Het begon dit jaar met dertig klassen, in twee maanden tijd is hun aantal verdubbeld: Franse schoolklassen die via Twitter hun spelling verbeteren. En ze vinden het nog leuk ook. "Iedere keer als ik een twictee aankondig, schreeuwt de klas: "Hoera!", vertelt een onderwijzer op nieuwssite Rue 89.

Het idee erachter is eigenlijk heel simpel, maar daarom niet minder effectief: een leraar geeft op ouderwetse manier een dictee in de klas. De leerlingen schrijven de zinnetjes gewoon op papier. En daarna begint het digitale gedeelte: de zinnen - die niet meer dan 140 tekens bevatten - worden getwitterd.

Vervolgens gaat een schaduwklas, leerlingen van een andere school, ermee aan de slag. Spelfouten, grammaticale blunders en slordigheden worden verbeterd en teruggetwitterd. Aan het einde van de dag bespreken beide klassen afzonderlijk de perfecte spelling van het dictee.

Het concept van een twictee is twee jaar geleden bedacht door twee pedagogen die op zoek waren naar een innovatieve manier om kinderen geïnteresseerd te krijgen in de Franse taal. "Het is gewoon een stuk leuker om het op de computer te doen dan in een schrift", vertelt een leerling op France3.

En de resultaten? "Sinds het begin van het jaar haalt de helft van de klas een of twee fouten in een dictee. Een leerling is van twaalf fouten naar zes gegaan in drie twictees. Als die leerling straks drie of vier foutjes maakt, is mijn doel bereikt", zegt een onderwijzer.