In Mechelen is commotie ontstaan omdat een taxichauffeur klanten zou hebben geweigerd omdat ze homo zijn. De mannen willen klacht indienen. Als het verhaal klopt, riskeert de chauffeur volgens de zaakvoerder van het taxibedrijf zijn ontslag.
Gary Gils (32), een bekend gezicht in de Mechelse horeca en homoseksueel, wilde zondagochtend aan het centraal station een taxi nemen na een avondje stappen. "Maar toen ik samen met een heterovriend instapte, weigerde de chauffeur te vertrekken. Ik dacht eerst dat het om te lachen was, maar de man vroeg ons om uit te stappen", zegt Gils. Hij is ervan overtuigd dat zijn geaardheid heeft meegespeeld.
En dat denkt ook Geert Slaets (42) nu, toen hij een week geleden met zijn echtgenoot werd geweigerd als klant. "Eerst stond ik er niet bij stil. Wij wilden ook een taxi nemen die avond. De eerste in de rij zoals wordt verwacht, maar de chauffeur zei dat hij al gereserveerd was. Ik vond dat vreemd. Waarom staat hij dan als eerste in de rij met zijn taxi te wachten? Nu is mij duidelijk waarom", vertelt Geert Slaets. Gils wil klacht indienen, Slaets overweegt het ook.
De zaakvoerder van het geviseerde taxibedrijf is stomverbaasd als wij hem met het voorval confronteren. "Wij rijden zelf mee om onze mensen te controleren, en wij maken ook duidelijke afspraken. Klanten weiger je niet, ook niet als ze homo zijn. Tenzij ze erg dronken of onder invloed zijn, of als ze zich handtastelijk gedragen, want dat gebeurt ook wel eens", reageert de bedrijfsleider. Holebi's als klant weigeren omwille van hun seksuele voorkeur kan voor hem niet. "Wie mensen om hun geaardheid weigert, riskeert bij ons op staande voet te worden ontslagen. Wij tolereren dat niet. Ik heb trouwens wel wat vaste klanten die homo zijn, en dat zijn doorgaans deftige mensen. Een van de vroegere verantwoordelijken van café De Prof is een van hen", zegt de zaakvoerder nog.
Als wij hem vertellen dat net hij de geweigerde klant is, is de man nog meer verbaasd. "Misschien was het wel een andere zelfstandige chauffeur die ons wil zwart maken, want de concurrentie is hard", stelt hij. De zaakvoerder wil zo snel mogelijk een gesprek met de klanten. "Je doet er als klant goed aan om steeds het identificatienummer, tijdstip en nummerplaat te noteren."