Door een grote technische storing bij de NS reden zondag een groot deel van de dag geen treinen. Reizigers werd vanaf 12.00 uur dringend geadviseerd om niet op reis te gaan, of te zoeken naar alternatieve manieren om de reis voort te zetten. De storing was in de loop van de dag verholpen. Omdat de impact op de dienstregeling te groot was, besloot de NS om zondagavond niet meer op te starten.

De storing zat in het IT-systeem van de NS dat gedurende de dag de actuele planning maakt voor treinen en het personeel. Het systeem is een belangrijk instrument en anticipeert op een incident, bijvoorbeeld vertraging of uitval van treinen. Daarnaast was er lange tijd geen reisinformatie beschikbaar op de treinstations. De NS kon vanwege de IT-problemen de veiligheid niet garanderen. De regionale vervoerders en internationale treinen ondervonden geen hinder van de storing.

Gestrande reizigers konden geen kant op, waarop veel mensen via sociale media een lift aanboden. Vooral op de grotere stations zoals op Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal stonden lange rijen bij informatiebalies. Regionale (bus)vervoerders konden op sommige trajecten de grote stroom reizigers die zochten naar alternatieve reismogelijkheden niet aan.

Freek Bos, directeur van reizigersorganisatie Rover, noemt de gang van zaken “verbazingwekkend”. “Het personeel is er, net zoals de treinen en de infrastructuur. Toch rijdt geen enkele NS-trein.” De NS drukte volgens Bos op “de rode knop” toen er een verstoring in Hoofddorp plaatsvond. Het systeem kon het personeel niet bijsturen. “Toen is besloten alle treinen niet te laten rijden. Je kunt er ook voor kiezen om treinen op trajecten te laten rijden waar geen andere verstoringen zijn.”

De NS zette geen bussen in, omdat er niet voldoende waren voor heel Nederland. Volgens Rover was dat een verkeerd besluit. “Iedereen begrijpt dat er niet voldoende bussen zijn voor het hele land, maar de bussen die er wel zijn moet je inzetten.” Tjalling Smit, lid van de raad van bestuur van de NS bood reizigers zondagavond excuses aan. “We gaan grondig onderzoek doen naar de oorzaak en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.”