Wie een gesponsorde link aanklikt bij een zoekmachine, loopt een twee tot vier keer zo grote kans om op een pagina met spyware, adware, browser exploits of andere malware terecht te komen.
Dat blijkt althans uit een onderzoek van SiteAdvisor. De onderzoekers vinden het verschil tussen betaalde en normale zoeklinks opmerkelijk. Zoekmachines hebben immers regels voor wie wel en wie niet mag adverteren. Desondanks zijn de normale zoekresultaten substantieel veiliger.
Ruwweg 5 procent van de links op de eerste vijf pagina's met zoekresultaten leidt naar risicovolle sites. Bij MSN Search lopen zoekers het minste gevaar: daar leidt 3,9 procent van de zoekresultaten naar gevaarlijke sites. Ask heeft het hoogste percentage gevaarlijke sites in de resultaten (6,1 procent), terwijl Google daar met 5,3 procent tussenin zit.
Bij bepaalde zoekopdrachten kan het gevaar snel toenemen. Sommige zoektermen leiden zelfs tot 72 procent 'foute' pagina's. Voorbeelden van gevaarlijke zoekopdrachten zijn: free screensavers, bearshare, kazaa, download music en free games.