hr
jaargang -23 - laatste artikel 18-5 18:00 - 74547 artikelen - nu online 45 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 2 3 4 .... 253 254 255 [256] 257 258 259 300 301 302 303

SamuiAxes Off Topic shit-

08-01-16 08:17:37
nietmeer
@venzje: Religion, godsdiens, religió, religio, relihiyon...

En zo heb ik veel, heel veel talen gevonden die het woord 'religie' kennen, ook Hindi en Thais.. Helaas is WMR wat dat betreft beperkt, ze kunnen hier niet weergegeven worden, maar ze zijn er wel! Ik vraag me af hoe je erbij komt dat er geen vertaling van ons woord 'religie' zou zijn? 8O

.

Laatste edit 08-01-2016 08:18

08-01-16 08:21:13
nietmeer
@allone: Kippen zijn kannibalen! Ik heb menigmaal kippen zien smikkelen van de stoffelijke restjes van overreden kippen.

Zo loop je gezellig een beetje met elkaar te tokken, zo wordt je door je vriendinnen opgevreten...

08-01-16 08:42:02
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.985
OTindex: 91.091
SamuiAxe: lees het artikel, dat zie je wat de schrijver zegt, het was een quote, geen opmerking van mij (relegio wordt daar trouwens ook genoemd en is geen vertaling van wat wij met godsdienst bedoelen)..
dit is een soort vervolg op een discussie die ik eerder met @venzje had over vedanta, godsdienst, filosofie..

okay.. maar ik neem aan dat de kippen elkaar niet voor dit doel doden? 8)

Laatste edit 08-01-2016 08:44

08-01-16 08:45:34
nietmeer
@allone: Ik weet zo 123 niet welk artikel je bedoelt, maar ik zal straks even kijken, ben nu druk met broodjes uitrijden :)

Als kippen in een te kleine ruimte bij elkaar gezet worden dan worden ze bijzonder gewelddadig! Vandaar dat de kippenfokkers de snavels branden. Als een kip gedood wordt door een andere kip dan is dat inderdaad w.s. niet om het vreten te doen, desniettemin zal het onfortuinlijk kippetje met smaak door haar soortgenoten verorbert worden :ja

08-01-16 08:52:10
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.603
OTindex: 7.908
SamuiAxe: Geen idee waar die quote ineens vandaan komt, maar van mij was hij zeker niet! Ik beheers een aantal talen actief en zou nooit met droge ogen beweren dat het woord religie alleen in het Nederlands bestaat. :nee

Edit: Gevonden!
Vreemde bewering inderdaad, als je hem buiten de contekst leest...

Laatste edit 08-01-2016 08:55

08-01-16 09:58:45
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.985
OTindex: 91.091
SamuiAxe: @venzje: (we hadden het o.a. over vedanta, dat volgens jou geen religie maar een filosofie was)
ik heb er nog niet zo precies over nagedacht, maar misschien heeft het er mee te maken dat hier in het westen, in christelijke religies + islam, god een persoon is..
terwijl vroeger en nu nog in een heleboel "godsdiensten" is het goddelijke in jezelf en in de hele schepping.. waardoor het hele idee van bidden en verering heel anders wordt..
als je één bent met het goddelijke en met de schepping wordt je beleving heel anders...

ik ben het dan ook niet eens met deze schrijver dat "godsdiensten" ontstaan zijn doordat men moest doden 8)

Laatste edit 08-01-2016 10:01

08-01-16 10:05:33
linctus
Oudgediende


WMRindex: 1.339
OTindex: 17.058
Elke godsdienst heeft een oorsprong die een duidelijke invloed heeft van de tijd waarin het gecreëerd is. Niet elke godsdienst is ontstaan voor verantwoording om te doden. Sommige zijn juist ontstaan als een reactie op het geweld om ze heen. Daarbij mag je volgens veel religies niet doden, dus hoe dit dan een verantwoording zou moeten zijn lijkt me wat vreemd.

