De Partij voor de Dieren en Progressief Nederland (PN) in Haarlem willen een verbod op fastfoodketens in een nieuwbouwwijk. Op deze manier moet een gezondere leefstijl worden gestimuleerd. 'Betutteling van de samenleving', vindt men in Haarlem. Daarentegen ziet opiniemaker Lale Gül het wel zitten. 'Meer dan de helft van Nederland is veel te dik.'
Verslaggever Jasmine van Dijk bezocht de Noord-Hollandse hoofdstad en stuitte daar op een berg kritiek. 'Dit is een van de redenen dat ik niet meer in Nederland woon, al die betutteling', zegt een voorbijganger.
Jacqueline van den Broek (Partij voor de Dieren) blijft bij haar punt. 'Gezondheid is het kostbaarste wat er is.' Je kunt je wel voorstellen hoe snackbareigenaar Alexander Slag naar het idee kijkt, waarschijnlijk. 'Blijf van mijn friet af!'
Mark Koster kan zich helemaal voorstellen hoe de gemiddelde Haarlemmer naar dit idee kijkt. 'Ongelofelijk dat Haarlem dit weer verzint.'
Opiniemaker Lale Gül maakt zich oprecht zorgen over de gezondheid van de Nederlanders. 'We zijn al zo ver dat je een gratis maagverkleining kan krijgen als kind vanuit het basispakket, dat is echt gestoord vind ik.'
Volgens Koster moet de overheid niet gaan bepalen waar er een snackbar mag komen en waar niet. 'Dit gaat over zelfbeschikkingsrecht.'
'Dan zijn we over een paar jaar een soort Amerika', vindt Gül.

