|
Caster Oudgediende
 WMRindex: 2.086 OTindex: 16.129
|
@Antior, dat is goed om te weten  Maar ja, op oudere leeftijd leer je ook minder snel toch? Niet dat ik nu snel leer..  Of het is gewoon veel  Kunnen ze dat niet aanpassen?  |
|
Delenn
Oudgediende
 WMRindex: 3.059 OTindex: 36.772 S |
Antior; ik heb een voor mn profielwerkstuk het geheugen onderzocht. Hiervoor hadden we een aantal klassen wat tests uit laten voeren en ook een klaslokaal vol docenten. De docenten gedroegen zich kinderachtiger dan de leerlingen  |
|
Caster Oudgediende
|
Dat is echt geniaal  Heb je die officiële resultaten nog ergens Delenn?  Puur voor de wetenschap natuurlijk  |
|
nietmeer
|
Eigenlijk valt het wel mee hoor, de meeste leraren weten wel waar ze mee bezig zijn.  Maar misschien heb je die reclames wel eens gezien "Leren doe je in het onderwijs" waarbij ze mensen vragen om aub leraar te worden? Het is waar wat ze in die reclames zeggen, men is constant bezig om te proberen het lesgeven te verbeteren. Dat doen de leraren zelf, maar ook andere slimme en soms minder slimme mensen. Ik weet dat ze nu druk bezig zijn om de exacte vakken helemaal om te gooien. Voor de leraren wordt de nieuwe methode nog best lastig. Voor de leerlingen komt het er op neer dat ze veel meer moeten nadenken over problemen die echt nuttig zijn, anders dan die hele reeksen nutteloze sommetjes die nu in natuur- en scheikundeboeken staan. De meeste leerlingen vinden die nieuwe methode erg leuk, maar ze moeten er meestal wel wat meer zelf over nadenken en wat minder niksen en naar de leraar luisteren. Sommige scholen voeren daar nu testjes mee uit, maar het duurt nog wel een paar jaar voordat het overal is ingevoerd, ik denk dat de meeste mensen die nu in de 2e klas of hoger zitten die nieuwe methode niet eens te zien krijgen. En ik weet ook niet of er wat verandert aan VMBO, want ze zijn nu druk bezig met havo en vwo. |
|
Delenn
Oudgediende
@Caster; de resultaten waren anoniem  maar vooral mn scheikundeleraar van 60 en een wiskundeleraar van een jaar of 50 waren echt ZO kinderachtig, spieken bij elkaar, achterstevoren gaan zitten om te kletsen met andere leraren, elkaar duwen  etc  En dan moesten Stef en ik ze in toom houden   |
|
Caster Oudgediende
|
Tja, het probleem is dat als je voor elk vak wat meer moet gaan nadenken, je helemaal geen tijd meer over hebt voor jezelf. Nu ook met die 1040-uren norm; die wordt nogal streng nageleefd bij mij op school (hoewel ze van te voren ook al een goed rooster hadden hoor) en daardoor zit ik dus bijna elke dag tot 16 uur op school. Dan kom ik thuis, maak huiswerk, kan nog ongeveer een uur of 2, 3 iets voor mezelf doen en dan moet ik alweer gaan slapen. Maar hoe meer ik moet "nadenken over leuke sommetjes" hoe minder tijd ik voor mezelf heb, hoe minder leuk school wordt, hoe minder zin ik heb in die leuke sommetjes. Ik vind de sommen goed zoals ze nu zijn  --------------------------------------------------------- Edit: Ik moet gaan, het is nu pauze  Doei  |
|
nietmeer
|
Ben het met je eens, proppen met die uren is altijd een lastige zaak. En het probleem is dat scholen die zich niet aan die norm houden gewoon direct een stevige boete van de overheid krijgen.