08-01-16 10:11:23
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.985
OTindex: 91.091
@linctus: ja idd, verandert de tijd, dan verandert de godsdienst :ja
in het artikel gaat het trouwens over het doden van dieren..

veel godsdiensten zijn aftakkingen van andere godsdiensten: katholicisme van de joden, protestantisme en islam en een heleboel andere afsplitsingen weer daarvan
boeddisme van het hindoeisme, en er wordt gezegd dat het jodendom ook van het hindoeisme komt, Abraham (de 'aartsvader') heeft het woordt Brahm, brahman, in zich.
en hindoeisme (is geen godsdienst, maar 'sanatan dharma) komt voort uit veda's en vedanta, wat dus ook niet letterlijk een godsdienst is

Laatste edit 08-01-2016 10:13

08-01-16 10:13:12
linctus
Oudgediende


WMRindex: 1.339
OTindex: 17.058
@allone: En het geloof van de vegetariër/veganist? Die geen dieren eet omdat het zielug is.

08-01-16 10:15:25
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.985
OTindex: 91.091
@linctus: niet (alleen) omdat het zielig is, sommige doen het om economische redenen, omdat het beter voor de aarde is, sommige doen het om spirituele redenen..

nu tenminste..

vroeger waren waarschijnlijk alle mensen vegetarier, en hadden geen godsdienst nodig  ;)

Laatste edit 08-01-2016 10:17

08-01-16 10:21:03
linctus
Oudgediende


WMRindex: 1.339
OTindex: 17.058
@allone: Kon je ze toen al mensen noemen? Volgens mij is een gedeelte van onze evolutie te danken aan het vlees wat we aten. Vlees

08-01-16 11:01:11
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.869
OTindex: 28.428
@linctus: Onze naaste verwanten, chimpansees en bonobo's, zijn al geen vegetariër. De enige mensaap mij bekend die inderdaad vegetariër is, is de gorilla.
Op basis van wat we weten van spijsvertering, archeologie (onderzoek van menselijke overblijfselen en sporen van nederzettingen), vergelijkende biologie en meer, is het vrijwel zeker dat de eerste mensachtigen, net als wij, omnivoor zijn geweest.
Uiteraard is het mogelijk, net als nu, dat deze mensachtigen konden overleven op een vegetarisch dieet.
Maar dat heeft nooit gekund zonder het bereiden van maaltijden op vuur.

We krijgen op dit punt en beetje kip en ei situatie: wat was er eerder: vlees eten of vuur (aangenomen dat de eerste mensachtigen inderdaad eens vegetarisch geweest zijn).

08-01-16 11:18:07
linctus
Oudgediende


WMRindex: 1.339
OTindex: 17.058
@Emmo: Mensachtige wel ja, maar dat zijn geen mensen. Mensen kennen religie, mensachtigen niet.

08-01-16 11:36:29
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.603
OTindex: 7.908
Quote @allone:
vroeger waren waarschijnlijk alle mensen vegetarier, en hadden geen godsdienst nodig  ;)
Gezien onze duidelijke omnivore fysieke kenmerken waag ik dat te betwijfelen.

08-01-16 11:40:49
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.985
OTindex: 91.091
@venzje:
Quote @linctus:
Mensachtige ja, maar dat zijn geen mensen.

misschien, waarschijnlijk waren er mensen die wel en die niet vegetarisch aten, zoals er ook aapachtigen zijn die wel en die niet vegetarisch eten.

waarbij ik al eerder gezegd heb, zuiver plantaardig bestaat niet, zelfs koeien en paarden eten insecten die tussen het gras zitten

08-01-16 11:44:56
linctus
Oudgediende


WMRindex: 1.339
OTindex: 17.058
Quote @allone:
waarbij ik al eerder gezegd heb, zuiver plantaardig bestaat niet, zelfs koeien en paarden eten insecten die tussen het gras zitten


Die eten insecten die tussen de groenten zitten zoals sommige sla eten die op de hamburger zit.

Het was niet de bedoeling, maar om het er nu tussenuit te pulken gaat te ver.

08-01-16 12:08:53
nietmeer
@venzje:
Quote @venzje:
SamuiAxe: Geen idee waar die quote ineens vandaan komt, maar van mij was hij zeker niet! Ik beheers een aantal talen actief en zou nooit met droge ogen beweren dat het woord religie alleen in het Nederlands bestaat. :nee


Precies! Dat wetende vond ik het al een bijzonder vreemde opmerking, denkende dat hij van jou afkomstig was :P

08-01-16 12:11:59
nietmeer
Sinds het ontstaan van de moderne mens, (Homo Sapiens Sapiens), heeft men ongeveer 3000 verschillende goden aanbeden...

