Ik zal de eend niet betalen! Met die slogan voert het Braziliaanse bedrijfsleven campagne tegen een geplande belastingverhoging. Het protest wordt uitgebeeld door een 12 meter hoge badeend en zo'n tweeduizend kleine badeendjes op het strand van Copacabana in Rio de Janeiro.

De regering van president Rousseff wil met een belasting op financiŽle transacties zijn begrotingstekort wegwerken, maar in het parlement en het bedrijfsleven stuit het plan op veel weerstand.

De organisatoren van het protest zijn van mening dat het verhogen van belasting om de regeringsbegroting rond te krijgen zal leiden tot een vicieuze cirkel van ontslagen en werkloosheid. Hierdoor zullen uiteindelijk minder mensen in staat zijn hun bijdrage aan de maatschappij te leveren door belastingen te betalen, zeggen de bedrijven.

BraziliŽ kent het spreekwoord pagar o pato, 'de eend betalen', wat vrij vertaald betekent dat je in je eentje de schuld krijgt en opdraait voor alle kosten. Omdat de bedrijven vinden dat zij opdraaien voor het begrotingstekort van de regering hebben ze gekozen voor de badeenden als mascotte van hun protest.

De twaalf meter hoge badeend lijkt sterk op de Rubber Duck van de Nederlandse kunstenaar Florentijn Hofman. Deze gigantische opblaasbare badeend gaat sinds 2007 in verschillende uitvoeringen de hele wereld over.

Volgens Hofman is zijn eend een symbool van vriendelijkheid "De rubberen eend kent geen grenzen, discrimineert niet en heeft geen politieke betekenis", zei Hofman eerder over zijn creatie.

In 2008 was de eend van Hofman al eens te gast in de Braziliaanse stad Sao Paulo, maar of Hofman ook betrokken is bij deze protestactie is niet bekend.
Foto