Maar voor zover ik begrijp, als de leraren goed kunnen plannen en de leerlingen de tijd in de les nuttig besteden, zijn in elk geval een aantal van de nieuwe modules op zo'n manier te doen dat je bijna alles in de klas hebt gedaan en bijna geen huiswerk meer hebt. |
|
Delenn
Oudgediende
ach, huiswerk MAKEN deed ik wel in de klas, maar LEREN daarentegen was echt onmogelijk door de herrie enzo (we waren dan ook uitgeroepen tot meest luidruchtige VWO klas ooit  ) dus ik heb altijd best nog wel wat uurtjes thuis besteed aan leerwerk  |
|
nietmeer
|
Wat mij opvalt is, dat er veel gezeurd wordt over het feit, dat er lange dagen gemaakt moeten worden op school...hoe wil je dat dan doen, als je werk hebt ? Dan maak je ook gewoon dagen van acht arbeidsuren  |
|
Dionos Oudgediende WMRindex: 156 OTindex: 23.842
|
Quote LessienElensar: Wat mij opvalt is, dat er veel gezeurd wordt over het feit, dat er lange dagen gemaakt moeten worden op school...hoe wil je dat dan doen, als je werk hebt ? Dan maak je ook gewoon dagen van acht arbeidsuren  Als ik een dag van 8 uur gevuld met schoolwerk had, dan was t een rustige dag  Meestal duurden dagen met schoolwerk stukken langer dan 8 uur |
|
nietmeer
|
Berniew...dan ben je toch goed voorbereid op het "echte" leven  ...je hebt namelijk als je werkt, ook nog het huishouden etc. wat er gedaan moet worden  |
|
Delenn
Oudgediende
ja maar als je die uren op school zit en toch niks doet is dat een beetje zonde van zowel de leerling als de leraar zijn tijd niet? ik verveelde me al te pletter terwijl ik echt geen 1040 uren gemaakt heb. De docent legde niks uit en ik had al mn huiswerk al af, wat moet je dan? gelukkig waren ze bij mij zo soepel dat ik vrijstelling kreeg  edit: ik moet gaan  |
|
|
Quote LessienElensar: Berniew...dan ben je toch goed voorbereid op het "echte" leven  ...je hebt namelijk als je werkt, ook nog het huishouden etc. wat er gedaan moet worden  Als ik moest kiezen tussen 14 uur school werk en dan nog t huishouden of 9 uur werk en dan nog t huishouden, dan is de keuze snel gemaakt  |
|
nietmeer
|
ach...toen ik nog full-time werkte, kon ik pas 's avonds rond 9 uur gaan zitten, omdat dan alles klaar was, qua eten maken, huishouden etc. dus waren toch ook wel lange dagen  |
|
|
De hectiek van t moderne leven  |
|
nietmeer
|
Als je full-time werkt wel ja  |
|
|
Ik probeer ook full-time te werken.. maar ik schijn vandaag wat concentratieprobleempjes te hebben  |
|
Andreesie
Oudgediende
 WMRindex: 1.051 OTindex: 44.629
|
hoi  |
|
nietmeer
|
Berniew...maandag he, hebben meer mensen dat probleem denk ik  |
|
|
Lessien: ik blijf t toch maar lastig vinden  Ik ben hier nu al bijna 4 uur, maar ik heb nog maar zo extreem weinig gedaan  Hoi andreesie  |
|
nietmeer
|
Ik heb momenteel geen werk, dus ik heb alle tijd om niets te doen  |
|
|
Ik heb eigenlijk geen tijd om niets te doen  Maar ik heb maar geen inspiratie voor vandaag  Dus als je nog hints/tips hebt  |
|
nietmeer
|
Ik zou zeggen, neem de middag vrij en probeer het morgen nog een keer   Nee hoor...iedereen heeft altijd wel dagen er tussen zitten, dat het niet wil. Ik had dat altijd op maandag en vrijdag. |
|
|
Hmm.. het is wel een mooie dag om vrij te nemen  Maar laat ik dat toch maar niet doen  meestal ben ik smiddags wel in mn ritme  Maar waarom zijt gij momenteel werkloos?? Een bewuste keuze of had je daarin geen keuze (als ik vragen mag)? |
|
Andreesie
Oudgediende
 WMRindex: 1.051 OTindex: 44.629
|
het gaat lekker  |
|