Softwarebedrijf IBM in Groningen laat voor de stad een biertje met extra veel haver brouwen. Volgens het door IBM ontwikkelde softwaresysteem Watson past dat het beste bij het karakter van de stad.

,,Watson heeft ontdekt wat de belangrijkste karaktereigenschappen van Groningen zijn’’, zegt IBM-medewerker Martijn Fokken.

Hij nam het initiatief voor de zoektocht naar zo’n biertje, dat IBM in november op toekomstfestival Let’s Gro onthult. Vestigingsleider Carola Bos ‘scoort’ er inmiddels flink mee. ,,IBM Londen wil het nadoen voor hun stad.’’

IBM demonstreerde de mogelijkheden van het systeem eerder al eens aan minister-president Mark Rutte en vice-premier Lodewijk Asscher. Ze kregen te horen wat hun karaktereigenschappen zijn aan de hand van een reeks speeches.

Fokken voorzag het zelfdenkende systeem van 60.000 woorden over Groningen. Die werden gescand op 42 erkende karaktereigenschappen. De teksten kwamen uit oude (eind jaren ‘90), bestaande en toekomstige beleidsplannen en stadsvisies van de gemeente.

,,Eind jaren ‘90 kwamen zelfdiscipline en vertrouwen tevoorschijn, nu resultaatgerichtheid en rebelsheid. Uit de toekomstplannen blijkt vooral interesse in kunst en cultuur en het helpen van anderen’’, aldus Fokken. ,,Maar met die kennis heb je natuurlijk nog geen recept.’’

Om erachter te komen welke biersoorten bij deze zes eigenschappen passen, scande IBM honderdduizenden recensies en webnotities van bierliefhebbers over honderden verschillende biersoorten.

Fokken: ,,Hun favoriete top-5 werd ook in een database geladen. Watson ontdekte dat mensen met bepaalde karaktereigenschappen dezelfde bieren lekker vinden. Daardoor konden we vervolgens ook nog ingrediënten aan die eigenschappen koppelen.’’

In het nieuwe IBM-biertje gaan extra havervlokken (zelfdiscipline), crystalmout (vertrouwen), karamelmout (resultaatgerichtheid), Simcoe hop (rebels), Chinook hop (interesse in kunst en cultuur) en Cascade hop (helpen van anderen).

En dat smaakt? ,,Ja!’’, roepen applicatieontwikkelaar Fokken, Bos en hun collega’s Richard Wols en Kyra van Laarhoven in koor. Fokken installeerde zijn thuisbrouwerij tijdelijk op het balkon van IBM aan het Gedempte Zuiderdiep, waar 210 medewerkers applicaties ontwikkelen en onderhouden. Ze bedachten ook zelf de naam (nog geheim), het etiket en een reclamecampagne.

De productie is inmiddels overgeheveld naar stadsbrouwerij Martinus. Eigenaar Albert-Jan Swierstra is zeer onder de indruk. ,,Hij is blond en wat bitter. Zo’n computerrecept leek me eerst een raar idee, maar het resultaat mag er zijn.’’