Frankrijk wordt mogelijk het eerste land ter wereld waar e-mail buiten de werkuren verboden wordt. De Franse Assemblée Nationale keurde deze week een wet goed die bedrijven met meer dan vijftig werknemers verbiedt om e-mails te sturen buiten de werkuren.

Het wetsontwerp verplicht bedrijven om een tijdslot te bepalen waarbinnen werknemers hun mail niet kunnen checken of berichten versturen.

Het voorstel komt er omdat werknemers het steeds moeilijker hebben om het werk van zich af te zetten, vertelde het socialistische kamerlid Benoit Hamon aan BBC News. ,,Personeelsleden verlaten het kantoor wel fysiek, maar ze laten hun werk niet achter. Ze blijven vastzitten aan een soort van elektronische leiband, zoals een hond. De sms'jes, de berichten, de e-mails. Ze koloniseren het leven van het individu tot het punt waarop hij of zij uiteindelijk instort."

Niet iedereen gelooft dat het Franse wetsvoorstel het probleem van werkgerelateerde stress zal aanpakken. Werknemers kunnen zenuwachtig worden over de toevloed van e-mails die ze 's ochtends moeten doorworstelen, zeggen Gillian Symon en Jon Whittle, twee wetenschappers die onderzoeken hoe de balans tussen werk en privéleven beïnvloed wordt door technologie.

,,Ik denk dat het probleem van werkgerelateerd welzijn veel omvangrijker is dan eenvoudigweg te stoppen met e-mailen buiten de uren," zegt Whittle. ,,E-mail is gewoon een communicatiemiddel. Het echte probleem is de cultuur om voortdurend meer te moeten doen en het beter te moeten doen dan de concurrentie."

Volgens het Center for Creative Leadership, dat ook een afdeling heeft in Brussel, werken medewerkers met smartphones tot 13,5 uur per dag en tot 72 uur per week. Gemiddeld spenderen werknemers slechts drie uur per dag aan activiteiten zoals sport en tijd voor het gezin.

Proefpersonen die meewerkten aan het onderzoek wezen echter niet naar hun smartphone als oorzaak voor het probleem. Het gebrekkige tijds- en personeelsbeheer waren volgens hen veeleer een verklaring.

,,Terwijl technologie misschien de logische zondebok is, is het eigenlijk een modern masker voor een oud probleem: slecht management en slecht leiderschap," zo was in het rapport te lezen.