Nu de motorverkopen hard dalen, probeert Harley-Davidson een nieuwe doelgroep aan te boren: vrouwen.
Marisa Miller was een fotomodel voor lingeriemerk Victoria Secret. Nu werkt ze voor Harley-Davidson. En niet (alleen) om ruige oudere mannen, de traditionele doelgroep, te behagen. Nee, ze wordt ingezet om andere vrouwen te laten zien hoe leuk motorrijden is. Op YouTube laat ze haar kunsten zien. Haar boodschap: "Als ik het kan, kan iedereen het."
Marisa Miller is onderdeel van een offensief van Harley-Davidson om meer motoren aan vrouwen te verkopen. Sinds 2007 zijn de motorverkopen in de VS met 41 procent ingezakt; die van Harley kelderden 37 procent.
Superinvesteerder Warren Buffett moest Harley zelfs financieel de helpende hand reiken.
Harley heeft nu zijn marketingbudget verdubbeld, schrijft Business Week in een reportage. Harley-dealers houden nu een paar keer per jaar een besloten avond, waar alleen vrouwen mogen komen. Ze zien er bijvoorbeeld dat zo'n reusachtig zware motor wel degelijk goed handelbaar is. Of dat motorrijden echt niet zo gevaarlijk is als sommigen denken.
Harley past ook z'n modellen aan. Een op de vijf verkochte motoren is nu de Sportster, een lichtere, goedkoper (en minder winstgevend) model.
Afgelopen juli lanceerde het de SuperLow, een model dat 75 kilo lichter is dan de gemiddelde Harley en dankzij een extreem lage zit, gemakkelijk te rijden is.
Het offensief werpt z'n vruchten af: vijftien jaar geleden was maar 2 procent van de Harley-kopers vrouw; nu is dat 12 procent.