De Nationale Notaris verspreidde zo'n 1500 reclameposters in Nederland met daarop een foto van een doodskist. Klein detail: de foto is gemaakt op de uitvaart van Harry Mulisch. En dat wist het bedrijf niet.
Mulisch' weduwe, Kitty Saal, zag de poster toen ze onderweg was op de fiets, schrijft NRC Handelsblad. Ze stapte meteen af om de foto beter te kunnen bekijken. En ja: het was echt een foto van de de doodskist van haar man. "Alsof Harry met kist en al was opgestaan."
Met de posters wilde de Nationale Notaris aandacht vragen voor het testament. 'Klaar om te gaan?' staat er onder de foto. Directeur Albert van der Wijk zegt dat zijn bedrijf niet wist dat het de uitvaart van Mulisch in 2010 was die op de foto te zien was. Totdat de familie van de schrijver contact opnam met het bedrijf.
"Het was een aansprekende foto", verklaart Van der Wijk. "Het is allemaal netjes gegaan. We hebben betaald voor de rechten van de foto." Wel zegt hij tegen de krant dat hij het allemaal 'bijzonder vervelend' vindt.
Er liggen nog 3500 posters klaar, maar die worden gewoon verspreid. De familie heeft er namelijk niet om gevraagd dat niet te doen. Van der Wijk: "We zijn nog wel met ze in gesprek. Als het tot nare situaties voor de familie leidt, dan zullen we het stopzetten van de verspreiding serieus overwegen." Stoppen met het verspreiden zou een flinke financiŽle tegenslag voor het bedrijf betekenen.
Foto