Zonder product op de markt heeft de Amerikaanse startup Wander al 10.000 geregistreerde gebruikers. Hoe? Door een simpel spelletje waarbij je op een koe moet klikken.
Op de website van Wander staat een ranglijst met de top tien van gebruikers met de meeste punten.
Rechtsonder op de pagina staat een virtuele koe. En keer daarop klikken levert een punt op. Tweeten of liken levert nog eens honderd punten op. Er zijn geen prijzen te winnen, het spel is zinloos. Toch heeft de nummer n van de ranglijst al bijna 1 miljard punten bij elkaar geklikt.
"Ik denk niet dat iemand echt gelooft dat je sneller een uitnodiging krijgt door te klikken," zegt Jeremy Fisher, de oprichter van Wander tegen Mashable. "Het is gewoon een manier op gebruikers te krijgen."
Het spelletje is een knipoog naar het Facebookspel Cow Clicker, dat is ontwikkelt door ontwikkelaar Ian Bogost om de zinloosheid van Facebookspellen te benadrukken. Tienduizenden mensen speelden het spel.
Net als bij het spel van Bogost hebben programmeurs een programma gemaakt om het klikken te automatiseren. Een van deze programmaatjes klikt 10.000 keer per seconde op de koe.
Ondertussen heeft niemand een idee wat Wander is, maar zijn er wel al 3000 mentions van het bedrijf op Twitter. De Twitteraccount van Wander heeft ruim 750 volgers.