beetje ruw. Golfhoogte tot vier meter. Niet buitengewoon maar met een bakje staal kan dat misschien toch nog slingeren worden.

02-03-16 08:16:54
omabep
Oudgediende


WMRindex: 10.699
OTindex: 3.186
@allone: Klik hier ik kan hier kijken en adblocks aan laten staan.

02-03-16 08:38:05
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.848
OTindex: 90.684
@omabep: ah, dank je :ja

02-03-16 08:47:03
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.575
OTindex: 7.907
@omabep: @allone: Ik heb op MarineTraffic ook nog nooit last gehad van mijn adblockers.

02-03-16 12:55:20
Questyn
Erelid


WMRindex: 1.785
OTindex: 1.902
S
Leuk om het ook via Marine Traffic en Vesselfinder Emmo te kunnen volgen... :D

@omabep Dank je voor je info :D

02-03-16 12:57:54
Questyn
Erelid


WMRindex: 1.785
OTindex: 1.902
S
@Beereekhoorn
Ik blog onder mijn eigen naam. Heb tot nu toe alleen nog familie en vrienden die het lezen, durf nog niet zo goed te promoten, het is nogal psychisch en persoonlijk... :)

02-03-16 15:09:38
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.218
OTindex: 8.448
@Questyn Oke :) is prima :) fijne dag :)

02-03-16 15:41:21
Jawel
Oudgediende


WMRindex: 1.679
OTindex: 8.093
Leuk is dat je ook de huidige status van het schip kan zien: underway using engine.

Blijkbaar hoeft Emmo nog niet te roeien...

02-03-16 15:42:55
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.848
OTindex: 90.684
@Jawel: :D daar zal hij blij mee zijn :P

@Beereekhoorn: :w

Laatste edit 02-03-2016 15:43

02-03-16 20:23:01
omabep
Oudgediende


WMRindex: 10.699
OTindex: 3.186
Dag 10, Woensdag 2 maart 2016

Na tien dagen aan boord ben ik 's ochtend vroeg nog steeds zo stijf als een deur. Vijf maanden thuis gaat je toch niet in de kouwe kleren zitten. Of zou het de leeftijd zijn die gaat meespelen?

We zitten nu, om vier uur net voorbij Cabo de São Vicente (Kaap Stinkvent), op het uiterste zuidwesten van Portugal. Vanmiddag laat zijn we bij Gibraltar. Het is zo goed als wolkeloos. De sterretjes twinkelen als een tierelier en een half maantje staat op stuurboordsboeg. In de verte is een lange rij lichtjes te zien van een containerbak die ons met goed zeventien knopen voorbij geracet is. Wij doen op het moment veertien. Containerschepen hebben tegenwoordig bijna allemaal verlichting in de zijde over de hele lengte. Denkelijk om veilig van achter naar voor te kunnen komen door het gangboord. Wij hebben iets vergelijkbaars, maar alleen vanaf het achterschip tot aan het loodsstation, het plekje waar je de loodsladder ophangt.

In de ochtend eerst mijn gebruikelijke ronde door de ruimen gemaakt. Het is te merken dat de droger nu goed aangesloten is. Ruim twee is een stuk droger dan gisteren. Onderweg kwam ik de derde stuurman tegen. Die was in eerste instantie vergeten om de vochtigheden te meten. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Ofschoon, zo laat was hij ook weer niet. Maar hij was in eerste instantie met het tellen van de droge store begonnen. Gisteren hadden we samen, met een matroos erbij, de koel en vries gedaan, vandaag de droge spullen. “Kun je weer even helpen, stuurman”? Vooruit maar weer. Ik weet wat het is, dat pokkenwerk, met z'n tweetjes ben je een stuk vlotter, en een boel spullen zijn in Nederland aan boord gekomen. Dat is toch lastig voor een Rus. Het verschil tussen een glazen pot spinazie of boerenkool is niet echt duidelijk. In dit geval had de derde stuurman nog nooit van boerenkool gehoord. Ook in het Engels (Kale) was het hem niet duidelijk.

Het is nog steeds frisjes, over de nacht een graadje of dertien. Laten we hopen dat het in de Middellandse Zee wat vriendelijker is, maar als ik zo naar het weerbericht kijk is het daar nog steeds niet veel warmer. Maar in ieder geval wordt het voor ons elke dag een stuk vroeger licht. Zo voor de kust van Portugal zitten we ten opzichte van de standaard tijd, zeg maar Nederlandse tijd ofwel MET (Middel Europese standaard Tijd), flink om de west. Omdat het zonnetje van oost naar west over ons heen komt is in het westen de zon later. Dus is het laat licht en ook laat donker. Tegen een uur of acht in de praktijk. Met de ingang van de zomertijd is dat nóg een uur later.

Tussen drie en vier 's middags waren we bij Gibraltar, op het moment van schrijven alweer hoog en breed in de Middellandse Zee. We hebben een flinke blaas in de rug en met de stroom mee liepen we zeventien knopen in de Straat. Dat schiet op.

In Straat Gibraltar is er altijd een setting naar de Middellandse Zee toe. Als je het tij tegen hebt heb je een lichte stroom tegen. Op de Atlantische Oceaan is er een normaal getij, in de Middellandse Ze vrijwel niet. Met eb op de oceaan wil het water naar buiten toe en met vloed naar binnen. Daarnaast is er een constante stroom naar de Middellandse Zee. In de Middellandse Zee verdampt meer water dan er via de rivieren in komt. Het water neigt daardoor zouter te worden. Dat zoute water zakt, en omdat het zwaarder is dan op de Oceaan is er op grote diepte een stroom naar buiten. Beide effecten zorgen ervoor dat er altijd een stroom naar binnen staat. In dit geval hadden we ook nog eens het tij mee, en dan gaat het dubbelop.

De machinist was een beetje verdrietig vandaag. Die was gister en vandaag het hydraulische leidingwerk in de void space aan het vervangen. Kort voor twaalven klaar. Even testen. Ik twee matrozen gecharterd en samen met de derde stuurman het luik een stukje open doen. Lek. Toch niet goed.

Die is dan ook weer de hele middag in touw geweest om de boel te repareren. Soms zit het tegen. Bootsman was ook niet blij, want die mocht de gelekte olie opruimen. Maar volgens de laatste berichten is de reparatie goed verlopen, de boel zit dicht. Nou nog de boel behoorlijk in de verf zetten en dan hebben we dat lek ook weer boven.

afbeelding
Gibraltar
afbeelding
Gibraltar Jebel Musa

02-03-16 23:42:25
Beereekhoorn
Oudgediende


WMRindex: 1.218
OTindex: 8.448
Leuk Daarnet al weer even gekeken waar ze voeren, is zo veel extra leuker :)

@allone :w *)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2] 3 4 5 .... 10 11 12 13

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven