Ryanair geeft zijn grondpersoneel een bonus van één pond (omgerekend 1,17 
euro) per keer als zij passagiers erop ‘betrappen’ te zware koffers mee te 
nemen. De staf krijgt een reprimande als ‘overweight luggage’ over het hoofd 
wordt gezien. 
De vakbond van Londen Stansted Airport, de belangrijkste basis van Ryanair 
en de luchtvaartmaatschappij zelf bevestigen het beleid. Ryanair hanteert 
zeer strenge bagageregels. Zodra een tas of koffer zwaarder is dan de 
passagier heeft opgegeven berekent Ryanair een enorme toeslag. Dit beleid 
bestaat al jaren en staat in detail op de website, maar de tarieven gingen 
deze zomer nog eens omhoog. 
Onbekend was tot nu toe dat Ryanair zijn personeel beloont om passagiers met 
te zware koffers te ‘beboeten’. De maatschappij gaat in feite nog een stap 
verder: als achteraf blijkt dat een staflid een koffer heeft doorgelaten die 
te zwaar was, zwaait er wat. De premie voor de staf loont dik voor het 
bedrijf, want de toeslagen zijn enorm. Elke extra kilo boven het opgegeven 
gewicht kost twintig euro. 
Bij Ryanair mag een passagier nu ‘gratis’ tien kilo handbagage meenemen. Is de handtas zwaarder dan moet de bagage alsnog in het ruim tegen een forse meerprijs van honderd euro. 
Voor ruimbagage moet sowieso al worden betaald. Het goedkoopste tarief is 
een koffer van vijftien kilo die in het hoogseizoen 25 euro per enkele reis 
kost, mits de passagier bij de online incheck ook de koffer heeft ‘ingechect’.
Wie pas op de luchthaven de koffer opgeeft betaalt minimaal 100 euro. Voor 
Britse reizigers valt alles omgerekend nog net iets duurder uit. Ryanair 
gaat namelijk uit van de nominale gelijkheid van euro en pond, terwijl in 
werkelijkheid een pond 1,17 euro waard is. Ryanair stuurt er verder bij zijn cabinepersoneel op aan zoveel mogelijk 
eten en drinken aan boord te verkopen. In de handleiding sales & services 
van 34 pagina’s staat onder meer: “Richt je op grote groepen jongeren aan 
boord. Zoek de leider, dat is meestal degene die het meeste lawaai maakt, en 
probeer hem iets te verkopen. De rest van de bende volgt dan wel.” 
Hoe meer de cabin crew verkoopt, hoe hoger hun bonus. De 
‘productiviteitsbonus’ is bijna de helft van het jaarinkomen van 20.000 pond 
voor een flight attendant. Ryanair stelt verkoopdoelen van gemiddeld twee 
euro per passagier per vlucht. 
De cabin crew wordt onder druk gezet om per vlucht twintig tot dertig 
krasloten te verkopen. Ze moeten erbij zeggen dat de opbrengst naar 
kinderfondsen gaan. In de praktijk blijkt dit niet zo te zijn en steekt 
Ryanair een deel in eigen zak, zo concludeert The Daily Mail.
 

. Dat is't goedkoopste...
Oudgediende

 
