Het overkwam een 60-jarige man uit Wijngaarden (ZH). Hij ontving een e-mail uit naam van ABN Deutsche Bank, waar de man een betaalrekening heeft. In werkelijkheid was de mail verzonden door internetcriminelen die de man binnen korte tijd een enorm bedrag wisten te ontfutselen.
Het slachtoffer was zich van geen bedreiging bewust. De e-mail leek heel betrouwbaar. Het bericht meldde dat de bankpas geblokkeerd was vanwege mogelijke bedreiging door internetcriminelen (!) Men verzocht het slachtoffer in de mail op een website wat gegevens in te vullen om de pas weer te activeren. Daarna werd de man gebeld door een vrouw die zich als een medewerker van de bank voordeed. Het slachtoffer gaf zijn volle medewerking en gaf de benodigde codes van zijn e.dentifier door, die nodig zijn om bij zijn rekening te komen. Het gesprek duurt drie kwartier als hij op zijn vaste lijn gebeld wordt: daar hangt een echte medewerker van zijn bank aan de lijn. Deze meldt dat er in korte tijd 33.000 euro van zijn rekening is afgeschreven.
Het kan niet vaak genoeg herhaald worden: instanties zoals uw bank zullen nooit en te nimmer om uw persoonlijke gegevens vragen in een e-mail. Evenmin zult u gebeld worden door bankmedewerkers die u vragen naar uw persoonlijke codes. Trap er niet in!