Je brood verdienen met het opduiken van vracht uit scheepswrakken. Het klinkt als een verhaal uit een jongensboek, maar de Zweedse ondernemer Peter Lindberg is hard op weg om dat te doen.
Met zijn bedrijf Ocean Explorer zoekt Peter Lindberg naar scheepswrakken in de Oostzee. En met succes,schrijft zakenkrant The Wall Street Journal in een reportage.
De succesvolste missie tot nu toe was het opduiken van 2.200 champagneflessen uit het Zweedse zeilschip Jonkoping. Dat werd tot zinken gebracht door een Duitse onderzeeër voor de kust van Finland, tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Enkele van die flessen zijn in 1998 geveild voor 3.500 euro per stuk bij veilinghuis Christie's. In totaal verdiende Lindberg 600.000 euro met de verkoop van de champagne.
Volgens de Zweedse wet behoren wrakken ouder dan een eeuw automatisch toe aan de staat. Lindberg richt zich daarom op schepen die minder dan een eeuw geleden gezonken zijn.
Voor moeilijk bereikbare plekken beschikt Lindberg over twee gele onderwaterrobots. De grootste van die onderzeeërs heeft ongeveer de omvang van een bureau en kan 500 meter diep zakken. Het prijskaartje is 200 duizend euro.
Ook het duiken is niet gratis. Het opduiken van champagne zestig meter onder zeeniveau kost 10.000 tot 15.000 euro per dag, aldus Lindberg. Om winst te maken moet hij dus snel en gericht zoeken.
Er worden steeds meer wrakken gevonden in de Oostzee doordat de duikers beter getraind zijn en de zoektechnologie is verbeterd.
In de Oostzee worden meer houten schepen gevonden dan waar ook ter wereld, omdat het zoutgehalte het water ongeschikt maakt voor paalwormen. Deze weekdieren vreten normaal gesproken de houten wrakken op. Het Zweedse Scheepvaartmuseum schat dat meer dan 100 duizend wrakken op de bodem van de Oostzee liggen waarvan er slechts 20 duizend zijn gevonden.
Deze lente wil Lindberg zoeken naar meer champagne. Zijn onderwaterrobots hebben een arm aan de voorkant met een ronde grijparm om flessen op te pakken.
"Tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn meer dan zestig Zweedse schepen tot zinken gebracht door Duitse onderzeeërs en mijnen tussen Zweden en Finland," zegt Lindberg. Sommige van die schepen vervoerden drank. "Wij hebben vier zoektochten naar alcohol gepland. Op die trips hopen we 1.680 flessen Louis Roederer-champage te vinden."