Al deze goden zijn valse, onbestaande goden... Behalve de jouwe! Jouw god is natuurlijk de enige ware god... :)


08-01-16 12:22:43
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.869
OTindex: 28.428
SamuiAxe: Natuurlijk. Net zoals ik het middelpunt van het heelal ben :ja (A)

08-01-16 12:25:51
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.603
OTindex: 7.908
SamuiAxe: Ricky Gervais! ok

08-01-16 12:28:29
nietmeer
Quote @allone:
.... vroeger waren waarschijnlijk alle mensen vegetarier, en hadden geen godsdienst nodig  ;)


Nee hoor, de vroege mens was omnivoor, dat is al vele malen uitentreuren onderzocht en bewezen.

Ook nu nog zijn wij mensen biologisch gezien ingesteld op omnivoor voedsel. Een van de redenen dat wij onze intelligentie als diersoort hebben is vanwege ons eiwitrijke dieet, dat haalden/halen wij uit dierlijk voedsel!

Hersenen hebben dat nodig, anders kunnen ze niet tot volle ontwikkeling komen. Hadden wij enkel vegetarisch gegeten dan zouden wij intellectueel gezien op het niveau van vele andere zoogdieren staan: Wellicht best wel slim en in staat om tot op zekere hoogte 'trucjes' te leren, maar niet echt intelligent..

Onze qua intelligentie meest nabije soortgenoot, de Chimpansee, staat er om bekend zowel dierlijk als plantaardig voedsel te eten. En dan niet slechts kadavers, ze jagen doelbewust op vogels en kleine zoogdieren zoals andere apensoorten.

Alle diersoorten die men een hoge intelligentie toekent zijn omnivoor! Natuurlijk zijn niet alle omnivoren intelligent, maar als ze al intelligent zijn dan komt dat door het eten van dierlijk voedsel!

Kraaien, dolfijnen, mensapen, mensen, octopussen en nog een paar diersoorten worden beschouwd als zijnde behoorlijk intelligente dieren.. Allen eten zijn (ook) vlees of vis.. Geen enkele behoorlijk intelligente diersoort is puur vegetariër!Laatste edit 08-01-2016 12:30

08-01-16 12:30:45
linctus
Oudgediende


WMRindex: 1.339
OTindex: 17.058
SamuiAxe: Tenzij het een soort van geloofsovertuiging van een individueel is dat vegetarisch beter is.

08-01-16 12:31:39
nietmeer
@venzje:
Quote @venzje:
SamuiAxe: Ricky Gervais! ok


Inderdaad, vrije vertaling :D Ik vind dat hij vaak mooie, en zeer scherpe opmerkingen maakt ok

08-01-16 12:39:00
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.603
OTindex: 7.908
SamuiAxe: Gezien die enorme hoeveelheid bestaande goden zijn bijna alle mensen zo goed als atheïst. (En sommigen gaan nog net één god verder dan dat.)

Laatste edit 08-01-2016 12:39

08-01-16 12:39:16
nietmeer
@linctus:
Quote @linctus:
SamuiAxe: Tenzij het een soort van geloofsovertuiging van een individueel is dat vegetarisch beter is.


Van alle mij bekende diersoorten is de mens de enige diersoort die er religies op nahoudt!

Mijn gedachte? Ik denk dat religies ontstaan zijn omdat de mens is gaan nadenken over wat er na de dood is.. Is er niets? Verdorie, das knap balen! Wat als er een soort van leven na de dood zou zijn? Dan hoef je niet meer zo bang te zijn om te sterven en dood te zijn. Het is immers dan niet het einde maar een overgangsfase!

Religies zijn ontstaan door de angst van de mens voor de dood... Atheïsten zijn niet bang voor de dood omdat zij ervan overtuigt zijn dat met de dood het helemaal over is.

Als iemand vanuit een geloofsovertuiging vegetariër is dan is dat prima wat mij betreft. Maar WAAROM zou het een geloofsovertuiging kunnen zijn? Omdat de vegetariër bang is dat hij na de dood gestraft wordt voor het eten van vlees.. Wederom is de dood het sleutelwoord.

Iemand die vanuit een levensovertuiging weigert vlees te eten is niet hetzelfde als iemand die zulks vanuit een geloof niet eet ;)

Laatste edit 08-01-2016 12:40

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 253 254 255 [256] 257 258 259 300 301 302 303

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven