De Italiaanse publieke omroep RAI stopt na bijna 25 jaar met het uitzenden van de Miss Italië-verkiezing. Het programma trekt steeds minder kijkers en de formule is sleets geworden, zegt RAI-topman Luigi Gubitosi.Hij lijkt te zwichten voor de toenemende druk op de media om vrouwen niet meer als seksobject voor te stellen. In veel tv-shows in Italië, zowel bij de publieke als de commerciële omroepen, lopen schaars geklede vrouwen en langbenige modellen rond. Vooral de drie commerciële zenders van mediamagnaat Silvio Berlusconi grossieren er in. De organisatie van de Miss Italië-verkiezing is zwaar teleurgesteld over het afhaken van de RAI. "De omroep zou moeten meehelpen om het format te moderniseren", zegt Patrizia Mirigliani namens de organisatie. Zij vindt dat de show niet denigrerend is voor vrouwen. "Miss Italië draait om vrouwen die mooi zijn, maar die ook compleet zijn en geen uitdaging uit de weg gaan." Volgens haar is het vooral de televisie die blijft vasthouden aan "het concept van domme vragen stellen".Voorzitter Laura Boldrini van het Italiaanse parlement is juist enthousiast. Ze heeft het over een beschaafde en moderne beslissing. "Ik hoop dat jonge Italiaanse vrouwen de kans krijgen om te worden gewaardeerd op een andere manier dan door te paraderen met een rugnummer", zei Boldrini op een conferentie over geweld tegen vrouwen.