Hij werd naar eigen zeggen al de ‘Hitler voor dieren‘ genoemd. Genoeg mensen vonden het een bijzonder slecht idee dat hij zich op televisie wilde levend laten opeten door een enorme wurgslang. Nu de uitzending is geweest is hij meer de ‘teleursteller van kijkers’, want natuurkenner Paul Rosolie moest zijn bizarre stunt al snel afbreken.
Groots kondigden Rosolie en Discovery Channel, dat de special Eaten Alive zou uitzenden, begin vorige maand de stunt aan. Rosolie zou een speciaal slangenbestendig pak dragen waarop varkensbloed gesmeerd was om de wurgslang te verleiden hem op te eten en hem ook weer uit te spugen.

Pure sensatietelevisie voor gegarandeerd miljoenen rampkijkers. Live zou het niet zijn, dus Rosolie kon alvast mensen verzekeren dat hij de stunt zou overleven.

De commotie was er al snel. Aan de ene kant had je de gemiddelde kijker die laveerde tussen enthousiasme en scepsis en aan de andere kant de mensen die fel reageerden op Rosolies voornemen. Zo werd een petitie gestart om te voorkomen dat Discovery zijn special zou uitzenden, inmiddels door bijna 40.000 mensen ondertekend. De Amerikaanse dierenrechtenorganisatie PETA noemde de stunt dierenmishandeling:

"Anacondas go days without eating and expend the energy needed to do so selectively. Making this snake use up energy by swallowing this fool and then possibly regurgitating him would have left the poor animal exhausted and deprived of the energy that he or she needs.”

Zondag werd de veelbesproken aflevering dan na een maand van hype uitgezonden. Maar wat werd gepresenteerd als een surrealistisch tv-evenement waarin een slang een volwassen man zou opslokken liep uit op wat omschreven kan worden als een judowedstrijd tussen de nummer één van de wereld en een willekeurige persoon uit het publiek. Rosolie, liggend op de grond, werd dusdanig hard gewurgd door de slang dat de stunt vroegtijdig werd afgebroken. Anders had hij minimaal zijn arm gebroken. De slang had amper een ‘hap’ van hem genomen.

4,1 miljoen mensen keken en velen voelden zich misleid.
En ze hadden ook wel een punt. De special heette immers Eaten Alive, een naam die het programma kreeg toen het al was opgenomen. Bovendien waren er heel veel spectaculaire voorproefjes en deden Discovery en Rosolie er niet echt wat aan de hype af te zwakken. Nou ja, Rosolie leek in een interview met Entertainment Weekly eind november nog wel de verwachtingen van de kijkers iets te willen temperen. Van Discovery mocht hij officieel niets zeggen:

“I am actually not allowed to say anything. I can tell you that the thing beat the shit out of me and constricted me. As for as actual consumption went, I’m not allowed to say.”

Het kan Rosolie eigenlijk niet zoveel schelen dat mensen boos zijn, zo zegt hij tegen Complex.
Het ging hem, niet heel verrassend, ook helemaal niet om het daadwerkelijke wel of niet opgegeten worden. De rest van de special, daar ging het volgens hem om, het educatieve aspect. En daar keken wel mooi ruim vier miljoen mensen naar. Zoals Salon dit weekend schreef: “Come for the drama, stay for the important message about conservation”.
Filmpje